2011-01-10, 21:33
Medlem
Etanols avatar
Bästa flashbackare,

Jag och några vänner har möjligheten att låna ett storkök i veckan. Vi tänkte göra några vegetariska storkok, portionsförpacka och frysa in för att sedan äta när tiden är knapp. Dessvärre är jag väldigt dålig på det här med vegetarisk mat, så jag ber om tips på vegetariska rätter som passar bra att frysa in.

Tack på förhand!
/ Etanol
Citera
2011-01-10, 21:33
Medlem
Bazkiluzhs avatar
Wook!
Citera
2011-01-10, 21:35
Medlem
Olika soppor
Citera
2011-01-10, 21:35
Medlem
skrudiss avatar
Vegetarisk lasagne?
Citera
2011-01-10, 21:48
Medlem
Linssoppa är fasligt gott och enkelt. Passar utmärkt att frysa.
Alla slags grönsaksgrytor.
Undvik dock att ha potatis i saker som ska frysas, tycker det blir konstig konsistens på den vid upptining, lite grynigt sådär.

Thaigrytor och wokar....underbart.
Chili sin carne och vegetarisk färssås funkar fint att frysa
Citera
2011-01-10, 22:14
Medlem
zedisdeads avatar
Linsbiffar är ju det självklara, otroligt enkelt att göra, sjukt billigt och väldigt gott

http://www.tasteline.com/recept/Nyttiga_linsbiffar_2

Jag har alltid ett par lådor utav det där receptet frysta i min frys MEN lägg till lite potatismjöl för att få bättre konsistens. Men frys in utan att steka, så blir det bättre resultat i slutet. Du kan självklart krydda med något annat än curry om du vill, soltorkade tomater och fetaost är rätt gott.
Citera
2011-01-11, 01:02
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Kikärtsbiffar, Jordnötsbiffar? Alla typer av "biffar" man kan slänga ihop är egentligen frysvänliga. Även spenatlasagne går att frysa ner om du ser till att tvätta spenaten ordentligt vid första tillfället då vill säga.
Citera
2011-01-14, 21:11
Medlem
minschas avatar
Tortellini med ostsås + championer

Jag brukar göra asmycket quornfärsås o frysa in, sen behöver man bara koka mackaronerna varje gång man ska käka. Brukar göra den med chilitomatsås, sambal olek, lite svartpeppar + salt, lök, paprika, bönor...
Har även testat att ha hackad peperoni i + fetaost, det blev asgott men inte värt att frysa.

Penne med typ nån ädelostsås. Typ koka i en gryta chili-creme fraice (stavning?), matlagningsgrädde - när det blivit varmt så smula ner osten (castello blå), häll i hackad paprika + lök, lite peppar + salt och sist men inte minst mackaroner...
Alltid gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in