2011-01-12, 12:58
Medlem
Dagdröm, snilleblixt eller old meme?

Har någon erfarenhet av att bygga och gräva ner ett odlingsrum?
Jag skissade lite på en modell med lampa och fläkt drivna av bilbatterier (idiotsäkert isolerade för att undvika skogsbrand), vatten- och näringsförsörjning via påfyllbar vattentank samt luftkonditionering via rör/slangar som går upp i stubbar ovan jorden.
En webbkamera med USB-kabel som sticker upp, eller ännu bättre - via bluetooth om det finns är också med i skissen, så man kan följa plantornas utveckling utan att gräva upp luckan varje gång.
När rummet är installerat kan det återanvändas om och om igen och inget i rummet kan bindas till odlaren eftersom rummet kräver minimal tillsyn och kanske tex är installerat i någon skog ute på en skärgårdsö där man råkar ha landställe.

Vad sägs? Man kan förstås skala ner lite. Svårighetsgraden går att anpassa.

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild-1.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild1.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild2.jpg

OBS: Ignorera "D." och "H.", glömde att sudda dem. Det var från när jag tänkte ha vissa plantor i ljus och vissa i mörker bakom ett ljusskydd. Kom sen på att det är mycket enklare att tända och släcka lampan på något smart automatiskt sätt och låta alla plantor stå i samma ljus.
Senast redigerad av gissamusiken 2011-01-12 kl. 13:08.
Citera
2011-01-12, 13:09
Medlem
ambitöst och avancerad odling!
det har gjorts förr, tror dom grävde ner bussar eller containers ute i vildmarken, korridorer med plantor under jord =) var ganska fascinerande!
Citera
2011-01-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gissamusiken
Dagdröm, snilleblixt eller old meme?

Har någon erfarenhet av att bygga och gräva ner ett odlingsrum?
Jag skissade lite på en modell med lampa och fläkt drivna av bilbatterier (idiotsäkert isolerade för att undvika skogsbrand), vatten- och näringsförsörjning via påfyllbar vattentank samt luftkonditionering via rör/slangar som går upp i stubbar ovan jorden.
En webbkamera med USB-kabel som sticker upp, eller ännu bättre - via bluetooth om det finns är också med i skissen, så man kan följa plantornas utveckling utan att gräva upp luckan varje gång.
När rummet är installerat kan det återanvändas om och om igen och inget i rummet kan bindas till odlaren eftersom rummet kräver minimal tillsyn och kanske tex är installerat i någon skog ute på en skärgårdsö där man råkar ha landställe.

Vad sägs? Man kan förstås skala ner lite. Svårighetsgraden går att anpassa.

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild-1.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild1.jpg

http://i1187.photobucket.com/albums/z389/gissamusiken/bild2.jpg

Hade en liknande idé förut men det involverade en bunker med husrum och internet,
och ett rum längst in med plats för 4 stora plantor och sovplats.

4 Bilbatterier nergrävda är väl kanske inte det ultimataste du kan ha i närheten av dina plantor.
Eller det ultimataste som elförsörjning, jag hade tjuvat el från nått elskåp/gatlykta i närheten.

Hur löser du värmen ?
Citera
2011-01-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Hade en liknande idé förut men det involverade en bunker med husrum och internet,
och ett rum längst in med plats för 4 stora plantor och sovplats.

4 Bilbatterier nergrävda är väl kanske inte det ultimataste du kan ha i närheten av dina plantor.
Eller det ultimataste som elförsörjning, jag hade tjuvat el från nått elskåp/gatlykta i närheten.

Hur löser du värmen ?

Nice! Haha. Men är värmen ett problem om man odlar på sommarhalvåret? Inte så insatt. Nej bilbatterier är inte så bra lösning men om man tjuvar el är det risk att någon sniffar fuffens.
Citera
2011-01-12, 13:50
Medlem
Någon som har en bra lösning på elförsörjning?
Jag kan noll om elektronik. Kan man bara koppla ett bilbatteri till en lampa? Misstänker att man behöver något emellan batteri, lampa och fläkt som begränsar och fördelar styrkan på elen så att den inte krämar på för fullt och bränner ut sig, typ som en router i brist på bättre ord.
Citera
2011-01-12, 13:53
Medlem
Jag hittade föresten en massa trådlösa webcams när jag googlade lite, verkar vara nemas problemas på den fronten.
Citera
2011-01-12, 14:38
Medlem
Citat:
Jag hittade föresten en massa trådlösa webcams när jag googlade lite, verkar vara nemas problemas på den fronten.

