2011-01-11, 09:06
Medlem
˜Hej jag har fastnat på några frågor som jag har fått i uppgift inom operativsystemet linux

1. Skapa ett skript som beräknar checksumman av /bin/bash och skriver den till en fil /tmp/my.log skriptet ska heta stamp.
Checksumman skapas med md5sum filnamn
exempel
stamp test
cat /tmp/my.log
067ab...994e bin/bash

2. ide@ubuntu:^~$_

3. hur man skapar en fil som inehåller en lista med de filnamn,länkar foldrar i foldern /bin som börjar med t eller u.

4 och till sist hur man skapar en folder i e ny användare du gjort och gör så att den blir ägare över filen
Citera
2011-01-11, 16:14
Medlem
Känns lite väl att bara ge lösningar här. Men lite tips går säkert få ihop.

1. Du har ju kommandot du behöver för att få md5-summan dvs "md5sum filnamn".

Skall du göra det till ett script så börjar du filen med att välja script-tolk med "#!" samt sökväg till tolkens namn exempelvis "/bin/sh" => "#!/bin/sh". Du måste dock sedan göra filen körbar alternativt ändå anropa med tolkens namn innan scriptet => "/bin/sh stamp"

För att få utskriften till en fil använder du > och du får lista ut hur. Känns som jag skriver scriptet annars ändå.

2. Va? Det är inte någon fråga.

3. Återigen att skicka information/output till en fil. 'ls' är ett kommando som klarar jobbet. En tanke är att söka efter 'ls wildcard' i närmaste kär sökmotor. Första Google-träffen för mig passar rätt bra.

4. 'mkdir' för att skapa katalog, 'chown' för att ändra ägare.
Citera
2011-01-13, 10:31
Medlem
Hej jag har löst de flesta av dessa frågor men jag är fortfarande fast på fråga 3

hur man skapar en fil som inehåller en lista med de filnamn,länkar foldrar i foldern /bin som börjar med t eller u.

hade varit bra med ytterligare tips

tack på förhand
Citera
2011-01-13, 20:02
Moderator
vhes avatar
http://tldp.org/LDP/abs/html/globbingref.html

Om förklaringen är förvirrande (den snurrar in på regular expressions, sed och awk vilket säkert bara är förvirrade om man inte känner till vad det är) så fokusera på exemplen, de visar ganska bra vad som pågår.
Citera
2011-01-14, 10:32
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lederludret
Hej jag har löst de flesta av dessa frågor men jag är fortfarande fast på fråga 3

hur man skapar en fil som inehåller en lista med de filnamn,länkar foldrar i foldern /bin som börjar med t eller u.

hade varit bra med ytterligare tips

tack på förhand
'find /bin -iname 't*' -or -iname 'u*' > bögporr.txt'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in