Hej! Det här blir min första post på detta forum. Inte för att jag är speciellt intresserat i språk, men jag har länge undrar hur svenskar pratade för några hundra år sen. Tidigt 1700-tal hade varit roligt att veta. Även 1800-tal och mycket längre tillbaka också. Har sett några svenska filmer, en från 1200-talet (Arn) och en från 1700-talet (Slaget vid Poltava) men dom pratar ju som vi gör idag. Låter lite konstigt, eller gjorde dom verkligen det? Slaget vid Poltava var det lite "finlandssvenska" ibland, men många i Karoliner var ju "finnsvenskar". Finns det någon video med ljud på nätet, där någon kunning person pratar gammal svenska? Vore tacksam om det finns det.
Här uppe i Norrland pratar vi ju en dialekt på landsbygden som jag har hört kommer från flera hundra år tillbaka. Bondska. Det är oftast äldre personer som pratar flytande bondska här uppe, dom yngre pratar en blandning av bondska och rikssvenska. Kan ge er några exempel:
"Lägg den på bordet" blir på våran dialekt "He 'an oppa bole"
"Här" blir: "järnna". Någon säger också "härnna".
"Där" blir: "därnna"
"Där borta" blir: "därnna-borti"
"Måste" blir: "våll"
"Jag" blir: "jig" men dom flesta säger bara "i"
"Ta bössan och skjut haren" blir: "Ta bössa å skjut häran"
"Det är fint väder idag" blir: "Hä jer ju rent grannvere idag"
"Du måste lägga den på bordet där borta" blir: "Du våll he 'an oppa bole därnna-borti"
Låter denna dialekt ungefär som folk pratade för några 100 år sen? Jag har ingen aning...
Om någon har ett ljudklipp eller videoklipp med gammal svenska från en kunning person så blir jag tacksam! Ni kan ju även skriva lite gammel-gammel svenska om någon vet hur man stavar.
Tack!
Här uppe i Norrland pratar vi ju en dialekt på landsbygden som jag har hört kommer från flera hundra år tillbaka. Bondska. Det är oftast äldre personer som pratar flytande bondska här uppe, dom yngre pratar en blandning av bondska och rikssvenska. Kan ge er några exempel:
"Lägg den på bordet" blir på våran dialekt "He 'an oppa bole"
"Här" blir: "järnna". Någon säger också "härnna".
"Där" blir: "därnna"
"Där borta" blir: "därnna-borti"
"Måste" blir: "våll"
"Jag" blir: "jig" men dom flesta säger bara "i"
"Ta bössan och skjut haren" blir: "Ta bössa å skjut häran"
"Det är fint väder idag" blir: "Hä jer ju rent grannvere idag"
"Du måste lägga den på bordet där borta" blir: "Du våll he 'an oppa bole därnna-borti"
Låter denna dialekt ungefär som folk pratade för några 100 år sen? Jag har ingen aning...
Om någon har ett ljudklipp eller videoklipp med gammal svenska från en kunning person så blir jag tacksam! Ni kan ju även skriva lite gammel-gammel svenska om någon vet hur man stavar.
Tack!