2011-01-12, 01:53
Medlem
Borisbrutals avatar
Tjena det har nu blivit så att min far har fått för sig att han vill bygga en bil. Så jag tänkte att nu när han fyller 60 så tänkte jag att ta och försöka hitta en kaross till han. Har dock ingen erfarenhet som helst överhuvudtaget när det kommer till detta ämne. så tänke att ni kanske har några tips på vart man kan hitta dem

Det han är ute efter är en Ford GT 500 69:a Eller en Grand Torino 72:a

Det spelar ingen roll om det är en replika eller liknande ( så länge den stämmer med orginalet och går att använda senare när bilen är klar).

Tack på förhand

MvH
Citera
2011-01-12, 02:41
Medlem
frillees avatar
Kanske här:

http://www.tornadosportscars.com/MainPage.html
Citera
2011-01-12, 07:13
Medlem
Min-Mammas avatar
Köp en komplett bil annars kommer far din bli tokig över alla grejer som saknas. Kostar multum att komplettera.
Citera
2011-01-12, 08:50
Medlem
hottentots avatar
Har du ingen erfarenhet så tycker jag du ska lägga ner planerna på att köpa en "kaross".

Man köper en hel bil när det gäller en "vanlig" ford, hade det vart en replica på tex ford gt 40 så köper man en kaross och "bygger" resten själv.

Det finns nytillverkade mustang 69 karosser i staterna att köpa men dom är dyra och lite bökiga/dyra att få hem sen behöver din far en reservdelsbil att ta delar och chassinummer ifrån.
http://mustangs.about.com/od/accessories/a/dynacorn-bodies.htm

En fin grand torino från 72 borde inte va så dyr att köpa så det verkar va en bättre/billigare födelsedagspresent men är du säker på att det är en sådan bil din far vill ha då dom är fula (enligt mig) och saknar många hk jämfört med muskelbilarna från 69-70 och starsky & hutch 76a är nog mer känd än grand turino filmens 72a.

Jag tycker du ska säga till din far att sluta kolla på bilfilmer och välja bil efter egen smak ist för vad hollywoodfolket väljer i filmerna.
Citera
2011-01-12, 09:30
Medlem
Håller med Hottentot här.
Dessutom är ju (vad jag minns) GT500 byggd på en Shelby Mustang fastback, "ombygnadsatser" finns väl att köpa genom företag som Year 1; men det skall fortfarande skickas, och en standard Mustang fastback är ganska dyr den med.

Om han skall bygga en bil kan han ju bygga en GT40 eller en AC Cobra, Cobran är ju ganska vanlig i Sverige, och alla delar finns att köpa; men troligen kommer bilen när den är klar att stå i 200-300k.

Jag tycker du skall köpa SFRO:s bygghandbok till din farsa, så ser han hur mycket jobb som krävs och hur reglerna ser ut, den är väsentligt billigare än en 50000 kroners kaross som kanske ändå bara kommer stå i garaget.
Senast redigerad av Nyttnick 2011-01-12 kl. 09:37.
Citera
2011-01-12, 09:52
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Håller med Hottentot här.
Dessutom är ju (vad jag minns) GT500 byggd på en Shelby Mustang fastback, "ombygnadsatser" finns väl att köpa genom företag som Year 1; men det skall fortfarande skickas, och en standard Mustang fastback är ganska dyr den med.

Om han skall bygga en bil kan han ju bygga en GT40 eller en AC Cobra, Cobran är ju ganska vanlig i Sverige, och alla delar finns att köpa; men troligen kommer bilen när den är klar att stå i 200-300k.

Jag tycker du skall köpa SFRO:s bygghandbok till din farsa, så ser han hur mycket jobb som krävs och hur reglerna ser ut, den är väsentligt billigare än en 50000 kroners kaross som kanske ändå bara kommer stå i garaget.

Jag kan bara hålla med om sfro:s handbok och kan tipsa om att wheels har samlat alla renoveringsartiklar i en bok, den borde inte va fel som present heller till någon som ska renovera/bygga bil.
Citera
2011-01-12, 18:48
Medlem
Borisbrutals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Har du ingen erfarenhet så tycker jag du ska lägga ner planerna på att köpa en "kaross".

Man köper en hel bil när det gäller en "vanlig" ford, hade det vart en replica på tex ford gt 40 så köper man en kaross och "bygger" resten själv.

Det finns nytillverkade mustang 69 karosser i staterna att köpa men dom är dyra och lite bökiga/dyra att få hem sen behöver din far en reservdelsbil att ta delar och chassinummer ifrån.
http://mustangs.about.com/od/accessories/a/dynacorn-bodies.htm

En fin grand torino från 72 borde inte va så dyr att köpa så det verkar va en bättre/billigare födelsedagspresent men är du säker på att det är en sådan bil din far vill ha då dom är fula (enligt mig) och saknar många hk jämfört med muskelbilarna från 69-70 och starsky & hutch 76a är nog mer känd än grand turino filmens 72a.

Jag tycker du ska säga till din far att sluta kolla på bilfilmer och välja bil efter egen smak ist för vad hollywoodfolket väljer i filmerna.
Anledningen till att han vill ha en Torino som jag helt och hållet håller med dig om är ful. Är att min farfar hade en sån när pappa var lite. Men får nog försöka hitta en hel bil då istället för att leta efter en kaross som sagt ingen erfarenhet i detta utan pappa som har det stora bil intresset :P
Citera
2011-01-12, 18:52
Medlem
Borisbrutals avatar
Tack för hjälpen i alla fall
Citera
2011-01-12, 23:20
Medlem
hottentots avatar
En schysst torino skulle ju va en ascool present då, räkna inte med att det blir jätte billigt.

http://motors.shop.ebay.com/Cars-Trucks-/6001/i.html?LH_ItemCondition=2|0&_dmpt=US_Cars_Trucks&_ mak=Ford&_mod=Torino&_rdc=1
http://www.usabil.nu/databas/
http://www.blocket.se/ostergotland?q=*torino*&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&m ys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&ca=14&l =0&md=th

Är några sidor du kan hålla koll på, tyvärr tror jag det är svårt att hitta någon i sverige.
Citera
2011-01-13, 01:31
Medlem
Borisbrutals avatar
Jo det kostar allt lite men när jag tänker på hur mycket han lagt på mig genom alla år så känns det som det inte är så farligt

Jo är lite svårt att få tag på en fin i sverige

Och tack för länkarna
Senast redigerad av Borisbrutal 2011-01-13 kl. 01:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in