Alltså, hade jag varit du hade jag läst på om allting inblandat, el, webcams(varför du nu ska ha det). osv.

En trådlös webcam behöver en dator eller accesspunkter i närheten, typ väldigt nära.
Citera
2011-01-12, 14:50
Medlem
overtrips avatar
Med all den utrustningen du tänkt så kommer nog inte bilbatteri fungera särskilt bra. Blir en massa laddningar och räcker inte särskilt länge. Planera hellre att placera din "bunker" i närhet av någon elkälla alternativt fundera på någon dieselgenerator. Du behöver vara säker på vad du gör när det gäller elektriskakopplingar, speciellt om du ska försöka ta ström från elskåp.

Idéen är inte alls tokig, finns flera som tänkt och gjort som du är inne på. Jag skulle endast kört din plan om det inte fanns några andra alternativ såsom att köpa/hyra ett torp/lada där det redan finns vatten/el. För att sedan bygga en "stealth" odling.

Lycka till!
Mvh O.T
Citera
2011-01-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Alltså, hade jag varit du hade jag läst på om allting inblandat, el, webcams(varför du nu ska ha det). osv.

En trådlös webcam behöver en dator eller accesspunkter i närheten, typ väldigt nära.

Tänkte att det är slappt att sätta sig på en stubbe en bit bort och öppna en laptop istället för att gräva upp eländet och ta onödiga risker hela tiden. Jag tänker mig (om det går) att jag gräver ner rummet, kollar till det via webcamen lite då och då och sedan inte öppnar luckan förens skörd. Hittade en webcam med 100 m räckvidd, en billigare med 20, båda på batteri. El är väll det svåraste.
Citera
2011-01-12, 15:03
Medlem
Voodooprastens avatar
Det är en gedigen uppfinning du har skapat där.

Ser intressant ut!
Citera
2011-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overtrip
Med all den utrustningen du tänkt så kommer nog inte bilbatteri fungera särskilt bra. Blir en massa laddningar och räcker inte särskilt länge. Planera hellre att placera din "bunker" i närhet av någon elkälla alternativt fundera på någon dieselgenerator. Du behöver vara säker på vad du gör när det gäller elektriskakopplingar, speciellt om du ska försöka ta ström från elskåp.

Idéen är inte alls tokig, finns flera som tänkt och gjort som du är inne på. Jag skulle endast kört din plan om det inte fanns några andra alternativ såsom att köpa/hyra ett torp/lada där det redan finns vatten/el. För att sedan bygga en "stealth" odling.

Lycka till!
Mvh O.T

Fläktarna går kanske att skippa eftersom jag ändå har luftkonditionering genom rör upp i stubbar, men ändå jag tror inte dem drar så mycket el. Skippar man dem är det ju egentligen bara en lampa och en webcam som kräver el. Om man kör webcam med USB-kabel upp över marken så slipper man ju tänka på el till den, då är det bara en lampa. Ett bilbatteri måste klara att driva en lampa ett bra tag innan det laddar ur. Bilbatteriet går ju att byta ut eller ladda när det är slut, kostar typ 500 kr på blocket.
Är en dieselgenerator bättre menar du? Måste man inte fylla på med diesel hela tiden då? Låter den inte förfärligt?
Vill inte ta el från någon spårbar källa, därav charmen med bunkern. Så hyra torp/lada känns inte så aktuellt. Tack ändå för förslagen!
Vattning sker utan el, genom tynglagen. Enklast är kanske att bara låta det droppa ned i krukorna konstant men i väldigt små mångder.

Någon som vet något om hur man kopplar ett bilbatteri till en lampa och hur länge batteriet kan tänkas hålla?
Citera
2011-01-12, 15:41
Medlem
Citat:
Någon som vet något om hur man kopplar ett bilbatteri till en lampa och hur länge batteriet kan tänkas hålla?

http://www.swecan.org/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=537636

Fan där sprack hela min idé... bilbatteri kan bara driva lampa i 1-2 dygn..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in