2009-06-11, 05:39
Medlem
organiss avatar
förstår inte hur folk kan tro att man dör efter så lite, jag är ingen mästare på att vara vaken jag har bara gjort sju dagar men jag känner folk som har varit uppe i 16 dagar på tjack. nu kommer väl folk tro att jag ljuger men det gör jag inte det är ni som är nybörjare
Citera
2009-06-11, 05:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av organis
förstår inte hur folk kan tro att man dör efter så lite, jag är ingen mästare på att vara vaken jag har bara gjort sju dagar men jag känner folk som har varit uppe i 16 dagar på tjack. nu kommer väl folk tro att jag ljuger men det gör jag inte det är ni som är nybörjare
Att vara vaken i 16 dagar är en enorm påfrestning och det är mer eller mindre ett under att din vän överlevde det.
Citera
2009-06-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Intressant, vad heter företeelsen?
Måste va sjukt jobbigt att vara vaken i ett år. Jag har varit vaken sen 9onde juni och är sjukt trött nu, men har inte en chans att sova

hmm minns inte exakt vad den hette men den var genetisk och fanns bara i en släkt tydligen. Den sista tiden tillbringar det i sängen helt nedgångna av sömbristen.
Det är inget man skulle vilja uppleva :S
Citera
2009-06-11, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Att vara vaken i 16 dagar är en enorm påfrestning och det är mer eller mindre ett under att din vän överlevde det.

Man somnar väl innan man dör.... varför skulle man dö liksom?
Citera
2009-07-15, 03:15
Bannlyst
http://spa.118100.se/rekord

Detta är nog inte den säkraste källan, man kan komma över.
En annan person i denna tråden postade denna mannen, Randy Gardner.

"Other sources claim Gardner's record was broken two weeks later by another student, Jim Thomas of Fresno State College, who stayed awake for 266.5 hours; and state that the Guinness World Records record is 449 hours (18 days, 17 hours) by Maureen Weston, of Peterborough, Cambridgeshire in April, 1977, in a rocking-chair marathon.[11]"
Senast redigerad av Helsingborg2 2009-07-15 kl. 03:20.
Citera
2009-07-15, 11:57
Medlem
Harrison_Fords avatar
varit vaken runt 45 - 50 timmar, hjärtat bultade extremt och hjärnan kändes väldigt sliten. (obs utan droger)
Citera
2010-01-17, 00:45
Medlem
var väl förrförra sommaren. var vaken 2½ dygn grovt räknat.

blev i slutet mkt irriterad på minsta liten sak. sedan försvann mkt av rationaliteten. innan jag skulle sova i slutet fick för mig att fötterna skulle vridas 180 grader om jag sov med huvet i sängen med huvet mot fönstret så jag sov med fötterna mot fönstret o tog min stol la huvet i den med kudde o lät kroppen ligga i sängen.

var dock hur logiskt som helst när jag gjorde det o i början la mig ner som vanligt o då hade fötterna vridit sig. därför jag bytte jag.

när jag såg fötterna vridits sig tänkte jag, typ;
-AHA! :visst ja. fötterna mot fönstret.
Citera
2010-01-17, 01:55
Bannlyst
det går egentligen att vara vaken hur länge som helst... fast olika från person till person såklart.. men man vet ännu inte hur skadligt det är i längden att vara vaken.

jag själv har varit vaken i 3 dygn några gånger. det som hände mig var att kroppen "sa ifrån" med att visa alla möjliga symptom på sjukdomar som egentligen inte fanns

sen upplevde jag att jag gäspade så mycket att det till slut inte gick längre, helt mysko.. jag ville gäspa men de gick inte, jag bara gapade fast det gick inte att "få fram" nått gäsp nån mer som har avrit med om detta??
Citera
2010-01-18, 10:55
Medlem
Hm, jag har ganska kraftiga sömnproblem vilka visar sig i att jag sover oerhört dåligt. Jag oftast vaken i 36 - 72 timmar och efter det sover jag kanske 7 timmar. Ibland så däckar jag dock i ett dygn. Kan också ha så att jag är 'vaken med sömn', det vill säga att jag somnar nån halvtimme-timme under tre dygn, mellan varven. Det kan vara fördjävla påfrestande, men det är väl så det är antar jag. Efter ett tag vänjer man sig och för mig är 36-48 timmar helt ok att vara vaken. Dock får man en del symptom som märks av:
Dåligt immunförsvar, hjärtklappning (efter längre tid), synbortfall (mellan varven), håglöshet (orkar verkligen inte göra saker vissa dagar), man fryser jämt, aptitlöshet, illamående, ingen koncentration (till på de 'vanliga' koncentrationssvårigheterna) och så vidare.

Efter riktigt dåliga perioder får man vanföreställningar, eller kan få. Det med att man ser skuggor i ögonvrån kommer rätt tidigt, men efter ett tag kan folks ansikten börja förvridas och massa sådan skit. Ganska obehagligt.

Inget att rekommendera dock.

(Håll tummarna nu för att jag får tag på min skitläkare som ska skriva ut nåt att sova på!)

EDIT: Och jag brukar ej droger nu för tiden heller.
Citera
2010-01-18, 11:11
Medlem
63 timmar är mitt personliga rekord, helt utan några droger eller andra hjälpmedel.
Jobbade hela tiden oavbrutet.
Var inte trött men lite "frånvarande" det sista, det var i alla fall skönt att gå och sova efter det.
Jag pratade i telefon med en polare det sista och han frågade när jag kom fram till nåt ställe, typ dit jag var på väg... jag förstod inte frågan, han berättade det för mig dagen efter och trodde att jag hade skojat hehe
Citera
2010-02-12, 06:17
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tror att jag har klarat mig vara vaken i nästan två dygn. Men man var på väg att bli riktigt knäpp då. Hur många timmars sömn måste man ha då per natt/vecka för att man inte ska bli udda? Kanske lite OT nu, men jag minns detta klipp med "Otto Insomnia-mannen" från Kanal5 som säger sig inte sova så värst mycket över huvudtaget.

http://www.youtube.com/watch?v=FIqstLlPiaY
Citera
2010-02-12, 06:31
Medlem
nonameds avatar
Såg ett prog om Navy Seals. Dom körde en vecka med väldigt lite sömn och mycket fysik aktiviteter.
Tror det var 2 timmars sömn på 3 dagar. Men som sagt dom var ju aktiva hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in