2004-08-09, 17:48
Medlem
snousers avatar
Finns det något försäkrings bolag som tar ahnd just om datorer? Te.x om min vattenkylning skulle börja läcka då pajar alla saker i datorn kan jag gissa...eller om åskan slår ner..nån som vet?
Citera
2004-08-09, 18:03
Bannlyst
Den vanliga hemförsäkringen täcker åska vad gäller vattenkylningen så får du nog kolla med ditt försäkringsbolag vad dom har för regler, har du köpt en färdig dator med vattenkylning så är det nog inga problem har du installerat den själv i efterhand så är det nog diskutabelt. Har du en allriskförsäkring utöver hemförsäkringen så bör du vara garanterad mot både åska och vatten, räkna dock med att självrisken är minst 25% av nyvärdet samt att datagrejor sjunker snabbt i värde bara efter något år...
Citera
2004-08-09, 22:08
Medlem
snousers avatar
men finns det inget specielt just för datorer?
Citera
2004-08-09, 22:12
Medlem
Jag har fått med Hem-PC avtalet..

Jag slog sönder min skärm (Battelfield 1942 relaterad ilska), ringde och sa det till försäkrings bolaget...

DHL kom hit dagen efter och hämtade den.

Efter en vecka fick jag ny.. gratis Ingen självrisk osv
Citera
2004-08-09, 22:15
Bannlyst
Jo visst finns det, ditt försäkringsbolag kan ta fram en försäkring på vad som helst du önskar med den självrisk du vill ha bara du betalar för det.

Den normala hemförsäkringen är dock billigare då många fler delar på kostnaderna ifall något går sönder och täcker de vanligaste skadorna som kan uppstå i hemmet på datorer, tv, telefoner m.m. så varför skulle du behöva en speciell ? Det enda fallet jag kan tänka mig är ifall du använder datorn i ditt jobb och måste ha igång den omedelbart ifall den går sönder men för normala hemma användare duger hemförsäkringen ev. kombinerad med en allriskförsäkring gott...

Hem PC avtalen är lite anorlunda då det ofta ingår en självriskeliminering i dom och att den som hyr ut datorn står för detta... Läs avtalet så får du se
Citera
2004-08-10, 14:18
Medlem
"Heltäckande allrisk försäkring" kallas det visst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in