2011-01-11, 22:09
Medlem
Har egentligen ingen "budget" men så här brukar kostnaderna fördela sig:
Boende 12k
Mat 5k
Kläder 1,5k
Diverse (hygienartiklar m.m) 1k
Nöjen (bio/krogen) 2k
Semester 2,5k
Sparande 2k
Friskvård 0,5k
Citera
2011-01-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Detta är en fråga som även jag skulle vilja ha svar på då det låter som en otroligt låg kostnad... Nästan lika otroligt låg som matkostnaderna på 1500kr trots att det uteslutande handlade om man ute på restaurang. Undrar även lite smått om bilen som även den låter grymt billig?

Är ett litet totalrenoverat hus, tilläggsisolerade och byggde ett eget värmesystem, vilket gör att en av de vanligtvis stora posterna som är uppvärmning är mycket mycket låg. Huset är obelånat. Vatten och el går det inte mycket av då jag inte är hemma speciellt mycket. Renoverade huset själv och lyckades på så sätt få till det rätt så billigt.

Det är inte många gånger per månad som jag äter ute, större delen av dom 1500 är nog faktiskt mer mackor på statoil, eller någon burgare i ett gatukök när man är på väg från ett jobb till ett annat. Har tidigare varit den största posten i min budget uppåt 4000-5000/månad.

Bilen är en V70 diesel ligger på ungefär 680kr/månad i skatt och försäkring, servar och reparerar bilen själv.

Har inte alltid haft en lön i denna storlek, samt min hobby är aktier. Vilket har inneburit att jag sluppit lägga massa pengar i räntor då jag sedan rätt så tidig ålder varit sparsam av mig och lyckats rätt väl med mina placeringar.
Citera
2011-01-12, 13:14
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Behöver inte vara en ny bil..
En gammal Golfdiesel kostar inte många kronor att dra runt i månaden..
Varför åker man runt i en gammal bil om man tjänar mer än 25k i månaden? Visst, folk är ju olika intresserade av bilar och man kanske prioriterar annat men varför inte unna sig något nyare om man har råd?

Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
När är man "välbetald" ?
Jag skulle säga att över 25k innan skatt är rätt bra. Ordet "välbetald" kanske är lite fel att använda, jobbar man som VD för ericsson och får 25k i månaden är man ju inte välbetald, men jag tror nog att folk förstår själva.
Citera
2011-01-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Varför åker man runt i en gammal bil om man tjänar mer än 25k i månaden? Visst, folk är ju olika intresserade av bilar och man kanske prioriterar annat men varför inte unna sig något nyare om man har råd?

Jag skulle säga att över 25k innan skatt är rätt bra. Ordet "välbetald" kanske är lite fel att använda, jobbar man som VD för ericsson och får 25k i månaden är man ju inte välbetald, men jag tror nog att folk förstår själva.
Är inte 25k vad medellönen är i sverige?
Citera
2011-01-12, 15:15
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Är inte 25k vad medellönen är i sverige?
Mjo, nånstans där.

Jag skulle dock säga att man ändå är hyfsat välbetald när man utan problem kan ha ett bra boende, schysst bil, ha råd att utföra sina hobbies osv och ändå ha lite pengar över varje månad.

25k är ju inte extremt välbetalt, men jag vill ändå räkna det som någon slags brottgräns.
Citera
2011-01-12, 18:48
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:

Det var bara en gissning från min sida. Dock måste man ju ha eller haft ett visst intresse om man åker runt i en 20 år gammal bil.. Någon som inte ens kan byta däck på sin bil bör ju inte göra det.
Men det finns ju helt klart pengar att tjäna.

Köper man en ny bil för 180k så blir det helt klart en belastning på ekonomin. Även om man betalar den kontant.

Jag själv åker en 25 år gammal bil, fast jag tjänar över snittet
Och dom bilkostnaderna jag har i månaden är riktigt låga.
Citera
2011-01-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrokenStocker
Är ett litet totalrenoverat hus, tilläggsisolerade och byggde ett eget värmesystem, vilket gör att en av de vanligtvis stora posterna som är uppvärmning är mycket mycket låg. Huset är obelånat. Vatten och el går det inte mycket av då jag inte är hemma speciellt mycket. Renoverade huset själv och lyckades på så sätt få till det rätt så billigt.

Det är inte många gånger per månad som jag äter ute, större delen av dom 1500 är nog faktiskt mer mackor på statoil, eller någon burgare i ett gatukök när man är på väg från ett jobb till ett annat. Har tidigare varit den största posten i min budget uppåt 4000-5000/månad.

Bilen är en V70 diesel ligger på ungefär 680kr/månad i skatt och försäkring, servar och reparerar bilen själv.

Har inte alltid haft en lön i denna storlek, samt min hobby är aktier. Vilket har inneburit att jag sluppit lägga massa pengar i räntor då jag sedan rätt så tidig ålder varit sparsam av mig och lyckats rätt väl med mina placeringar.

Du lever billigt, jag skulle nästan säga onödigt billigt... Men å andra sidan säger nog folk detsamma om mig trots att mina levnadsomkostnader lätt kan dubblas jämfört med dina.
Citera
2011-01-12, 21:45
Medlem
inkomst 30k

boende 6k
bil 2k
Mat 3k
Resa 3k
kläder 3k
krogen 3k
Sedan denna jävla posten övrigt...5k undrar alltid vad den innebär
sparande 5

Men bra betald vet jag inte om jag vill påstå att jag är. Allt är relativt
Citera
2011-01-12, 22:47
Medlem
24000kr innan skatta är ca 16 000kr ut.

Om du planerar att skaffa bil så får du räkna med att det kostar en del i månaden. Om du planerar att leva som nu så kan du ju spara massor med pengar, tex till en lya i framtiden, bil, resor osv.

Jag skulle nog unna mig lite lyxigare mat och öka mina matkostnader. Sen hade jag bestämt mig för en fast summa som jag sparar och sen har roligt med resten..
Citera
2011-01-12, 22:51
Medlem
Att köpa en bil är alltid en förlust. Bilen tappar i värdet extremt mycket bara när man kört ut den genom affären

En 25år gammal bil är ju inte fel. Om den är billig i drift och försäkringen brukar vara billig den med
Citera
2011-01-13, 14:43
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpuff
Att köpa en bil är alltid en förlust. Bilen tappar i värdet extremt mycket bara när man kört ut den genom affären

En 25år gammal bil är ju inte fel. Om den är billig i drift och försäkringen brukar vara billig den med
Har folk inga krav på att bilen ska vara komfortabel, säker, miljövänlig och kanske snygg/körglad?

Varför åka runt i en 25 år gammal bil som kan gå sönder närsomhelst om man har råd med en nyare som dessutom nästan säkert är mer komfortabel? Är man så snål verkligen?
Citera
2011-01-13, 15:00
Medlem
Citat:
Varför åka runt i en 25 år gammal bil som kan gå sönder närsomhelst
Inte då, mer kvalité i dåtidens bilar än dagens plastleksaker

Jag antar att det handlar om prioriteringar. Även om man tjänar 60 000 per månad kanske man vill lägga pengarna på annat än en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in