2011-01-11, 01:58
Medlem
Jag försöker greppa konceptet med ett svart hål, jag har studerat ämnet men det är svårt att greppa hela konceptet och speciellt hur tid reagerar med ett svart hål, finns det några teorier om detta?

Jag förstår inte fullständigt konceptet med ett svart hål och därför undrar jag även hur det kommer sig att händelsehorisonten är konstant och det svarta hålet inte bara fortsätter suga in hela universum med sin massiva gravitation.

En väl beskriven grundläggande förklaring av ett svart hål och dess uppkomst, liv och död skulle även vara uppskattat
Citera
2011-01-11, 02:03
Medlem
Bergsmyntans avatar
Ett tag sedan var även jag inne på svarta hål i universum. Jag minns inte så mycket, men jag hittade mängder med info bara genom att kolla på google osv. Här är lite hjälp på traven http://sv.wikipedia.org/wiki/Svart_h%C3%A5l

Det finns väldigt mycket att utforska och då undrar jag en grej bara rent allmänt. Hur kommer det sig att vi vet så mycket om svarta hål och vad som händer om man hoppar in i ett? Vi kan inte ha provat själva antar jag.
Citera
2011-01-11, 02:48
Medlem
Studerat fenomenet med svarta hål till och från länge. Läst Illustrerad vetenskap bl.a. senaste 6 åren och det var denna tidning som öppnade intresset. Wikipedia artikeln läste jag faktiskt precis innan jag skrev inlägget bara för att se till att jag inte frågade någonting uppenbart (googlade också men det är svårt att finna väl formulerade svar som man kan förstå utan att ha en avancerad utbildning i fysik)
Citera
2011-01-11, 02:51
Medlem
Bergsmyntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newermind
Studerat fenomenet med svarta hål till och från länge. Läst Illustrerad vetenskap bl.a. senaste 6 åren och det var denna tidning som öppnade intresset. Wikipedia artikeln läste jag faktiskt precis innan jag skrev inlägget bara för att se till att jag inte frågade någonting uppenbart (googlade också men det är svårt att finna väl formulerade svar som man kan förstå utan att ha en avancerad utbildning i fysik)

yes där har du rätt. Det är jättesvårt att hitta nyttig info på google, men för att svara på dina funderingar så kan jag säga att det är intressanta tankebanor. Men det är oftast sådana tankebanor som det är svårt att hitta nyttig info till. Tills vidare får man nog tänka ut något logiskt som grundar sig på det man läst tidigare.
Citera
2011-01-11, 02:55
Medlem
Citat:
Jag försöker greppa konceptet med ett svart hål, jag har studerat ämnet men det är svårt att greppa hela konceptet och speciellt hur tid reagerar med ett svart hål, finns det några teorier om detta?

Ja. En teori. Den kallas för allmänna relativitetsteorin.

Citat:
Jag förstår inte fullständigt konceptet med ett svart hål och därför undrar jag även hur det kommer sig att händelsehorisonten är konstant och det svarta hålet inte bara fortsätter suga in hela universum med sin massiva gravitation.

Det är lite samma fråga som varför jorden inte ramlar ner på solen. Anledningen är att saker och ting kan snurra runt runt, och på så sätt hela tiden "falla mot" det svarta hålet, men missa.

Faktum är att gravitationsfältet utanför ett (icke-roterande) svart hål är exakt densamma som utanför en stjärna av samma massa. Svarta hål har alltså inte exceptionellt starka gravitationsfält som sådana; de verkar bara ha det eftersom man kan komma mycket närmare ett svart hål utan att så att säga hamna innanför massfördelningen.
Citera
2011-01-11, 03:12
Medlem
mirids avatar
Den utan tvekan största missuppfattningen om svarta hål är just att allt i universum dras till dem. Svarta hål drar till sig det som kommer nära nog, och det som i princip kolliderar med det. Det funkar som solen gör när meteorer kommer farande: antingen dras meteoren in, eller så böjs dess bana av (ändrar riktning).
En analogi kan kanske vara en dammsugare. Du kan ställa dig i farstun med dammsugarmunnstycket och försöka suga upp den där dammråttan längst in i hörnet av sovrummet, men det kommer liksom inte att hända.
Citera
2011-01-11, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirid
Den utan tvekan största missuppfattningen om svarta hål är just att allt i universum dras till dem. Svarta hål drar till sig det som kommer nära nog, och det som i princip kolliderar med det. Det funkar som solen gör när meteorer kommer farande: antingen dras meteoren in, eller så böjs dess bana av (ändrar riktning).
En analogi kan kanske vara en dammsugare. Du kan ställa dig i farstun med dammsugarmunnstycket och försöka suga upp den där dammråttan längst in i hörnet av sovrummet, men det kommer liksom inte att hända.

Japp, bra liknelse.

