2011-01-13, 18:45
Medlem
Mindfuckeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
De flesta märken är ju helt logiska.

Pansarnäven, som är pansarkompaniernas symbol, är ju en pansar-/rustningsbeklädd arm.

Artilleristerna har en "bomb", luftvärnarna har en flygande bomb, Livgardet har kungens sigill(?) osv.

Ah, det var inte svårare än så alltså. Gick runt med pansarnäven i pannan i många månader men reflekterade aldrig egentligen över märket i fråga. Jag tänkte om det var någon mer historia med svärdet men antar att det inte är mer än så.
Citera
2011-01-13, 18:45
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Fyfan vad KJ:s neptungafflar utstrålar elitanda! Neptungaffeln på grön basker är fan som glass och solsken ihop!

Förresten vilka är det som använder sig av baskermärket nr 27? har aldrig sett en sådan på en basker? jag vet att det är infanteriet men de bär väl Pansarnäven?
De enda som hann använda det märket var I5 eftersom de var det sista infanteriregementet förutom LG. LGs använde CXVIG märket utan halmkrans inledningsvis.

Vissa officerare vid skolor t.ex. MSS som fortfarande bär infanterikragspeglar bär detta baskermärke men det är ganska ovanligt nu när det finns det Armébaskermärke med korslagda svärd som används av US.
Citera
2011-01-13, 19:18
Medlem
Är inte i19 ett infanteriregemente, och således borde bära baskeremblemet nr 27? dvs två korslagda gevär?
Citera
2011-01-13, 20:53
Medlem
Som dom flesta men kanske inte alla vet så bär KJ inte neptunigaffeln på baskern längre, vilket man kan tycka är lite synd
Citera
2011-01-13, 20:55
Medlem
sang-reals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 567
Är inte i19 ett infanteriregemente, och således borde bära baskeremblemet nr 27? dvs två korslagda gevär?

Det kan man tro men icke.

1975 gick I19 samman med P5 och bildade Norrbottens regemente med Norrbottens pansarbataljon och fick då beteckningen I 19/P 5. Under denna beteckning utbildades både pansar och infanteriförband i NB19.

1994 bildades mekb19 och då lades i praktiken all infanteriutbildning ner till förmån för klassisk pansarutbildning i form av pansarskytte och stridsvagn.

2000 lade man ner alla regementen i boden utom ett och omvandlade de andra till bataljoner under detta. Namnet blev Norbottens regemente I19 där det fanns totalt 5 bataljoner, pansar, LV, Signal, Ing och artilleri. Det ironiska var just att det inte fanns någon infanteribataljon. Namnet I19 var alltså bara ett historiskt namn utan förankring i den nya verksamheten.

Efter FB04 la man ner alla bataljoner utom pansarbataljonen vid regementet. Jag tycker personligen att I19 är ett dåligt namn på Förbandet. Det vore bättre att kalla det för P5 eftersom detta mer knyter an till förbandets historia.

Personalen vid P5 mekb 19 senare Pbat har alltid burit pansartruppernas märken och basker.
Senast redigerad av sang-real 2011-01-13 kl. 20:57.
Citera
2011-04-05, 12:30
Medlem
Scaevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Låtom oss sammanställa en lista. Vi går från höger-vänster samt upp-ner:
1+2: Kustjägare.
3: FN (De som tjänstgör i en FN-mission)
4: ???
5+6+7+8+9: Ser ut som några former amf/kustartillerimärken.
10: Fallskärmsjägare
11: Flygbasjägare
12: SkyddC
13: Livhusarerna
14: Norrlandsdragonerna
15: Hemvärnet
16+17+18+19: Livgardet (Troligtvis jämnt fördelade på stockholm garnisons olika förband en gång i tiden)
20: ???
21+22: Musikkåren
23+24+25: ???
26: Pansar
27: Infanteriet (???)
28: Ledning
29: Luftvärn
30: Artilleri

Någon som besitter mer kunskap än mig själv kan ju fylla det jag missat

Rätar ut en del frågetecken och gör listan totalt komplett:
1:KJ
2:KJ
3:FN Styrkorna
4:Gränsjägarna
5:Ka1/Amf1
6:Ka2
7:Ka3
8:Ka4/Amf4
9:Ka5
10:FJS
11:FBJS
12:JS/I22
13:K3/LBB
14:K4/Norrlands Dragoner
15: Hemvärnets förtjänsttecken i guld för fullgjord tjänst!
16:Livgardet, förra baskertecknet!
17:Livgardet, också förra baskermärket!
18: Livgardet, används av Infavdelningen!
19:Livgardet, Används av Kavavdelningen!
20:Guds elitsoldater numero uno: TRÄNGEN!
21:Musikkåren
22:Musikkåren
23:Helikopterflottiljen
24:Armeflyget
25:Utlandstyrkan
26:Pansarsluskarna
27:Infanteriet. Används inte numera!
28:Signaltrupperna
29:Luftvärn
30:Artilleri!

/Scaevola!
Citera
2011-04-05, 13:58
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaevola
Rätar ut en del frågetecken och gör listan totalt komplett:
1:KJ
2:KJ
3:FN Styrkorna
4:Gränsjägarna
5:Ka1/Amf1
6:Ka2
7:Ka3
8:Ka4/Amf4
9:Ka5
10:FJS
11:FBJS
12:JS/I22
13:K3/LBB
14:K4/Norrlands Dragoner
15: Hemvärnets förtjänsttecken i guld för fullgjord tjänst!
16:Livgardet, förra baskertecknet!
17:Livgardet, också förra baskermärket!
18: Livgardet, används av Infavdelningen!
19:Livgardet, Används av Kavavdelningen!
20:Guds elitsoldater numero uno: TRÄNGEN!
21:Musikkåren
22:Musikkåren
23:Helikopterflottiljen
24:Armeflyget
25:Utlandstyrkan
26:Pansarsluskarna
27:Infanteriet. Används inte numera!
28:Signaltrupperna
29:Luftvärn
30:Artilleri!

