Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Intressant fråga:
Jag tror att det krävs ett utgivningsbevis för att kunna publicera ex domar och FUP på en hemsida.
Huruvida FB har ett sådant bevis har jag ingen aning om.
Finns inte det tror jag kanske att vi skribenter felar genom att publicera.
Å andra sidan om nu FB har ett utgivningsbevis så borde inte myndigheterna kunna stoppa oss för att begära ut handlingar.
Självfallet tror jag kanske inte att skribenter skriver till domstolar med hänvisning att man skall publicera på FB.
Moderator får gärna komma med upplysningar i frågan eftersom jag tror att det kan komma att bli en allt viktigare fråga!
Jag tror inte att Flashback har utgivningsbevis.
Det är väl mest journalister som har det i sitt journalistiska arbete (tidningsartiklar osv) och typ sidor som Lexbase.
Som du skriver, så blir det nog en allt viktigare fråga. Många söker sig hit för att få mer ingående och riktig info och intresset för krim verkar växa sig allt större.
Egentligen borde väl inte själva delningen av Förundersökningsprotokoll direkt kunna ses som problemet gällande förtal, det är väl snarare diskussionerna och trådarna kring dessa som uppstår där både offer, gärningsmän och anhöriga blottas, vilket kan bli rätt smutsigt och långdraget. Däri ligger väl det egentliga problemet, vad man gör med infon. Tycker jag.
Det är lätt att dras med om något fall känns extra intressant och frustrerande där frågetecken finns om tex en misstänkt gärningsman frias. Det stöts och blöts.
Svår balansgång.