• 1
  • 2
2011-01-11, 08:50
Medlem
TheSituations avatar
Tycker tyvärr att din meny låter riktigt tråkigt. En grekisk sallad kan vara gott en sommardag men fordrar högklassiga råvaror och fantastisk feta. Är svårt att få tag på det i januari i Sverige.

Fetaostbiffar är inte särskilt spännande. Satsa istället på något i stil med:

Förrätt
Vitlöksfrästa scampi och musslor i vin toppade med tomatsalsa och fetaost
Ugnsbakad auberigin
Kalamari

Huvudrätt
Lammsouvlaki
Ouzoflamberad scampi
Svärdfisk på spett

Fikabröd
Baklava (Försök dig på en! Tror inte att det är hela världen om du skulle misslyckas)

Väljer du att ändå köra på din egenkomponerade meny så bör du åtminstone byta ut nötfärsen mot lammfärs.
Citera
2011-01-11, 21:22
Medlem
sparrdals avatar
enklare än baklava men minst lika god efterrätt. turkar kallar det Künefe...http://en.wikipedia.org/wiki/Kanafeh

troligtvis har grekerna oxå denna. Du tar "vermicelli pasta" (du kan hitta detta i en välsorterad turkaffär, notera att det inte är en italiensk pasta, utan något jävligt snarlikt)

lägg pastan botten...lägger någon skön, mild ost i mitten...sedan pastan igen

sen steker du den på båda sidor och häller på sockerlag.

Serveras varmt och är gudomligt gott... du får leta recept själv...men det är värt det om du intresserad av mat...lycka till
Citera
2011-01-11, 22:16
Medlem
Tack för alla bra tips!
Nu fick jag ju svårt för att bestämma mej.
Calamari skulle förstås kunna vara något. Men vars får man tag på det?
Är det inte dyrt?

Borde kanske ha nämnt det tidigare men i den här uppgiften ingår det att tänka ekonomiskt,
effektivt, hygieniskt osv.

Det kommer bli så att den 3 rättersmeny som är bäst i klassen ska vi få tillaga åt gäster, kommer nog uppgå till runt 70 st gamlingar Det gäller att rätterna är relativt lättlagade och ekonomiska.
Citera
2011-01-12, 09:15
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shortyyy
Tack för alla bra tips!
Nu fick jag ju svårt för att bestämma mej.
Calamari skulle förstås kunna vara något. Men vars får man tag på det?
Är det inte dyrt?

Borde kanske ha nämnt det tidigare men i den här uppgiften ingår det att tänka ekonomiskt,
effektivt, hygieniskt osv.

Det kommer bli så att den 3 rättersmeny som är bäst i klassen ska vi få tillaga åt gäster, kommer nog uppgå till runt 70 st gamlingar Det gäller att rätterna är relativt lättlagade och ekonomiska.

Köper du fryst calamari i en asiatisk butik är det riktigt billigt. Färsk (levande) är nog i princip omöjligt att hitta.

En enkel och god förrätt är stekt saganaki: http://www.fontana.se/ordlista/saganaki-grekisk-ost/
Citera
2011-01-12, 12:10
Medlem
156.Thelemas avatar
Vill du ha något som både är billigt, gott och lättlagat så skulle jag satsa på bräserad calamari. Den frysta som man kan hitta i frysdisken i asiatiska butiker brukar kosta runt 50-75 kr/kilo. Tina bläckfisken och skär den i ringar, om den inte redan är skuren. Fräs den med vitlök (mycket vitlök) och hackad gul lök i olivolja i en kastrull, salta och peppra.

Häll på så många burkar tomater som behövs. Här rekommenderar jag verkligen hela körsbärstomater på burk, eller i princip allt från Mutti; köp inga Euroshoppertomater, de smakar inget. Köp heller inte färska tomater, de kostar nästan mer än bläckfisken så här års och smakar bara vatten. Har du råd så köper du lite goda oliver (återigen inte Euroshopperoliver som smakar papp) som du delar och slänger ner i kastrullen.

Krydda med oregano, salt, peppar och några nypor socker. Har du tillgång till rödvin så är det inte helt fel med några deciliter vin. Nu ska det bara stå och småputtra i minst en timme. Bläckfisk ska antingen tillagas i 30 eller 3 000 sekunder, annars blir den seg och omöjlig att tugga (vi har väl alla ätit gummibläckfisk någon gång).

När den är klar så vänder du ned några nävar hackad färsk bladpersilja och serverar med ett grekiskt lantbröd och några droppar olivolja ringlad över bläckfisken. Perfekt förrätt, då den är lätt och du kan förbereda den och låta den sköta sig själv medans du gör varmrätten.
Citera
2011-01-12, 12:23
Medlem
156.Thelemas avatar
Varmrätt ja...fetaostbiffar går ju, men det känns lite väl förutsägbart, tycker jag. Jag skulle nog hellre välja att göra κεφτές (keftés; den grekiska varianten på kufta/kofta). Det är fortfarande en köttfärsbiff, men jag skulle skippa fetaosten inuti. Jag skulle också använda 50/50 lamm- och nöt- eller blandfärs.

Blanda färsen med salt, peppar, hackad mynta, oregano, rosmarin, timjan och vitlök (här skulle jag antingen rosta vitlöken i ugnen eller koka den till den är mjuk och sedan bara mosa den; den tappar då det där riktigt skarpa bettet i smaken, men behåller essensen av vitlöken), stek dem i en het stekpanna i smör och olivolja, bara för att ge dem stekyta, och låt dem sedan gå klart i en ugn på låg temperatur.

Till det kan du servera ugnrostad potatis (blancherad potatis i en långpanna, klicka i lite smör, lägg i några kvistar rosmarin och timjan, krydda med salt och peppar; pressa lite färsk citron över potatisen när den är klar), sallad och tzatziki.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in