• 1
  • 2
2011-01-12, 22:09
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Det finns ingenting som pekar på att det här inte är möjligt i framtiden. Hjärnan är i praktiken en avancerad, biologisk dator som hanterar information. Denna information kan eller kommer att kunna manipuleras, ju mer vi lär oss om människohjärnan. För tillfället kan vi bara lära oss om människohjärnan genom att scanna den med avancerad teknisk utrustning; Tekniken som denna utrustning använder är under exponentiell utveckling och ger varje år klarar bilder och modeller av hjärnan.

Snart kommer vi dock att kunna gå in i hjärnan med nanobots som kan scanna hjärnan i realtid och skicka informationen trådlöst till en värddator. Med detta framsteg kommer vi att få en extremt klar bild av hur hjärnan fungerar utan att behov av scanning eller andra ineffektiva medel. När vi har en helt klar bild över hur hjärnan fungerar, kommer vi att kunna använda omvänd ingenjörskonst för att sedan kunna manipulera den efter vilja.

När hjärnan är helt och hållet "avkodad" så kommer vi i att kunna byta ut den mot ett tekniskt substitut - en dator, som i praktiken inte har några begränsningar för minne, processorhastighet etc. Detta beräknar vissa framtidsanalytiker bli möjligt inom 20-30 år, att döma av statistik över teknologisk utveckling på olika håll.
Citera
2011-01-12, 22:25
Medlem
krekets avatar
Om vi förutsätter att "Google i hjärnan" handlar om databasen och virus och hacking tas bort. Skulle detta utsätta vårat minne något eller är allt man kan söka på google en onödighet? De diskussioner vi kan söka på är väldigt konkreta och behövs dessa?

Hur mår du? - En fråga som är svår att få ett sant googlesvar på.
Hur många kromosoner har människan? - En fråga som en databas lätt kan svara på.

Det jag undrar är om dessa faktafrågor är essentiella för våra existensiella behov?
Citera
2011-01-12, 22:28
Medlem
CaptainObvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantamera12
Fast det kan också medföra nackdelar, Till exempel att det blir helt meningslöst för människor att diskutera, Till exempel vad den där skådisen heter, Vilket redan är ett litet problem idag. Det är alltid någon som kan googla med sin iphone eller så har man en dator i närheten.
Hur är det en nackdel? Diskuterar man för att diskutera eller diskuterar man för att komma på svaret? Jag gör i alla fall det senare, och jag uppskattar folk som googlar och upplyser mig om svaret jag letar efter. Jag vet inte hur det är med andra människor, dock.

Hursomhelst så fick detta mig att tänka på Ricky Gervais Guide to the Future där de diskuterar detta ämne. Karl Pilkington säger att folk - på grund av att det blir så mycket enklare att hitta information man behöver - aldrig kommer använda sin "egna tankekraft". Jag tror det ligger något i det.
Citera
2011-01-15, 18:17
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Folk kommer nog tycka att det är kul i början, precis som med Ansiktsbok och speciellt den här nya tjänsten där man ska kunna berätta för alla kompisar vart man håller hus vilket folk säkert kommer använda hej vilt utan att tänka på konsekvenserna.

Det är naturligtvis svårt att förutspå om det är bra eller dåligt, men för mig är det inget önskvärt scenario att sådant uppfinns. Folk är så impulsstyrda, vilket vi märker idag som jag tidigare påpekat, att folk kommer skaffa det utan att tänka på just de långtgående konsekvenserna av det. Teknik som mixtrar med kroppen och vårt levnadssätt i övrigt skall man vara försiktig med. Tänk vad ett sådant chip skulle kunna utnyttjas av en stat/diktator om man bara uppgraderar det lite.

Den tekniska utvecklingen kommer att leda till mänsklighetens undergång någon gång.
Citera
2011-01-19, 19:07
Medlem
draåthelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Folk kommer nog tycka att det är kul i början, precis som med Ansiktsbok och speciellt den här nya tjänsten där man ska kunna berätta för alla kompisar vart man håller hus vilket folk säkert kommer använda hej vilt utan att tänka på konsekvenserna.

