2011-01-12, 20:41
Medlem
Många blir förvånade när de upptäcker att t.ex. inställning 5 är mer uttröttande än 10 vid samma wattutveckling till en början. Lägre "dragforce" kräver mer teknik och exakthet. Tar ett tag att vänja sig. Påminner lite om cykling och pedalvarv per minut. Låg växel med hög kadens eller hög växel med låg kadens. Dock så betyder det inte att ju lägre motstånd i desto snabbare takt ska man dra. Det är rotationshastigheten på trumman som får stå för liknelsen med cykling.
Senast redigerad av Tricast 2011-01-12 kl. 20:46.
Citera
2012-01-07, 00:01
Medlem
Haha bumpar denna tråden, var helt ensam på gymmet idag och såg en lista på väggen om vem som var snabbast i rodden 500m på 7ans motstånd, just en concept 2. Jag som själv bara testat att mesro hade inte en aning om hur jävla jobbigt det kunde vara, men jag tänkte nåja det är ska jag väl kunna få en bra tid på.

Satte mig ner och började dra, fort, och jävlar vad trött jag blev, första 300m gick riktigt snabbt sen tog det stopp. Men med tanke på hur hög puls jag fick blev jag rejält sugen på att testa träna detta.

Vad har ni för förslag på träningen, "pass" om man säger.
Citera
2012-01-15, 09:00
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona_Tumba
var helt ensam på gymmet idag och såg en lista på väggen om vem som var snabbast i rodden 500m på 7ans motstånd, just en concept 2.

Vad är det för idiotgym du tränar på? Motståndet på Concept2 kan dom skita i när dom jämför olika personer. Kolla världsrekorden för inomhusrodd, där kör man på vilket motstånd man vill.
Citera
2012-01-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Vad är det för idiotgym du tränar på? Motståndet på Concept2 kan dom skita i när dom jämför olika personer. Kolla världsrekorden för inomhusrodd, där kör man på vilket motstånd man vill.

haha såja var nog mer en liten rolig grej, det var inte speciellt uppstyrt =)
Citera
2012-01-15, 12:54
Medlem
Diremasts avatar
Jag brukar köra rodd maskinen ofta i mina pass. Det jag brukar göra då är att variera rodd med löpning och spinning där jag fokuserar mer på överkroppen och styrka när jag kör själva rodd maskinen. Det gör träningspassen mer varierande och roliga samtidigt som jag kan pusha mig mer vid de olika "stationerna" då jag fokuserar på olika saker på de olika maskinerna

Sen så får man avgöra vilken distans som passar just dig och på vilket tempo. Vad jag tycker du skall göra är att du provar dig fram lite på någon distans och känner av hur det känns. Jag är inte allt för tränad och kör 2000 meter på högsta motstånd under 10 minuter som mål där jag brukar ligga 1-2 minuter under måltiden under ett vanligt träningspass. Nackdelen med rodd maskinen anser jag är att det är lätt att bra överansträngd då man ofta bara vill ro snabbare och snabbare och man tar ut sig helt istället och det blivit väldigt jobbigt att fortsätta. Det jag brukar rekommendera är att man tar det lugnt i början, och sedan kan man öka emot slutet av passet i sådana fall för att undvika detta.

Jag har sett att du fått många bra tips i denna tråd!
Citera
2012-01-15, 19:28
Bannlyst
Citat:
Först fixar man så man har rätt teknik så man är så effektiv som möjligt när man ror. Detta är som det mesta en fråga om teknik och gör man fel blir det bara en plåga.

Jag brukar lägga upp mina roddpass så här:

1. Uppvärmning i 5 minuter, mycket lätt rodd.
2. Ro 4 minuter följt av 1 minuts vila.
3. Ro 6 minuter följt av 1 minuts vila.
4. Ro 7 minuter följt av 1 minuts vila.
5. Etc, alltså öka roddtiden med en minut efter varje vila och kör så här tills du helt enkelt är helt jävla slut.

När jag kör riktigt långt brukar jag hålla mig till ungefär 1000 meter var fjärde minut. Med vilken intencitet du kan ro beror ju givetvis på din kondition, men många gör misstaget att ro för hårt och mår bara dåligt av rodd eller så tar de i för lite och tror att det är nån slags mesmaskin. Hitta din rytm och du kommer älska rodd.

Jag vet inte, men att jobba en stund med en liten stunds vila för att sänka puls och gå på det igen missar aldrig att bränna fet och öka konditionen. Lite som cardions motsvarighet till styrketräningens repetetioner och set.

Muskler bygger man inte, i vart fall är det begränsat. Dock stärker man muskler och leder fint. Visst, det krävs styrka och tyngd för att ro snabbt men denna styrka bygger man upp med vikter. Roddare är bevis på att man kan bygga mycket styrka och muskelmassa i kombination med hård konditionsträning.

Verkar vara mycket bra roddpass. Ska prövas
Citera
2012-06-08, 16:58
Medlem
Tar och bumpar den här tråden.

Undrar om man typ bara skulle köra rodd på gymmet. Självklart lite andra maskiner/vikter lite då och då men stort fokus på rodd. Skulle man då kunna bygga en skaplig kropp?

Om start kroppen är typ: Längd: 186 Vikt: 73~ Helt otränad i nuläget.

Gillar rodd som fan därför jag frågar. Men känns onödigt att köra mkt rodd om det inte ger någon som helst resultat(definition) även om det är en rolig maskin.
Senast redigerad av ScAlterEgo 2012-06-08 kl. 17:04.
Citera
2012-06-08, 17:44
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScAlterEgo
Tar och bumpar den här tråden.

Undrar om man typ bara skulle köra rodd på gymmet. Självklart lite andra maskiner/vikter lite då och då men stort fokus på rodd. Skulle man då kunna bygga en skaplig kropp?

Om start kroppen är typ: Längd: 186 Vikt: 73~ Helt otränad i nuläget.

Gillar rodd som fan därför jag frågar. Men känns onödigt att köra mkt rodd om det inte ger någon som helst resultat(definition) även om det är en rolig maskin.

Om du med "skaplig kropp" menar "bygga muskler" så är svaret nej, inte något direkt märkbart i alla fall.
Citera
2012-06-08, 20:24
Medlem
Roddmaskin är underskattad, sjukt bra träning för ryggen! (min åsikt)
Citera
2012-06-09, 00:17
Medlem
Jag har funderat och kan faktiskt inte komma på en lätttillgänglig träningsform som tränar igenom kroppen så totalt som du gör i en roddmaskin. Du kopplar i stort sätt in alla muskler i kroppen. Själv kör jag högintensiva intervaller 30sek i 1.35/500m och 30 sek vila.
Citera
2012-06-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladd55
Jag har funderat och kan faktiskt inte komma på en lätttillgänglig träningsform som tränar igenom kroppen så totalt som du gör i en roddmaskin. Du kopplar i stort sätt in alla muskler i kroppen. Själv kör jag högintensiva intervaller 30sek i 1.35/500m och 30 sek vila.

Bra där! *like* ! Är själv ett stort fan av roddmaskinen!
Citera
2012-06-09, 09:40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladd55

Jag kan komma på två andra, crosstrainer och löpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in