OnT: Tycker TS ska läsa på lite om den allmänna relativitetsteorin där detta ämne är en het topic. Finns en lång rad dokumentärer om detta ämne på YouTube, men skulle råda dig till att läsa (först):

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole
Citera
2011-01-17, 13:20
Medlem
Tack alla för mycket givande svar =)
Citera
2011-01-17, 14:16
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirid

Jag är inte särskilt påläst om detta, men sjukt intresserad och fascinerad.. Jag har funderat lite på ovanstående. Är det så att ju mer skit ett svart hål drar åt sig, desto större dragningskraft får det? Dvs att ju större massa det får, desto mer avlägsna objekt kan det dra åt sig?
Citera
2011-01-17, 18:50
Medlem
PuffTheDragons avatar
Ett Svart hål är ett möjlig slut för en massiv stjärna efter kollaps.
Ett objekt som är mindre än sin Schwarzchildradie definieras som ett Svart Hål.
Schwarzcildradien är det avstånd Rs där flykthastigheten från objektet överskrider ljusets.
ve=√(2GM/R)
Då ve=c får man det avstånd R där flykthastigheten är ljusets hastighet.
Rs=2GM/c²

På frågan hur tiden går baklänges;
Här har du en metrik som avser en sfäriskmassa i centrum av ett fyrdimensionellt koordinatsystem (x,y,z och en tidskoordinat).
(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - c²(1-Rs/r)(Δt)²
ΔT är invariant. När r är stort, dvs att du befinner dig långt ifrån Rs, så går (1-Rs/r) mot 1 och effekten blir en "platt" metrik. Om r närmar sig Rs så kommer de relativistiska effekterna ta vid. Dvs att du närmar dig händelsehorisonten.
Om nu Rs/r är större än 1, dvs en punkt innanför Rs. Detta kommer göra att (Δt)² negativ.
(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - (1-Rs/r)(Δt)²
Så man säger att tiden går baklänges. Men då det egentligen är så att Δt är imaginärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Jag är inte särskilt påläst om detta, men sjukt intresserad och fascinerad.. Jag har funderat lite på ovanstående. Är det så att ju mer skit ett svart hål drar åt sig, desto större dragningskraft får det? Dvs att ju större massa det får, desto mer avlägsna objekt kan det dra åt sig?
Det stämmer. Men du får inte se ett svart hål som en dammsugare som suger åt sig allt i sin väg. Gränsen kommer fortfarande vara runt händelsehorisonten eller strax utanför. Ju närmre Rs du är desto större kraft måste du tillföra för att "fly". Men det avstånd är inte på något sett enormt, ens för ett supermassivt svart hål.
Ett supermassivt svart hål med en massa på en miljon solmassor har en Rs på:
c²=2GM/R
Rs = 2GM/c² = (2x7x10^-11x2x10^36)/10^16 = 28x10^9m
Det är (28x10^9)/(14x10^10)AU = 0.2 AU (Merkurius bana kring solen ligger på runt 0.4 AU, så hälften av Merkurius omloppsbana.)
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-01-17 kl. 19:07.
Citera
2011-01-17, 19:08
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ett Svart hål är ett möjlig slut för en massiv stjärna efter kollaps.
Ett objekt som är mindre än sin Schwarzchildradie definieras som ett Svart Hål.
Schwarzcildradien är det avstånd Rs där flykthastigheten från objektet överskrider ljusets.
ve=√(2GM/R)
Då ve=c får man det avstånd R där flykthastigheten är ljusets hastighet.

På frågan hur tiden går baklänges;
Här har du en metrik som avser en sfäriskmassa i centrum av ett fyrdimensionellt koordinatsystem (x,y,z och en tidskoordinat).
(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - c²(1-Rs/r)(Δt)²
ΔT är invariant. När r är stort, dvs att du befinner dig långt ifrån Rs, så går (1-Rs/r) mot 1 och effekten blir en "platt" metrik. Om r närmar sig Rs så kommer de relativistiska effekterna ta vid. Dvs att du närmar dig händelsehorisonten.
Om nu Rs/r är större än 1, dvs en punkt innanför Rs. Detta kommer göra att (Δt)² negativ.
(ΔT)²=(Δr)²/(1-Rs/r) + r²(ΔΩ)² - (1-Rs/r)(Δt)²
Så man säger att tiden går baklänges. Men då det egentligen är så att Δt är imaginärt.

vet inte om du ironisk eller inte med ditt matematikrunkande men jag tror inte illustrerad-vetenskaps-killen läser ditt inlägg i nickande förståelse...no offense illustrerad-vetenskaps-killen....jag fattar inte ett skit heller.
Citera
2011-01-17, 19:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
vet inte om du ironisk eller inte med ditt matematikrunkande men jag tror inte illustrerad-vetenskaps-killen läser ditt inlägg i nickande förståelse...no offense illustrerad-vetenskaps-killen....jag fattar inte ett skit heller.
Jag var inte ironisk. Men om man frågar hur tid "reagerar" inuti ett svart hål så tycker jag det svaret passar bra.

Men en enkel förklaring på ett svart hål:
Kastar du en boll här på Jorden faller den till marken. Kastar du bollen i ~11km/s så kommer den inte tillbaka. Flykthastigheten beror på Jordens massa och på Jordens radie.
Det objekt där denna flykthastighet är lika med eller större än ljusets hastighet. Det är ett svart hål. Ett sådant objekt blir kvar efter en supernova (En stjärnas död). Eller så återfinns super massiva svarta hål i centrum av galaxer. De sistnämnda svarta hålens uppkomst är där emot osäkert.

Edit. Skrivfel mindre-->större
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-01-17 kl. 19:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in