2011-01-12, 16:36
Medlem
TheDistances avatar
Håller i detta nu på att svänga ihop min första riktiga Gumbo. Rouxen gick fint och nu ligger grunden och puttrar i min Le Creuset-gryta.

Har just stekt till lite kyckling i min hemmagjorda Cajunblandning och korven är på tur. Har någon båt bra tips på extra grejer man kan slänga i?

Har t.ex. Lite tärnat fläsk i kylen, skulle detta passa?

TD
Citera
2011-01-12, 16:57
Medlem
Azaels avatar
Fläsk borde funka alldeles utmärkt. Har du fått tag i okra eller kör du utan det?

Gumbo var en av mina favoriträtter när jag bodde i Sydstaterna ett år. Har inga bra recept tyvärr.
Citera
2011-01-12, 17:13
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
Fläsk borde funka alldeles utmärkt. Har du fått tag i okra eller kör du utan det?

Gumbo var en av mina favoriträtter när jag bodde i Sydstaterna ett år. Har inga bra recept tyvärr.

Nej fegar lite och kör utan okra och sassafrassa... Hittade ett på matklubben.se av en som verkar vara jänkare. http://www.matklubben.se/recept/gumbo_90872.html

Har även kollat runt på lite amerikanska sidor också..

men nu är fläsket i, det också!
Senast redigerad av TheDistance 2011-01-12 kl. 17:15.
Citera
2011-01-12, 17:13
Medlem
HerrVits avatar
Jag lagade en jättegod gumbo för några månader sedan. Undrar var tusan jag hittade receptet dock...
Om jag inte minns fel (eller förväxlar gumbo med någon annan maträtt) så var det gott med krabbkött, räkor och rökt fläsk i. Och paprika. Och ris.
Citera
2011-01-12, 17:16
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVit
Jag lagade en jättegod gumbo för några månader sedan. Undrar var tusan jag hittade receptet dock...
Om jag inte minns fel (eller förväxlar gumbo med någon annan maträtt) så var det gott med krabbkött, räkor och rökt fläsk i. Och paprika. Och ris.

jaaa! Det får bli skaldjur nästa gång!
Citera
2011-01-12, 17:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Nej fegar lite och kör utan okra och sassafrassa... Hittade ett på matklubben.se av en som verkar vara jänkare. http://www.matklubben.se/recept/gumbo_90872.html

Har även kollat runt på lite amerikanska sidor också..

men nu är fläsket i, det också!
Är en bara en tråkig Svensson
Men var tvungen att styra upp deras misslyckade Gumbo´s de hade där, vissa var okey.
Men en del var usla recept.

Har en tråd här om gumbo också.
https://www.flashback.org/t639229

Gumbo kan man göra på precis vad som helst känns det som, från fisk/skaldjur till vilt och ankor.
Enda som man ändrar på i gumbogrunden är färgen på roux´n.

Sassafrassa är en mycket mild krydda med speciell smak, som någon gång måste testas i alla fall.
Citera
2011-01-12, 22:08
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är en bara en tråkig Svensson
Men var tvungen att styra upp deras misslyckade Gumbo´s de hade där, vissa var okey.
Men en del var usla recept.

Har en tråd här om gumbo också.
https://www.flashback.org/t639229

Gumbo kan man göra på precis vad som helst känns det som, från fisk/skaldjur till vilt och ankor.
Enda som man ändrar på i gumbogrunden är färgen på roux´n.

Sassafrassa är en mycket mild krydda med speciell smak, som någon gång måste testas i alla fall.

ah vad kul! Då får man tacka och bocka för receptet! Brukar aldrig följa recept till punkt och pricka när det gäller mått och sådant, utan litar mer på fingerkänslan.. Detta blev mycket lyckat!!! Väldigt smarrigt!
Citera
2011-01-12, 22:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
ah vad kul! Då får man tacka och bocka för receptet! Brukar aldrig följa recept till punkt och pricka när det gäller mått och sådant, utan litar mer på fingerkänslan.. Detta blev mycket lyckat!!! Väldigt smarrigt!
Just roux´n och att man ser till att sjuda den tillräckligt länge som är det viktiga.
Sjuda man den för kort tid så kan den bli lite blaskig och inte smaka såpass mycket det ska.

Haft många blandningar på vad jag har i, men en som återkommer ofta är timmermanskorv som jag knaperstekt sakta.
Och högkvalitiva korvar, där går scans bort med en gång som du förstår.
Citera
2011-01-12, 23:48
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Just roux´n och att man ser till att sjuda den tillräckligt länge som är det viktiga.
Sjuda man den för kort tid så kan den bli lite blaskig och inte smaka såpass mycket det ska.

Haft många blandningar på vad jag har i, men en som återkommer ofta är timmermanskorv som jag knaperstekt sakta.
Och högkvalitiva korvar, där går scans bort med en gång som du förstår.

Japp.. Jag lät det sjuda i ca 22 min. Då blev den lagom brun och fin. Givetvis inga fulkorvar här inte! Äkta Chorizo och Kabanoss blev det!

Förresten... om man vill ha lite bröd till.. Då borde majsbröd funka bra va?
Senast redigerad av TheDistance 2011-01-12 kl. 23:51.
Citera
2011-01-13, 00:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Japp.. Jag lät det sjuda i ca 22 min. Då blev den lagom brun och fin. Givetvis inga fulkorvar här inte! Äkta Chorizo och Kabanoss blev det!

Förresten... om man vill ha lite bröd till.. Då borde majsbröd funka bra va?
Tänkte mer på att gumbogrunden får ordentligt tid att sjuda.
Du lyckades inte veva för mycket med sleven och få upp lite härlig roux på handen

Hittade något konstigt märke på kabanoss, för mig det stod 95% kött eller nått.
Den var grymt god att ha i.

Gjorde en seafood gumbo som första gumbo.
Den blev grymt god, jag hade:
400g Hälleflundra
200g Färska räkor
6st havskräfter
6st Ostron

Fiskade upp mycket av det goda första dagen, så andra så tillsatte jag lax.
Det blev helt okey också.
Senast redigerad av klyban 2011-01-13 kl. 00:35.
Citera
2011-01-14, 12:15
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Tänkte mer på att gumbogrunden får ordentligt tid att sjuda.
Du lyckades inte veva för mycket med sleven och få upp lite härlig roux på handen

Hittade något konstigt märke på kabanoss, för mig det stod 95% kött eller nått.
Den var grymt god att ha i.

Gjorde en seafood gumbo som första gumbo.
Den blev grymt god, jag hade:
400g Hälleflundra
200g Färska räkor
6st havskräfter
6st Ostron

Fiskade upp mycket av det goda första dagen, så andra så tillsatte jag lax.
Det blev helt okey också.

Låter smarrigt. Nej, slapp bränna mig, rörde försiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in