2011-01-10, 22:09
Medlem
ArmeCykels avatar
Hej! Det här blir min första post på detta forum. Inte för att jag är speciellt intresserat i språk, men jag har länge undrar hur svenskar pratade för några hundra år sen. Tidigt 1700-tal hade varit roligt att veta. Även 1800-tal och mycket längre tillbaka också. Har sett några svenska filmer, en från 1200-talet (Arn) och en från 1700-talet (Slaget vid Poltava) men dom pratar ju som vi gör idag. Låter lite konstigt, eller gjorde dom verkligen det? Slaget vid Poltava var det lite "finlandssvenska" ibland, men många i Karoliner var ju "finnsvenskar". Finns det någon video med ljud på nätet, där någon kunning person pratar gammal svenska? Vore tacksam om det finns det.

Här uppe i Norrland pratar vi ju en dialekt på landsbygden som jag har hört kommer från flera hundra år tillbaka. Bondska. Det är oftast äldre personer som pratar flytande bondska här uppe, dom yngre pratar en blandning av bondska och rikssvenska. Kan ge er några exempel:

"Lägg den på bordet" blir på våran dialekt "He 'an oppa bole"
"Här" blir: "järnna". Någon säger också "härnna".
"Där" blir: "därnna"
"Där borta" blir: "därnna-borti"
"Måste" blir: "våll"
"Jag" blir: "jig" men dom flesta säger bara "i"
"Ta bössan och skjut haren" blir: "Ta bössa å skjut häran"
"Det är fint väder idag" blir: "Hä jer ju rent grannvere idag"

"Du måste lägga den på bordet där borta" blir: "Du våll he 'an oppa bole därnna-borti"

Låter denna dialekt ungefär som folk pratade för några 100 år sen? Jag har ingen aning...
Om någon har ett ljudklipp eller videoklipp med gammal svenska från en kunning person så blir jag tacksam! Ni kan ju även skriva lite gammel-gammel svenska om någon vet hur man stavar.

Tack!
Citera
2011-01-10, 22:16
Medlem
Flensens avatar
Intressant ämne!
Citera
2011-01-10, 22:22
Medlem
tycker dina exempel påminner om nordnorska
Citera
2011-01-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
Låter denna dialekt ungefär som folk pratade för några 100 år sen? Jag har ingen aning...
Sannolikt inte. Dialekter är inte, vilket många tror, frysta ögonblick i språkhistorien. De representerar inte nödvändigtvis språket som det talades förr som om det skulle ha stelnat och förblivit i detta skick. Dialekter är regionala och lokala språkformer som har utvecklats helt parallellt med andra dialekter och också med standardspråket. Många dialekter kan dock ha bevarat konservativa språkdrag (sk. arkaismer), men de kan också ha fått nya språkdrag (sk. novationer) som gör att de skiljer sig från standardspråket (som ibland är konservativt).
Citera
2011-01-10, 22:46
Medlem
Koksredskaps avatar
http://runeberg.org/authors/bellman.html kan du läsa hur Carl Michael Bellman använde det svenska språket i 1700-talets Stockholm.

Sedan kanske språket var helt annorlunda beroende på var man bodde, dialektala uttryck och format språk för olika orter lever vi ju med idag också.
Citera
2011-04-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArmeCykel
"Här" blir: "järnna". Någon säger också "härnna".
"Där" blir: "därnna" Tack!

Det är ju intressant, eftersom "här" blir "hérna" på isländska, och jag tror at "där" blir "þarna". Men även bara "hér" eller "þar".

/Blivande svensklärare
Citera
2011-04-23, 00:53
Medlem
TonyGrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Sannolikt inte. Dialekter är inte, vilket många tror, frysta ögonblick i språkhistorien. De representerar inte nödvändigtvis språket som det talades förr som om det skulle ha stelnat och förblivit i detta skick. Dialekter är regionala och lokala språkformer som har utvecklats helt parallellt med andra dialekter och också med standardspråket. Många dialekter kan dock ha bevarat konservativa språkdrag (sk. arkaismer), men de kan också ha fått nya språkdrag (sk. novationer) som gör att de skiljer sig från standardspråket (som ibland är konservativt).

Är det inte så att man kollar på det som är gemensamt för alla dialekter för att hitta var de gick isär, och på så sätt förstå hur man pratade förr? Har jag hört någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in