/Scaevola!

Ska vi vara riktigt petiga och räta ut listan ytterligare lite så kan man ju tillägga att nr 2 visserligen är KJ men tillhör A-dyk (de inåtböjda gafflarna). Men vare sig nr 1 eller 2 används längre.
Citera
2011-11-24, 10:37
Medlem
Scaevolas avatar
Bär inte dock I19:s stab infbaskermärket?
Citera
2011-11-24, 17:00
Medlem
ZyclonBs avatar
Ett påstående och en fråga..
KJ nr 2, Är väl egentligen inte ett "äkta" märke?
Det är Nr1 som soldater och befäl vid A-dyk själva böjde spetsen som tradition och inte ett fastställt märke. Är ganska säker på detta! Dock gick det ganska högt upp i leden... Chefer som varit A-dyk osv.
Men att märket inte vad godkänt hela vägen iaf. Bara för att en högre chef böjer sitt märke så gör ju inte detta märket per automatik godkänt.
Men om jag har fel så rätta mig gärna! Eller om nån vet mer om A-dyks märke. Jag påstår alltså att det aldrig tillverkats en treudd med böjda gafflar.

Sen vad gäller gränsjägarna, hade inte dom en egen basker? Precis som FJS som körde sitt egna race. En Beig har jag för mig.. Någon som vet varför man valde just denna färg och hur reaktionen blev bland andra J-förband med grön basker? Varför hade inte gränsjägarna Grön?

Sen är inte alla dessa märken basker märken väl? Hemvärnsmärket används väl ändå inte i baskern?
Citera
2011-11-24, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
Ett påstående och en fråga..
KJ nr 2, Är väl egentligen inte ett "äkta" märke?
Det är Nr1 som soldater och befäl vid A-dyk själva böjde spetsen som tradition och inte ett fastställt märke. Är ganska säker på detta! Dock gick det ganska högt upp i leden... Chefer som varit A-dyk osv.
Men att märket inte vad godkänt hela vägen iaf. Bara för att en högre chef böjer sitt märke så gör ju inte detta märket per automatik godkänt.
Men om jag har fel så rätta mig gärna! Eller om nån vet mer om A-dyks märke. Jag påstår alltså att det aldrig tillverkats en treudd med böjda gafflar.

För att förtydliga och reda ut frågetecken:

Förr bar kustjägarna treudden i baskern. I mitten av 90-talet ändrades detta tyvärr, och sen dess bärs den gyllene treudden på uniform M/87 på höger bröst. På fältuniformen bärs den som tygmärke på höger arm. De kustjägare som blir attackdykare böjer in spetsarna på treudden.

Du har alltså rätt i att det inte tillverkas treuddar med böjda gafflar. Dom är dock "äkta" för det.
Citera
2011-11-24, 19:26
Medlem
attackminkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB

...Sen vad gäller gränsjägarna, hade inte dom en egen basker? Precis som FJS som körde sitt egna race. En Beig har jag för mig.. Någon som vet varför man valde just denna färg och hur reaktionen blev bland andra J-förband med grön basker? Varför hade inte gränsjägarna Grön?

Sen är inte alla dessa märken basker märken väl? Hemvärnsmärket används väl ändå inte i baskern?

Gränsjägarna hade sandfärgad basker (exakt den kulören S.A.S haft),och opererade främst i området av den gamla välkända "Kalixlinjen" i gränsområdet vid Torne Älv.
De tillhörde FO67 och hade staben i Kalix.
Sen var det inget regelrätt jägarförband heller.
Den karismatiske, och emellanåt rätt så rolige översten Pelle Mohlin sägs vara han som införde baskern.

Det som lever kvar idag av Gränsjägarna är inte så mycket. Sitter några YOFF och liknande i Grubbnäsudden.
111:e insatskompaniet i Hemvärnet ligger under "Gränsjägarbataljonen", och sorterar under UG66 (Kiruna, gamla I22)
Skjutfältet Lomben, och Grubbnäslägret är ännu aktivt.

Hoppas du fick svar på lite frågor :-)
Citera
2011-11-24, 19:58
Medlem
kmrdzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Låtom oss sammanställa en lista. Vi går från höger-vänster samt upp-ner:
1+2: Kustjägare.
3: FN (De som tjänstgör i en FN-mission)
4: ???
5+6+7+8+9: Ser ut som några former amf/kustartillerimärken.
10: Fallskärmsjägare
11: Flygbasjägare
12: SkyddC
13: Livhusarerna
14: Norrlandsdragonerna
15: Hemvärnet
16+17+18+19: Livgardet (Troligtvis jämnt fördelade på stockholm garnisons olika förband en gång i tiden)
20: ???
21+22: Musikkåren
23+24+25: ???
26: Pansar
27: Infanteriet (???)
28: Ledning
29: Luftvärn
30: Artilleri

Någon som besitter mer kunskap än mig själv kan ju fylla det jag missat
#2 är a-dyk, som tillägg - ryktet säger att för att få den perfekta böjen på gafflarna så ska man böja dem mot en 7,62-hylsa.

Resten är jag lika förvirrad som du angående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in