2011-01-10, 20:23
Medlem
Susslarns avatar
God kvll,

Jag har under en lngre tid velat f p balett och opera bara fr sakens skull. Det r ingenting normala "ungdomar" gr!

Nu undrar jag hur jag ska veta vad som rknas till bra balett och bra opera. Jag vill ju inte g p en dlig frestllning och rata det direkt.

Lista era favoriter!

Tack!
Citera
2011-01-10, 20:55
Medlem
Jag har sett lderlappen, som ocks var den frsta opera/operetten jag sg. Kan rekommendera den varmt! Sg den p operahuset i Gteborg, det r en operett egentligen och allts inte s tung som en opera utan vldigt lttsam, men den grs av operaensemblen eftersom den r s avancerad.

Vad gller balett har jag sett den klassiska svansjn, vilken kan rekommenderas. Av de bda njt jag mest av lderlappen ven om baletten ven den var vldigt bra.

/A.P
Citera
2011-01-10, 20:59
Medlem
Susslarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Jag har sett lderlappen, som ocks var den frsta opera/operetten jag sg. Kan rekommendera den varmt! Sg den p operahuset i Gteborg, det r en operett egentligen och allts inte s tung som en opera utan vldigt lttsam, men den grs av operaensemblen eftersom den r s avancerad.

Vad gller balett har jag sett den klassiska svansjn, vilken kan rekommenderas. Av de bda njt jag mest av lderlappen ven om baletten ven den var vldigt bra.

/A.P

Tackar!

Svansjn har jag sjlvklart hrt talas om. Vet du om det r ngonting som gr ofta?
Citera
2011-01-10, 23:53
Medlem
Jag rekommenderar baletten Ntknpparen som brukar visas i samband med jultid. Ett tag till nsta gng, men den r helt klart vrd att ses. Den brukar tminstone sttas upp p sthlmsoperan varje r.

Nr det gller opera s r Figaros Brllop eller Trollfljten av Mozart bra val fr en "ny" lyssnare inom operans vrld. Figaro r en komisk frvxlingskomedi men med botten och djup som berr, och Trollfljten r en fantastisk saga.
Om du vill se tyngre, svartare knslor, men som nd r realistiskt tillgnliga s rekommenderar jag Carmen av Bizet. Det r en riktig hit, och var mycket kontroversiell nr den kom ut under slutet av 1800-talet pga den starka och "oetiska" kvinnliga huvudkaraktren.

Hoppas du fr tillflle att se ngon frestllning som berr dig!
Citera
2011-01-11, 14:42
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Susslarn
Jag har under en lngre tid velat f p balett och opera bara fr sakens skull. Det r ingenting normala "ungdomar" gr!

Fr att sedan skryta om hur sofistikerad, kulturell och intellektuell du r p din Blogg?

Frmodligen r fallet s, det r bara att g och ka till Operan och ta frsta bsta.
Citera
2011-01-11, 22:17
Medlem
Xploits avatar
Goda frslag har redan kommit in fre bda opera och balett. Hr vore det vl lmpligt att ppeka lmpligheten i att lsa p innan (som jag talade om i en annan trd i musikforumet nyligen) innan du gr vad sjlva verket handlar om. I bde balett och opera kombineras det visuella med det musikaliska, men i opera kommer spelar ven det litterra in; det r mycket att ta in samtidigt. Kan du berttelsen ngorlunda redan innan blir det ngot lttare att ta in.

Sedan beror det givetvis var du gr; svenska nationalscenen fr bde opera och balett r Kungliga Operan i Stockholm, och kvalitsmssigt kanske man kan frvnta sig skillnder om man gr dr eller om man gr p ngon amatrfrestllning.
Citera
2011-01-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Susslarn
Tackar!

Svansjn har jag sjlvklart hrt talas om. Vet du om det r ngonting som gr ofta?

Stts upp p GteborgsOperan nu i juni. Fyra frestllningar!
http://sv.opera.se/forestallningar/svansjon-2010-2011/
Citera
2011-01-20, 19:40
Medlem
Kadischs avatar
Om du aldrig har varit p opera frut ska du brja med nn klassiker. Grna av Verdi, Puccini, Bizet eller Mozart. Operan i sthlm stter upp ett flertal klassiker varje ssong. www.operan.se
Just nu spelar dom Tosca och Boheme av Puccini, Figaros Brllop och Cosi fan Tutte av Mozart.
Folkoperan p Hornsgatan r min stora favorit. Jag har sett Rigoletto av Verdi och Prlfiskarna av Bizet dr. S bra s man inte tror det r sant.
Vill du ha en ltt och riktigt kul biljett in i operavrlden s ska du kolla operamathuset Reginas repertoar. http://www.regina-operamathus.com/ Dom kr trollfljten av Mozart. Operapuritanerna rynkar kanske p nsan d dom inte har nn orkester utan har en som spelar klaviatur och sen blandar dom in en del modern musik i frestllningen. Du fr dessutom rtt ok kk och kan ta dig en tuting till frestllningen...Ha kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in