Jag brukar köra rodd maskinen ofta i mina pass. Det jag brukar göra då är att variera rodd med löpning och spinning där jag fokuserar mer på överkroppen och styrka när jag kör själva rodd maskinen. Det gör träningspassen mer varierande och roliga samtidigt som jag kan pusha mig mer vid de olika "stationerna" då jag fokuserar på olika saker på de olika maskinerna
Sen så får man avgöra vilken distans som passar just dig och på vilket tempo. Vad jag tycker du skall göra är att du provar dig fram lite på någon distans och känner av hur det känns. Jag är inte allt för tränad och kör 2000 meter på högsta motstånd under 10 minuter som mål där jag brukar ligga 1-2 minuter under måltiden under ett vanligt träningspass. Nackdelen med rodd maskinen anser jag är att det är lätt att bra överansträngd då man ofta bara vill ro snabbare och snabbare och man tar ut sig helt istället och det blivit väldigt jobbigt att fortsätta. Det jag brukar rekommendera är att man tar det lugnt i början, och sedan kan man öka emot slutet av passet i sådana fall för att undvika detta.
Jag har sett att du fått många bra tips i denna tråd!