2011-01-12, 14:39
Medlem
kiwifogels avatar
Hejsan kära flashbackare!

Är i vanliga fall inte vegan men efter att min plånbok olyckligt nog fått anorexia har just rotfruktsopppor blivit något jag äter ofta och upptäckt är väldigt gott

Det jag gillar bäst med den är möjligheterna att kunna ha så mycket olika saker i den så jag tänkte vi skulle hjälpa varandra om intressanta tips om vad man kan ha i och dylikt

Jag börjar här med att bidra med mitt egna recept

Ingredienser: 7 Morötter, 3 palsternackor, 3 potatisar, 1 lök en liten bit ingefära, lite färsk chili. Kryddningen får man göra som man vill men jag höftar in svartpeppar, vitpeppar, salt, en nypa curry, tabasco en dutt kokosmjölk är inte fel heller och en tärning med grönsaksbuljong.

Tillagning: Skala rotfrukterna för att sedan skölja av dom snabbt i kallt vatten, hacka upp det i mindre bitar tsm med löken och chilin, fräs i olivolja i samma kastrull som kokningen ska ske i, brukar ha som riktmärke att när löken är mjuk och genomskinlig är det tags att tillsätta vatten.

Här får man göra lite som man själv vill beroende på konsistensen på soppan då den ska mixtras sedan men jag brukar köra på att allt är precis täckt med vatten! blir det för lite kan man alltid tillsätta sedan. När vattnet är i lägger du i buljongtärningen och låter allt koka tills det är färdigt, då det är i bitar går det på högst tio minuter.

Ta av kastrullen från plattan för nu börjar det roliga! Ta stavmixer och mixtra allt tills det blir slätt i kastrullen, det ska nu få en mysig eldig orange färg. När du mixtrat klart kryddar du och tillsätter övriga grejer.

Servera i en djup skål tsm med ett hembakt surdegsbröd och gott sällskap!
Citera
2011-01-14, 05:26
Medlem
Låter gött, själv skulle jag dock slängt i lite röda linser också. Mest för näringens skull. Blir snabbt klara, och ger ingen konstig färg till din eld-oranga soppa

Själv gillar jag att göra soppa på vitkål. Billigt och håller sig en mindre evighet i kylen. Det är snabbt och enkelt och kräver ingen mixning.
Strimlad lök som fräses med olivolja, strimlad vitkål (jag brukar ta av bladen först innan jag strimlar), morot i bitar, och sen färdigkokta bönor (vita bönor, borlottibönor, kikärtor, eller nåt annat du gillar, men inte kidneybönor för de är inte goda) som man slänger i på slutet för att bara värma upp. Man kan ju också slänga i några andra passande grönsaker. Buljongtärning är alltid gott, och då behöver man oftast inte extra salt. Timjan passar bra i soppan.
Detta serveras och gärna med ett par skivor surdegsbröd eller annat gott bröd (helst hembakat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in