Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-11, 21:00
Medlem
Det är så att jag vart fundersam över vad som egentligen gäller rörande detta.
Främst eftersom att jag har fått 2st olovligkörning med bil. Och om jag förstått det rätt så har polisen rätt att beslag ta bilen ifall man får en 3:e olovlig körning inom kort, men min fråga vad är inom kortare tid? Samt att vad händer ifall man kör någon bil som inte är sin egen, har dom även rätt att beslagta bilen då?

( Ja jag vet att jag inte har ngt på vägen att göra utan kort, därav sålt samtliga av mina bilar. Var mest intresserad av att veta vad som gäller & inte gäller då jag höll på diskutera detta med en kompis utan att vi vart nå klokare någon av oss )
Citera
2011-01-11, 22:07
Medlem
Det korta svaret på frågan är att ja, det har dom absolut rätt till och det gäller även mopeder etc vid upprepad trimning, crossar som ständigt framförs på vägen etc etc. Exakt vad som krävs för att dom ska beslagta en bil vet jag inte, men jag antar att det som allt annat avgörs från fall till fall.
Jag vet inte vad som räknas som kort tid, men inom 2-5 år brukar vara ett bra riktmärke för annan upprepad brottslighet.
Och angående om det är din kompis fordon så antagligen om han ofta lämnar ut den till någon som begår brott med den, i vilket fall åker han på rejält med smisk för att han lånat ut bilen till en person utan körkort/onykter förare i vilket fall. Samma "från fall till fall" princip tillämpas sannolikt även här, jag har svårt att tro att det står skrivet exakt vad som krävs för att dom ska få ta bilen.
Citera
2011-01-11, 23:14
Medlem
goE-s avatar
Nja. Polisen har rätt att förverka ditt fordon enligt 7 § Trafiklagen. Dock tvivlar jag på att det blir aktuellt i ditt fall. Tittar vi på högsta domstolens dom i NJA 1988 s. 80 säger HD uttryckligen att:
"Med hänsyn till den starka restriktivitet som enligt förarbetena skall iakttas i tillämpningen kan inte, som HovR:n antagit, de sex körtillfällena i juli och aug 1987 ensamma grunda ett tillräckligt säkert antagande om återfallsrisken. Det måste i vart fall när det gäller olovliga körningar krävas ett underlag från en betydligt längre tidrymd och dessutom upprepade lagföringar som visar, att normala påföljder är verkningslösa för att hindra fortsatta överträdelser av samma slag."
I detta fallet ansåg alltså HD att sex stycken återfall av olovlig körning i sig självt var grund nog för förverkande (dock förverkades den åtalades fordon, men inte baserat på de sex incidenterna allena).

Detta får mig att tro att förverkande inte kommer att vara aktuellt i ditt fall.
7 § - Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Citera
2011-01-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nja. Polisen har rätt att förverka ditt fordon enligt 7 § Trafiklagen. Dock tvivlar jag på att det blir aktuellt i ditt fall. Tittar vi på högsta domstolens dom i NJA 1988 s. 80 säger HD uttryckligen att:
"Med hänsyn till den starka restriktivitet som enligt förarbetena skall iakttas i tillämpningen kan inte, som HovR:n antagit, de sex körtillfällena i juli och aug 1987 ensamma grunda ett tillräckligt säkert antagande om återfallsrisken. Det måste i vart fall när det gäller olovliga körningar krävas ett underlag från en betydligt längre tidrymd och dessutom upprepade lagföringar som visar, att normala påföljder är verkningslösa för att hindra fortsatta överträdelser av samma slag."
I detta fallet ansåg alltså HD att sex stycken återfall av olovlig körning i sig självt var grund nog för förverkande (dock förverkades den åtalades fordon, men inte baserat på de sex incidenterna allena).

Detta får mig att tro att förverkande inte kommer att vara aktuellt i ditt fall.
7 § - Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Hej & Tack för ditt svar.

Vart mestadels fundersam efter polisen tog mig nu 2:a gången och även uttryckte ordagrannt
"Du vet väl vad som händer om vi tar dig en tredje gång? Vi har rätt att beslagta bilen"
Citera
2011-01-11, 23:40
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XPF
Hej & Tack för ditt svar.

Vart mestadels fundersam efter polisen tog mig nu 2:a gången och även uttryckte ordagrannt
"Du vet väl vad som händer om vi tar dig en tredje gång? Vi har rätt att beslagta bilen"
Det är ytterst ovanligt att en polisman även är justitieråd vid Högsta domstolen. Så vid valet av juridisk tolkning vet jag vem jag sätter mina ören på...
Citera
2011-01-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Det är ytterst ovanligt att en polisman även är justitieråd vid Högsta domstolen. Så vid valet av juridisk tolkning vet jag vem jag sätter mina ören på...
Det kan nog mycket väl stämma, kan även vara att poliserna sa detta för att göra en uppmärksam och ej ratta bil då man egentligen inte har behörighet för bil.
Citera
2011-01-12, 23:20
Medlem
Camakas avatar
TBL7 används flitigt på folk som kör olovligt, sedan har du knappast 2 olivliga, nummer 2 blir alltid grov olovlig körning.

Efter ett par gånger, vad jag vet inte exakt uttalat så kan vakthavande befäl ta beslut om tbl7.

Samt TS du skall veta att åklagaren kan och rätt vanligt samla ihop dina grovisar och döma ut fängelse.
Citera
2011-01-15, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camaka
TBL7 används flitigt på folk som kör olovligt, sedan har du knappast 2 olivliga, nummer 2 blir alltid grov olovlig körning.

Efter ett par gånger, vad jag vet inte exakt uttalat så kan vakthavande befäl ta beslut om tbl7.

Samt TS du skall veta att åklagaren kan och rätt vanligt samla ihop dina grovisar och döma ut fängelse.
Jo det förstod jag, polisen som tog mig 2:a gången sa att det blir automatiskt 2:a gången "Grov olovlig". Det roliga/konstiga är att då polisen kollade upp mig i registret fanns det ej med att jag åkt förut för olovlig körning, trots att jag åkt 1 gång tidigare (som jag erkänt) samt en gång där jag delgavs misstanke om grov olovlig körning men det kunde ej bevisas.

Jo det är jag medveten om sedan tidigare dommar att dom vill sammla på sig för att kunna dömma till ett hårdare straff.

Får tacka & bocka för alla som svarat i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in