2011-01-11, 22:34
Medlem
Tegucigalpas avatar
Scenario
En tydligt markerad busshållplats. Kön fylls på i bussens riktning. Förste man/kvinna på plats ställer sig i anslutning till där bussen stannar. Detta ter sig tämligen enkelt...för vissa av oss.

Allt oftare har jag noterat hur flertalet resenärer så sakteliga knallar förbi hela kön och ställer sig först. INGEN slinker förbi utan att jag noterar detta. Resonerar för mig själv att personerna i fråga nog skall vidare mot intilliggande busshållplats men OFTA blir jag besviken och nästintill häpen över fräckheten då dessa smitare till synes helt oberörda defakto ställer sig just först. Helt otroligt ta mig fan!

Är det bara jag som stör mig på detta eller finns det fler som märkt av att allt fler tränger sig i busskön? Agerar ni eller står ni likt mig tysta och irriterade medan detta respektlösa scenario utspelar sig mitt framför era ögon?
Citera
2011-01-11, 22:38
Medlem
Beroende på vilken tid på dagen det är så beter jag mig olika. Är jag trött låter jag det passera, har jag däremot hunnit vakna så brukar jag klämma ur mig ett "kön börjar där" och peka längst bak i kön.
Citera
2011-01-11, 22:40
Medlem
Tegucigalpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Descending
Beroende på vilken tid på dagen det är så beter jag mig olika. Är jag trött låter jag det passera, har jag däremot hunnit vakna så brukar jag klämma ur mig ett "kön börjar där" och peka längst bak i kön.
Oavsett vem som tränger sig?
Citera
2011-01-11, 22:44
Medlem
Trinnits avatar
I busscenarion tycker jag inte att köandet är lika strikt. Där kommer folk oftast in i kön från sidorna. Det är djungelns lag som gäller för att komma på bussarna, med undantag för gamla tanter och gubbar som man släpper förbi först. Om någon sedan släpps förbi framför mig beror helt på min välvilja den dagen. Försöker någon tränga sig framför mig spärrar jag av dem med armen (ta tag i handtaget på dörren när bussen har öppnat dörrarna), men jag känner inte att det är nödvändigt att påpeka något.

Jag blir inte heller särskilt upprörd över kötaktikerna för att komma på bussen, alla ska ju på innan bussen går hursomhelst, och såvida det inte är en långfärdsbuss så spelar det ingen större roll om man får stå eller får sitta inklämd på ett säte och bli spärrad av en tjockis när man ska av.

I affärer är det däremot mycket mer irriterande, för där kan väntan bli lång om folk tränger sig eller börjar uppfinna nya köer när det är en gemensam. Då anlägger man ett drygt leende, en dryg attityd, och upplyser personen att "Det är EN kö", eller "Kön börjar där".
Citera
2011-01-11, 22:46
Medlem
Tegucigalpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
I busscenarion tycker jag inte att köandet är lika strikt. Där kommer folk oftast in i kön från sidorna. Det är djungelns lag som gäller för att komma på bussarna, med undantag för gamla tanter och gubbar som man släpper förbi först. Om någon sedan släpps förbi framför mig beror helt på min välvilja den dagen. Försöker någon tränga sig framför mig spärrar jag av dem med armen (ta tag i handtaget på dörren när bussen har öppnat dörrarna), men jag känner inte att det är nödvändigt att påpeka något.

Jag blir inte heller särskilt upprörd över kötaktikerna för att komma på bussen, alla ska ju på innan bussen går hursomhelst, och såvida det inte är en långfärdsbuss så spelar det ingen större roll om man får stå eller får sitta inklämd på ett säte och bli spärrad av en tjockis när man ska av.