Det är naturligtvis svårt att förutspå om det är bra eller dåligt, men för mig är det inget önskvärt scenario att sådant uppfinns. Folk är så impulsstyrda, vilket vi märker idag som jag tidigare påpekat, att folk kommer skaffa det utan att tänka på just de långtgående konsekvenserna av det. Teknik som mixtrar med kroppen och vårt levnadssätt i övrigt skall man vara försiktig med. Tänk vad ett sådant chip skulle kunna utnyttjas av en stat/diktator om man bara uppgraderar det lite.

Den tekniska utvecklingen kommer att leda till mänsklighetens undergång någon gång.

Precis. Jag tror att redan idag så har folk tappat lite av förmågan att prata med varandra mun till mun. Det ska smsas och facebookas istället.

Såg ju på rapport för nåt tag sen. Det var nåt land i Norden, där forskare hade tagit fram en robot som gjorde vad man sa till den och lärde sig genom att man visade och sa vad den skulle göra. Rätt primitiva saker ändå, men det är nästan sjukt vart utvecklingen är på väg.
Citera
2011-01-19, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pantamera12
När får människan google i hjärnan? Så att man kan googla med tanken. Hur långt har vi kvar tills dess.
när vi var telepatiska innan atlantis sjönk hade vi koppling till ett astralt internet, som fortfarande förstås finns, men få har tillgång till det, på grund av att våra hjärnor devolverades andligt. allting som någonsin har hänt i universum har sparats där. vi kommer få tillgång till det igen om några tusen år när det tredje ögat öppnas igen. men vi kommer också kunna ha internet i hjärnan med hjälp av teknologi efter ett par hundra år.
Citera
2011-01-19, 19:47
Medlem
SwiftDeletes avatar
Det är väl inte någon nyhet, tejpa laptopen runt huvudet eller mobilen på örat. Det jag vill säga är att vi stort sätt har google med oss vart vi än går. Varför trycka in den i pannbenet när den finns i handen? Hur lata bör vi bli?

Det andra perspektivet är ju att det dödar ju det sociala sambandet mellan människor.
-Ursäkta, vart ligger Göteborg?
-Fan frågar du mig för, det vet du väl själv eller har du virus i pannbenet? stick och brinn!
Citera
2011-01-19, 22:37
Medlem
MrHanks avatar
Vilken konstig värld vi skulle leva i om alla hade tillgång till Google jämt. Om det skulle hända så kommer det inte finnas någon mening med utbildning längre eftersom att allting bara finns några "knapptryck" bort.

Och om det här nu kommer existera, hur kommer det då bli med EGNA åsikter? Eftersom att man antagligen kommer vänja sig vid att googla fram ett svar på en fråga så kommer det väl även sluta i att man googlar fram andras åsikter och använder deras istället för att tänka efter själv vad man egentligen tycker, eller?

Känns som att människor kommer bli betydligt mycket dummare, men framstå som otroligt mycket smartare om detta blir en verklighet.
Citera
2011-01-19, 23:45
Medlem
lighteneds avatar
Människan kommer aldrig att helt kunna förklara hjärnan, inte vetenskapligt iallafall. Den mänskliga hjärnan är lika svår att förklara som universum och livets uppkomst. Man kommer säkert kunna mixtra en hel del med hjärnan som man gör med allt annat, men att komma så långt som att vi vetenskapligt förstår hjärnan, nej det är för stort. Då skulle vi ha svar på allt i princip.
Endast de krafter som har skapat kan förklara det som skapats. Människan har inte skapat sig själv och kan således inte heller förklara sin egen existens och därmed inte heller sin hjärna.
Citera
2011-01-23, 13:31
Medlem
bon-vivants avatar
Folk skulle bli korkade eftersom de inte längre behöver tänka. Jag tror också att man skulle bli asocial och introvert, då man förlorar mycket av syftet med att samtala med andra. Google i hjärnan var ingen bra idé.
Citera
2011-01-23, 13:32
Medlem
bon-vivants avatar
Porr i hjärnan var dock en väldigt bra idé.
Citera
2011-01-23, 15:19
Bannlyst
Citat:
Google i hjärnan?

Något liknande: http://www.prylportalen.se/nyheter/i...-1.386791.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto