Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-10, 18:27
Medlem
virtual1337s avatar
Måste fråga en sak som jag funderat på en stund.

Jag har underfunktion av sköldkörteln och äter 25 mikrogram thyroxin (levaxin) mot detta.

Men nu till frågan. Efter en bra stunds nyttjande av denna medicin har en del lämnat över p.g.a dagar jag glömt ta denna medicin. Så då började jag fundera

Om man höjjer på dosen själv i viktminskningssyfte så..

1. hur hög dos borde man sikta på per dag? ~ 100-150 mikrogram kanske?
2. hur många % kan man höija på den naturliga förbränning?

Men mera viktiga frågor

1. då jag återgår till min normaldos, efter en "blast" hur länge kan det ta fören blodvärdena återgår till det normala?

2. Ger det mera än en liten marginell skillnad att blasta med lite extra t4? Vid en kontrollerad deff dvs.

Mvh

(Var snälla med mig )
Är ny inom ämnet att ta små omvägar..
Citera
2011-01-10, 18:39
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virtual1337
Måste fråga en sak som jag funderat på en stund.

Jag har underfunktion av sköldkörteln och äter 25 mikrogram thyroxin (levaxin) mot detta.

Men nu till frågan. Efter en bra stunds nyttjande av denna medicin har en del lämnat över p.g.a dagar jag glömt ta denna medicin. Så då började jag fundera

Om man höjjer på dosen själv i viktminskningssyfte så..

1. hur hög dos borde man sikta på per dag? ~ 100-150 mikrogram kanske?
2. hur många % kan man höija på den naturliga förbränning?

Men mera viktiga frågor

1. då jag återgår till min normaldos, efter en "blast" hur länge kan det ta fören blodvärdena återgår till det normala?

2. Ger det mera än en liten marginell skillnad att blasta med lite extra t4? Vid en kontrollerad deff dvs.

Mvh

(Var snälla med mig )
Är ny inom ämnet att ta små omvägar..

Frågan om hur mycket den ökar din metabolism kan jag inte svara på. Det får folk som sysslar med doping svara på. Men anabolismen kommer öka tillsammans med hjärtrytmen. Överdoserar du för länge kan du få en benskörhet.

Det kommer ta längre tid att återgå till normalt om du överdoserar. Vanligtvis släpper hypofysen ut TSH som stimulerar thyroidea att producera T3 och T4. Om en för stor mängd T4 finns i blodet kommer den agera inhiberande på hypofysen och således minska dess utsöndring av TSH, detta gör att T4-värdena kommer sjunka rätt drastiskt då du sätter ut ditt kostillskott.
Citera
2011-01-10, 18:41
Medlem
virtual1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Frågan om hur mycket den ökar din metabolism kan jag inte svara på. Det får folk som sysslar med doping svara på. Men anabolismen kommer öka tillsammans med hjärtrytmen. Överdoserar du för länge kan du få en benskörhet.

Det kommer ta längre tid att återgå till normalt om du överdoserar. Vanligtvis släpper hypofysen ut TSH som stimulerar thyroidea att producera T3 och T4. Om en för stor mängd T4 finns i blodet kommer den agera inhiberande på hypofysen och således minska dess utsöndring av TSH, detta gör att T4-värdena kommer sjunka rätt drastiskt då du sätter ut ditt kostillskott.

Tack för infon, den var guld värt!
Citera
2011-01-10, 19:53
Medlem
Scherings avatar
Kan du inte fråga doktorn bara? Du ligger ju på en väldigt låg dos nu (kan finnas bra skäl till detta, t ex om du varit väldigt låg innan, så prata med läkaren som sagt).

Du får nog mer om du säger som det är, att du vill gå ner i vikt. Ökning med 25ug var 4e-6e vecka tills man mår bra är rekommendationen, och så tar man kanske lite hänsyn till TSH-värdet.
Citera
2011-01-10, 20:26
Bannlyst
Citat:
Men anabolismen kommer öka tillsammans med hjärtrytmen. Överdoserar du för länge kan du få en benskörhet.

Anabolismen? Tror du skrev fel.
Citera
2011-01-11, 18:15
Medlem
virtual1337s avatar
Någon med mera info?

mvh
Citera
2011-01-12, 09:41
Medlem
Citat:
Någon med mera info?

mvh

Hej
Om du berukar högre dos än vad som har rekommenderats av din läkare så kommmer detta leda till ännu mer TSH rubbning och kommer således försvåra för honom att kunna hitta rätt dosering framöver då jag är ganska säker på att din konverteringsförmåga inte är obefintlig så jag tycker inte att du ska öka dosen då du inte har någon anning om hur pass rubbad TSH samt konverteringsprocessen blir
Ha det bra

Mvh Jack
Citera
2011-01-12, 11:22
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Någon med mera info?

mvh

Din läkare. Vi behöver veta din diagnos, dina labvärden och hur länge du har haft detta om vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt. Och din dos är väldigt låg just nu som sagt. Säker på att dom inte har glömt bort dig?
Vid ganska många thyrreoideadiagnoser är det livstids behandling som gäller och i så fall är TSH ganska oviktigt,ofta vill man hålla det lågt så att inte sköldkörteln växer och blir stor. Men igen, man måste veta din diagnos och det gör (förhoppningsvis) den som skriver ut ditt levaxin.
Citera
2011-01-12, 22:41
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IseeYouu
Anabolismen? Tror du skrev fel.

Tro vad du vill. T4 är anabolt då det bidrar till ökat ämnesomsättning, aptit och metabolism.
Citera
2011-01-12, 22:54
Bannlyst
Citat:
Tro vad du vill. T4 är anabolt då det bidrar till ökat ämnesomsättning, aptit och metabolism.

Ja, och ämnesomsättningen inkluderar även proteinnedbrytningen, Einstein. Jag tror inte, jag vet - sorry dawg.
Citera
2011-01-13, 11:03
Medlem
Kapar tråden lite.... Om man pga sköldkörtelproblem äter Levaxin och vill öka i massa, ska man då försöka ligga på så låg dos som möjligt för att inte bränna allt eller hålla lite högre dos och kunna äta mer utan att se ut som en michelingubbe?

Att fråga läkaren om detta känns inte helt aktuellt eftersom han nog inte bryr sig om jag lägger på mig massa eller ej, kanske kan få honom att skriva ut testo för att kompensera Levaxinet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in