I affärer är det däremot mycket mer irriterande, för där kan väntan bli lång om folk tränger sig eller börjar uppfinna nya köer när det är en gemensam. Då anlägger man ett drygt leende, en dryg attityd, och upplyser personen att "Det är EN kö", eller "Kön börjar där".
Så jävla märkligt bara att "djungelns lag" vunnit laga kraft vid just bussar?
Citera
2011-01-11, 22:49
Medlem
Tegucigalpas avatar
Smitarna tar ju kanske just Din plats vid fönstret och vad som finns kvar är den nedsänkta platsen i "dragspelet"!
Citera
2011-01-11, 23:37
Medlem
surfacings avatar
Skönt åt en annan jävel som undviker kollektivtrafik till varje pris. Jag kör oftast egen bil, tar taxi, promenerar eller låter någon annan stackare skjutsa. Men ibland förefaller det likväl och som i din utstuderade synopsis är folk totalt imbecilla (gäller även generella situationer i kö), trots att jag sedermera inte ens ser speciellt fredlig ut så är de ändå frånvarande ibland på ett märkligt, fräckt vis. Äckliga människor. Det är inte tillräckligt med respekt att höja rösten för att omgivningen ska ta åt sig utan man måste bearbeta dessa idioter på extremare nivåer. Fruktan är ett av alternativen. Flera gånger har det hänt att jag bara knuffar eller vänder mig mot offren och skriker som ett psykfall, då begriper människor att man är på allvar.
Citera
2011-01-11, 23:52
Medlem
Hyperbolens avatar
Jag brukar ställa mig bredvid den som gick före i kön och låtsas ringa ett samtal i min mobil. Jag pratar väldigt högt och tydligt för att vara helt säker på att personen hör. Jag säger följande:

"Vet du Kalle? Det var en idiot som gick före alla i kön nyss. Jag förstår inte hur en sådan människa har uppnått vuxen ålder, hur klarar han/hon av vardagen liksom? Måste tänka efter för att minnas hur man öppnar en dörr. Vilka retards det finns på gatorna nu för tiden. Förr i tiden så rensade ju naturen bort dessa svaga individer men i dagens samhälle fungerar ju inte survival of the fittest. Aja, ville bara säga det, hörs senare Kalle"

Detta brukar få personen i fråga att skämmas.
Citera
2011-01-11, 23:58
Medlem
Jag stör mig precis som TS på fenomenet. Brukar försöka tänka "jaha, han hade nog mer bråttom än jag", på samma vis om någon gör en galen omkörning i trafiken. Det är svårt att uppfostra vuxna, har jag fått för mig.
Citera
2011-01-12, 00:34
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperbolen
Jag brukar ställa mig bredvid den som gick före i kön och låtsas ringa ett samtal i min mobil. Jag pratar väldigt högt och tydligt för att vara helt säker på att personen hör. Jag säger följande:

"Vet du Kalle? Det var en idiot som gick före alla i kön nyss. Jag förstår inte hur en sådan människa har uppnått vuxen ålder, hur klarar han/hon av vardagen liksom? Måste tänka efter för att minnas hur man öppnar en dörr. Vilka retards det finns på gatorna nu för tiden. Förr i tiden så rensade ju naturen bort dessa svaga individer men i dagens samhälle fungerar ju inte survival of the fittest. Aja, ville bara säga det, hörs senare Kalle"

Jag gillar ditt initiativ men jag hade nog tyckt du var mer pinsam än den som trängde sig.

Jag pendlar förresten så jag är grymt van vid folk som har mer bråttom än alla andra så jag reagerar inte alls längre.
Citera
2011-01-12, 00:35
Medlem
Jesouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperbolen

Just den där metoden var väl inget vidare, känns mer som att man inte vågar säga ifrån på riktigt.
Som någon sa beror det ju på situationen. Sen om det är ett stort jävla turkgäng som tränger sig, då smäller det.
Citera
2011-01-12, 00:42
Medlem
Ponnycrayons avatar
Du väntar tills personen gått förbi, sen kan du säga svärdomar! "Jädra kärring!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in