2011-01-10, 19:14
Medlem
Dumbbells avatar
Hej, maten håller på att kallna så svar pronto!

Min käre lillasyster skulle hjälpa pappa att laga någon thaiwok och hon tyckte den smakade för lite så hon hällde i 1,5 paket röd currypasta (tror jag det heter) när vanlig dos ligger på en tredjedel cirka.

Problemet är att woken blev jävligt god men sinnesjukt stark, man kan käka den men det rinner i ögonen och "förkylningen" kommer smygandes . Så har någon någon sorts snabbkur för att göra det mindre starkt innan vi måste ge upp och ringa efter en flötig pizza istället?

edit: ändrade topic, från "!" till "?"
Senast redigerad av Dumbbell 2011-01-10 kl. 19:25.
Citera
2011-01-10, 19:17
Medlem
ninkings avatar
Drick den med mjölk, mejerifett brukar neutralisera eller åtminstonde "skölja bort" det starka! Kanske gnutta på lite creme fraiche här o där på woken? Låter konstigt men kan funka!
Citera
2011-01-10, 19:18
Medlem
Det bästa jag kan komma att tänka på är väl typ matlagningsyoghurt, creme fraiche eller dyl. Men det känns inte som att det passar särskilt väl till thaiwok. Lycka till.
Citera
2011-01-10, 19:19
Medlem
General.Maximus.s avatar
Bara käka. Like a boss!
Citera
2011-01-10, 19:24
Medlem
Dumbbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninking
Drick den med mjölk, mejerifett brukar neutralisera eller åtminstonde "skölja bort" det starka! Kanske gnutta på lite creme fraiche här o där på woken? Låter konstigt men kan funka!

Citat:
Ursprungligen postat av Anteh
Det bästa jag kan komma att tänka på är väl typ matlagningsyoghurt, creme fraiche eller dyl. Men det känns inte som att det passar särskilt väl till thaiwok. Lycka till.
Lite turkisk yoghurt med grekfarbrorn på fick duga i stridens hetta , tack för tipsen!
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Bara käka. Like a boss!
Klart jag åt det som det var, lite eld i svalget och brinnande rectum har ingen dött av , min familj mesade ur dock och körde på yoghurten hehe
Citera
2011-01-10, 20:00
Medlem
GetAReps avatar
Som sagt, drick mjölk.
Vatten sprider bara capsaicinet omkring i munnen medans mejeriprodukter löser upp det.
Citera
2011-01-10, 21:00
Medlem
MissMias avatar
socker.....
det enda sättet att mäta styrka på pepparväxter är hur mycket socker det krävs för att neutralisera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scoville_scale

men.. hur gott är det med söt mat

fett tar bort hettan, så också alkohol, i munnen.

capsaicin är nämligen fettlösligt (och alkohollösligt)
Citera
2011-01-10, 22:58
Medlem
pang olufsens avatar
Absolut lättast att kasta och göra om.
Citera
2011-01-11, 00:41
Medlem
dankars avatar
Troligtvis ett lite för sent svar men man skulle kunna prova att neutralisera med yoghurt. Kan nog bli gott och ta udden av det starka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in