2018-11-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itswacco
Ja det stämmer med Linköping, har aldrig beställt någon handling! Hur går man tillväga?
Skriv en text i stil med "Hej kan ni skicka eventuella handlingar i brottmål B 1501-18? Tack på förhand." och skicka den till linkopings.tingsratt@dom.se .
Använd dig av en anonym mailadress , för alla mail skickade till tingsrätten blir offentliga handlingar.
Men som du kanske sett är Fup sekretessbelagd:
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
Kontaktade TR och fick följande svar: "Förundersökningsprotokollet i mål B 1501-18 är sekretessbelagt"
Men stämningsansökan t.ex. kan du säkert få skickad.
Senast redigerad av Serol 2018-11-06 kl. 19:01.
Citera
2018-11-06, 20:13
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serol
Skriv en text i stil med "Hej kan ni skicka eventuella handlingar i brottmål B 1501-18? Tack på förhand." och skicka den till linkopings.tingsratt@dom.se .
Använd dig av en anonym mailadress , för alla mail skickade till tingsrätten blir offentliga handlingar.
Men som du kanske sett är Fup sekretessbelagd:

Men stämningsansökan t.ex. kan du säkert få skickad.

Dock kan den vara sekretessbelagd då målet ännu inte har gått till åtal. Förundersökningssekretessen ligger ju kvar tills dess. Fick bara ett kort svar att handlingarna jag begärde ut var sekretess.
Citera
2018-11-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greydon
Dock kan den vara sekretessbelagd då målet ännu inte har gått till åtal. Förundersökningssekretessen ligger ju kvar tills dess. Fick bara ett kort svar att handlingarna jag begärde ut var sekretess.
Enligt det här pressmeddelandet gick det till åtal den 26 Oktober 2018.
Citat:
fr, okt 26, 2018 12:49 CET

En 20-årig man har i dag åtalats vid Linköpings tingsrätt misstänkt för mord på en 51-årig man den 18 april i år. Åklagaren är tillgänglig per telefon för media i dag.

Målnummer i Linköpings tingsrätt B 1501-18.
http://news.cision.com/se/aklagarmyn...eshog,c2656639
Senast redigerad av Serol 2018-11-06 kl. 20:27.
Citera
2018-11-06, 20:41
Medlem
Greydons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serol
Enligt det här pressmeddelandet gick det till åtal den 26 Oktober 2018.

http://news.cision.com/se/aklagarmyn...eshog,c2656639

Sedär! Det var bara en tanke. Då ligger det något annat bakom sekretessen.
Citera
2018-11-06, 21:28
Medlem
PK-Jannes avatar
Hej

Detta fall fångade min uppmärksamhet ikväll. Finns det någon här som har FUP/Dom? Kan ha gjort något fel gällande länk till artikel eller citat, ber om ursäkt isåfall.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...sitt-eget-hem/

"I sitt eget hem utsattes paret för en utdragen, plågsam attack med inslag av såväl tortyr som sexuellt våld.

Under ett fyra timmar långt förlopp skars och brändes mannen medan kvinnan våldtogs.

Allt enligt det nyss väckta åtalet.

– De har varit med om hemska saker, säger Monika Lilja, parets målsägandebiträde."
Citera
2018-11-06, 23:19
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Janne
Hej

Detta fall fångade min uppmärksamhet ikväll. Finns det någon här som har FUP/Dom? Kan ha gjort något fel gällande länk till artikel eller citat, ber om ursäkt isåfall.

"I sitt eget hem utsattes paret för en utdragen, plågsam attack med inslag av såväl tortyr som sexuellt våld.

Under ett fyra timmar långt förlopp skars och brändes mannen medan kvinnan våldtogs.

– De har varit med om hemska saker, säger Monika Lilja, parets målsägandebiträde."
Är det den här tråden det gäller?
(FB) Tre män anhållna för mordförsök i Älandsbro utanför Härnösand

Blev själv intresserad då jag helt missat händelsen.
Senast redigerad av Hydrahead 2018-11-06 kl. 23:28.
Citera
2018-11-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Janne
Hej

Denna är jg oxå intresserad av
Citera
2018-11-07, 10:42
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Är det den här tråden det gäller?
(FB) Tre män anhållna för mordförsök i Älandsbro utanför Härnösand

Blev själv intresserad då jag helt missat händelsen.

Det verkar vara den, dock ser jag nu i min egen post i citatet där att åtal precis väckts så då lär vare sig FUP eller dom finnas.
Citera
2018-11-07, 10:50
Medlem
Jag blev med intresserad av denna.

Men då åtal har väckts ska väl FUP:en bli offentliga handlignar, eller är det först efter att dommen kommit?
Citera
2018-11-07, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jednorozec
Jag blev med intresserad av denna.

Men då åtal har väckts ska väl FUP:en bli offentliga handlignar, eller är det först efter att dommen kommit?
Offentlig när åtal väcks. Men Fup kan ev endast vara tillgänglig som papperskopia. Stämningsansökan finns i tråden om fallet
Senast redigerad av ox86 2018-11-07 kl. 11:10.
Citera
2018-11-07, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ox86
Offentlig när åtal väcks. Men Fup kan ev endast vara tillgänglig som papperskopia. Stämningsansökan finns i tråden om fallet

Då hade jag för mig rätt då. Har kollat i den får kolla igen då. Tackar! Ingen som möjligen snappat upp mål numret så man kan beställa FUP:en?
Citera
2018-11-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jednorozec
Då hade jag för mig rätt då. Har kollat i den får kolla igen då. Tackar! Ingen som möjligen snappat upp mål numret så man kan beställa FUP:en?

ÅNGERMANLANDS TINGSRÄTT
TR mål: B 1905-18

Var beredd att öppna lädret :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in