2011-01-11, 00:51
Medlem
Dalianas avatar
Hej.

Nu är det så här, jag är skitdålig på ekonomi, och jag har just sålt min bostadsrätt med liten vinst. Men jag fick nyligen en räkning av min snart föredetta bostadsförening om att de ville ha 2,5% av mitt prisbasbelopp, och jag tycker det känns skumt. För det första så är den summan de vill ha cirka 10% av den totala summan pengar jag får, och för det andra, så fattar jag verkligen inte om jag ska betala den eller inte, då det känns väldigt mycket. Är det någon här som kan förklara vad prisbasbelopp på en lägenhet innebär?

Jag trodde det bara var att man skulle deklarera vinsten? Eller är jag fel ute?
Citera
2011-01-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daliana
Hej.

Nu är det så här, jag är skitdålig på ekonomi, och jag har just sålt min bostadsrätt med liten vinst. Men jag fick nyligen en räkning av min snart föredetta bostadsförening om att de ville ha 2,5% av mitt prisbasbelopp, och jag tycker det känns skumt. För det första så är den summan de vill ha cirka 10% av den totala summan pengar jag får, och för det andra, så fattar jag verkligen inte om jag ska betala den eller inte, då det känns väldigt mycket. Är det någon här som kan förklara vad prisbasbelopp på en lägenhet innebär?

Jag trodde det bara var att man skulle deklarera vinsten? Eller är jag fel ute?

"ditt" prisbasbelopp?

från http://www.scb.se/Pages/PressRelease____276565.aspx

"Prisbasbeloppet för år 2010. Prisbasbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring har för år 2010 beräknats till 42 400 kronor."

Låter som föreningen har som regel (som då återfinns i stadgarna?) att ta ut 2.5 % i överlåtelseavgift (typ administrativ avgift, pengar till fikakassan eller nåt) vid överlåtelse som faller på säljaren... Så om det är prisbasbelopp i den meningen så borde du ha fått en räkning på 0.025 x 42400 = 1060 kr för att du utträder ur föreningen / säljer lägenheten. Är beloppet nåt i den stilen?
Citera
2011-01-11, 01:12
Medlem
Dalianas avatar
Ja, jag tror det. Har inte räkningen framför mig just nu, då allt är nerpackat. Men då är det inget konstigt med den räkningen? Ursäkta om detta låter som struntfrågor, ekonomi är verkligen inget jag kan.
Citera
2011-01-11, 01:32
Medlem
Jag skulle kolla i stadgarna vad som står där. Är inte 100 på juridiken men om det står i stadgarna så får du nog gilla läget, gör det däremot inte det så kanske du kan ha en chans att ifrågasätta räkningen.

Eftersom du skriver att det är ungefär 10 % av vinsten så kan det ju vara värt i ditt fall att kolla upp (med skatteverket) om du får minska din vinst med det beloppet som föreningen vill ha av dig dvs i praktiken betala mindre vinstskatt (likt exempelvis courtageavgifter man får dra av när man säljer värdepapper eller dylikt). I sånna fall får du några pengar tillgodo. Nån som vet nåt om man kan göra så?
Citera
2011-01-11, 01:33
Medlem
Brukar ofta vara så att säljaren betalar överlåtelseavgiften.
Citera
2011-01-11, 02:06
Medlem
Dalianas avatar
Oki. Då börjar jag greppa litegranna. Ja, detta stod i kontraktet som jag fick från min bostadsförening, som skrevs på av båda mig och köparna. Dock så trodde jag prisbasbeloppet var på själva den summan jag fick som betalning, missförstod där tydligen.

Men är väl bara att betala den och sen gå och flytta. Bostadsrätter har för mycket regler för min smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in