2011-01-12, 17:33
Medlem
Mullrets avatar
Har för mig att man förr i tiden kallade en skild kvinna fortsättningsvis för fru/frun.
Och i Tyskland benämningen "Frau" för skilda kvinnor. I lagomlandet Sverige så kallas ju de flesta för "du" oavsett kön, men vad är egentligen korrekt?
Citera
2011-01-13, 12:55
Bannlyst
I Sverige är detta ingen angelägen fråga, då vi inte använder oss av dylika titlar. Men nog tror jag man i så fall skulle säga "Fru Bergström" även om Fru Bergström skilt sig från Herr Bergström. Är det någon skillnad på om man är änka eller skild? Hur är det i titlarnas förlovande rike Storbritannien: där förblir man väl "Mrs" även efter en skilsmässa, eller?

Att vi alla säger du till varandra har inget med saken att göra.
Citera
2011-01-13, 13:57
Medlem
Ja, man kallas fru (Frau) även om man är skild eller änka. Fröken kallas bara ogifta kvinnor, och ogift är man bara tills dess att man gift sig (första gången).

Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Att vi alla säger du till varandra har inget med saken att göra.

Du observerar ju själv att vi inte använder titlar i Sverige, varför det sannerligen har med saken att göra att vi alla säger du till varandra. Det var i och med du-reformen som det vardagliga titelbruket upphörde.
Citera
2011-01-15, 15:18
Medlem
Harmandas avatar
Det blir Frau/Fru, har man någonsin varit gift kan man inte bli fraulein/fröken igen.
Citera
2011-01-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Det blir Frau/Fru, har man någonsin varit gift kan man inte bli fraulein/fröken igen.

Eftersom vi trots allt skriver i språkforumet, tänker jag nu var så petig att jag påpekar att det heter fräulein.
Citera
2011-01-17, 08:35
Medlem
Savoys avatar
Jag ska bara inflika att jag i princip bara hört ordet/tilltalet Fräulein i skämtsamma sammanhang efter 8 år i Berlin. Tror det är på väg ut ur standardtyska. Jag har aldrig heller sett att man kan välja titeln på formulär, vare sig i pappersform eller elektronisk form.

Tror även mademoiselle är på väg ut ur standardfranskan, men här är jag mer osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in