Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Hur gammal är du om man får fråga? Är du singel? Går du inte ut på krogen och så?
Blir bara lite fundersam då jag såg att du tjänar i princip exakt lika mycket som mig och våra budgetar skiljer sig rätt radikalt. Lägger själv minst 10k i månaden på restaurang och barer t.ex och på din budget ser det ut som att du står hemma och steker köttbullar på kvällarna.
Att fundera över en fika i ekonomiska termer existerade inte för mig ens under studietiden. Men med den lön jag har nu (och du också om jag inte missuppfattat) så är det ju mer så att man inte behöver tänka efter om man ska åka på en semester till Miami nästa vecka. Jag tar en flygresa någonstans en eller oftast två gånger per månad, men jag är iofs ledig 15 dagar per månad så det kanske är därför. För några månader sedan spillde jag vin på min dåvarande flickväns laptop. Den stendog men det kändes ju inte ens att gå och köpa en ny åt henne dagen därpå och det kändes lite komiskt när de som stod framför mig i kön stod och dividerade om avbetalningsplaner på något så fjuttigt som en dator för 8000kr.
Men återigen, du verkar lite återhållsam tycker jag. Händer det aldrig att du spontant checkar in på ett hotell i din hemstad 4 på morgonen för att du tycker det blir för jobbigt att hitta en taxi hem från krogen? Sådant gör jag ibland.
Jag är 27år.

Inte singel men gillar att festa (även om jag försöker ta det lite lungt i allaf all i perioder till förmån för träningen).
Jodå, visst är jag ekonomisk (även om det gått stadigt nerför för den egenskapen i tackt med att jag tjänar bättre

).
Men min budget ljuger lite (den sista av de jag ställde upp). Vilket jag också påpekar. Den innefattar inte bilköp á 250.000kr (kontant=från lönekontot), planerat motporcykel köp á 100.000kr (kontant även i detta fall). Så där har det försvunnit en massa pengar/kommer att försvinna en massa pengar. Vilket givetvis är svårt att räkna in i budjeten.
När det kommer till mat/krogen etc. Kan det enkelt förklaras med en sak: Jag bor inte i Sverige. Sverige är sjukt dyrt! Även många andra länder som England och USA ligger betydligt högre än där jag bor. Skulle få dubbla dessa poster om jag bodde i Sverige.
Resor brukade vara en av de största posterna i min ekonomi, typ 4-5.000kr/månad. Men den har minskat drastiskt, nu lägger jag 1.000kr i månaden på resor + ca 2.000-2.500kr/månad på resor hem till Sverige. Blir liksom inte så lockande att resa "privat" när jag har en eller två resor i månaden hem + mycket (flyg) resor i jobbet. Riktigt synd eftersom jag brukad älska att resa... men reslusten lär komma tillbaka å då finns det minst sagt goda möjligheter att göra grymma resor :P. Dykresa till Galapagos står på "to-do"-listan
Snacka om lyx!!!!!!!!!!! Låter riktigt nice att vara ledig 15dagar/mån. Jobbar 8-5 5 dagar i veckan inkl mycket resor. Ovanpå det träning 4-5 ggr per vecka. Så har tyvärr inte lika mkt tid över som du för att bränna pengar. Men ska absolut inte klaga trivs grymt bra med mitt liv just nu

!!!!
Nästa jobb bli målet att tjäna lika bra (eller gärna bättre) och samtidigt ha mer ledigt...
Hur ser din budget ut?