2021-10-14, 22:56
Medlem
Efterlyster FUP:en till detta dåd
https://www.flashback.org/t3115792

Den misstänkte friades i Tingsrätten https://www.dt.se/logga-in/23-aring-...valdigt-lattad Bakom betalvägg
2021-10-15, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldierUnknown
Efterlyster FUP:en till detta dåd
https://www.flashback.org/t3115792

Den misstänkte friades i Tingsrätten https://www.dt.se/logga-in/23-aring-...valdigt-lattad Bakom betalvägg

Har du frågat efter förundersökningen? De kanske bara skickar digitalt till journalister.
2021-10-15, 08:37
Moderator
KomissarieBecks avatar
Allt fler domstolar har nu styrt in på en ny väg.
För den som inte har utgivningsbevis eller är part i målet så skickas inte längre FUP i PDF utan endast i pappersformat enligt gängse taxa.
Det är givetvis endast ett sätt att förhindra spridning av offentliga handlingar.
Frågan är om inte Flashback skall slå tillbaka genom att besöka fler domstolar än någonsin och scanna ner handlingar som lite av en protest mot den förmyndarmentalitet som nu råder i Svenska domstolar.
Kanske Flashback kan skaffa ett utgivningsbevis?

Mvh// Beck
2021-10-15, 10:09
Medlem
Hej!

Söker FUP gällande mordet i Åstorp 2020.
Helsingborgs tingsrätt, B 7775-20
Gärna på docdro.id
2021-10-15, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Allt fler domstolar har nu styrt in på en ny väg.
För den som inte har utgivningsbevis eller är part i målet så skickas inte längre FUP i PDF utan endast i pappersformat enligt gängse taxa.
Det är givetvis endast ett sätt att förhindra spridning av offentliga handlingar.
Frågan är om inte Flashback skall slå tillbaka genom att besöka fler domstolar än någonsin och scanna ner handlingar som lite av en protest mot den förmyndarmentalitet som nu råder i Svenska domstolar.
Kanske Flashback kan skaffa ett utgivningsbevis?

Mvh// Beck

Hrm, är clueless angående detta, men har funderat på det en tid... Är det som så att om man inte har utgivningsbevis och lägger ut FUP offentligt så kan det betraktas som förtal och brott mot personuppgiftslagen, typ...?? Offentlig handling är väl inte likställt med att det är tillåtet att publicera handlingarna offentligt såvida man inte har utgivningsbevis?
Vill man kunna börja "ringa in" personer som lägger ut FUP offentligt?
Det föranleder till nästa fråga: Är det då även olagligt att ta del av handlingar som läggs ut av personer som inte har utgivningsbevis?
2021-10-15, 11:28
Medlem
Nån vänlig själ som har fupen?

Mordet inträffade på en illegal campingplats på Järvafältet norr om Stockholm, måndagen den 18 juli 2016

Björn Kollberg mördade tvåbarnspappa på camping

https://www.expressen.se/nyheter/bro...s-i-fangelset/
2021-10-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Har du frågat efter förundersökningen? De kanske bara skickar digitalt till journalister.

Nope, har inte koll på varken GM eller målsnummer tänkte om någon här hade det.
2021-10-15, 18:31
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Hrm, är clueless angående detta, men har funderat på det en tid... Är det som så att om man inte har utgivningsbevis och lägger ut FUP offentligt så kan det betraktas som förtal och brott mot personuppgiftslagen, typ...?? Offentlig handling är väl inte likställt med att det är tillåtet att publicera handlingarna offentligt såvida man inte har utgivningsbevis?
Vill man kunna börja "ringa in" personer som lägger ut FUP offentligt?
Det föranleder till nästa fråga: Är det då även olagligt att ta del av handlingar som läggs ut av personer som inte har utgivningsbevis?

Intressant fråga:

Jag tror att det krävs ett utgivningsbevis för att kunna publicera ex domar och FUP på en hemsida.
Huruvida FB har ett sådant bevis har jag ingen aning om.
Finns inte det tror jag kanske att vi skribenter felar genom att publicera.
Å andra sidan om nu FB har ett utgivningsbevis så borde inte myndigheterna kunna stoppa oss för att begära ut handlingar.
Självfallet tror jag kanske inte att skribenter skriver till domstolar med hänvisning att man skall publicera på FB.
Moderator får gärna komma med upplysningar i frågan eftersom jag tror att det kan komma att bli en allt viktigare fråga!
2021-10-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violentsky
Tack. Ska göra det!

Fick du något svar? :-)
2021-10-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Intressant fråga:

Jag tror att det krävs ett utgivningsbevis för att kunna publicera ex domar och FUP på en hemsida.
Huruvida FB har ett sådant bevis har jag ingen aning om.
Finns inte det tror jag kanske att vi skribenter felar genom att publicera.
Å andra sidan om nu FB har ett utgivningsbevis så borde inte myndigheterna kunna stoppa oss för att begära ut handlingar.
Självfallet tror jag kanske inte att skribenter skriver till domstolar med hänvisning att man skall publicera på FB.
Moderator får gärna komma med upplysningar i frågan eftersom jag tror att det kan komma att bli en allt viktigare fråga!

Jag tror inte att Flashback har utgivningsbevis.
Det är väl mest journalister som har det i sitt journalistiska arbete (tidningsartiklar osv) och typ sidor som Lexbase.

Som du skriver, så blir det nog en allt viktigare fråga. Många söker sig hit för att få mer ingående och riktig info och intresset för krim verkar växa sig allt större.
Egentligen borde väl inte själva delningen av Förundersökningsprotokoll direkt kunna ses som problemet gällande förtal, det är väl snarare diskussionerna och trådarna kring dessa som uppstår där både offer, gärningsmän och anhöriga blottas, vilket kan bli rätt smutsigt och långdraget. Däri ligger väl det egentliga problemet, vad man gör med infon. Tycker jag.
Det är lätt att dras med om något fall känns extra intressant och frustrerande där frågetecken finns om tex en misstänkt gärningsman frias. Det stöts och blöts.
Svår balansgång.
Senast redigerad av uncommon-name 2021-10-15 kl. 20:16.
2021-10-17, 04:29
Medlem
Jag söker med ljus och lykta över ljudfilerna på: Helsingborgs tingsrätt B 6007-19
Ska tydligen ha använt sig av HA och Bandidos namn samt gola ner andra ordentligt.
2021-10-17, 17:38
Medlem
Söker FUP och dom för "Södertörns TR B 8791-21"

Man gripen efter vansinnesfärd i Farsta (Sthlm) körde in i 14 lokaler, 21-05-16.
(FB) Man gripen efter vansinnesfärd i Farsta (Sthlm) körde in i 14 lokaler, 21-05-16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in