Som rubriken antyder behöver jag hjälp att blockera vissa hemsidor i Safari. Mitt ex har en blogg jag går in på allt som oftast vilket får mig att må rätt dåligt, och jag skulle behöva ett sätt så att jag inte kan gå in. Har läst runt lite och det ska ju finnas något sätt att lägga in en hemsida i hosts-filen via terminalen så att den blockeras men jag har hittills inte lyckats trots att jag tycker mig ha följt alla steg exakt.
Så, någon som kan hjälpa en väldigt desperat amatör? Det vore kanon om man på något sätt kunde lösenordsskydda hemsidan också (för i så fall kan jag hitta på ett typ 32-siffrigt lösenord jag aldrig kommer komma ihåg) men det är inget krav. Och jag vill inte ha flera användarkonton för det blir för lätt att ta sig förbi plus att det blir allmänt bökigt.
Om vi antar att ditt ex hemsida heter mittex.blogg.se så blockerar du den genom att göra följande:
- Öppna terminalen
- Skriv "sudo open -e /etc/hosts"
- I textfilen skapar du en rad med följande innehåll: "127.0.0.1 mittex.blogg.se"
- Cmd-s för att spara
- Stäng textfilen
- I terminalen skriver du "sudo dscacheutil -flushcache"
- Stäng terminalen
Färdigt.
Senast redigerad av understreck 2011-01-12 kl. 21:49.
Anledning: Glömde steget att flusha cachen
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!