• 1
  • 2
2011-01-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Sålänge du inte tar större lån än du klarar av törs jag garantera att du inte kommer förlora ett öre.

Jag tror inte på någon bubbla, men om vi tänker oss att vi trots det befinner oss i en bubbla är det ändå bara de som överbelånat sig och därmed inte har råd med sina lån som kommer förlora. Precis så som det var på 90-talet och precis så som det varit i andra länder senaste tiden.
Jojo men samtidigt känns det mentalt som en förlust om jag köper en lägenhet för en miljon som kort där efter kostar 600 000.

Och då säger du att alla andra lägenheter också gått ned i pris och att de dyrare är billigare procentuellt. Men just nu bor jag hemma och därför är det ganska ointressant för mig. Skillnad hade varit om jag hade en lägenhet nu och funderar på att köpa en ny.
Senast redigerad av MooDHooDs 2011-01-10 kl. 19:45.
Citera
2011-01-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Och då säger du att alla andra lägenheter också gått ned i pris och att de dyrare är billigare procentuellt. Men just nu bor jag hemma och därför är det ganska ointressant för mig. Skillnad hade varit om jag hade en lägenhet nu och funderar på att köpa en ny.

Jag säger även att risken för prisfall på 40% är obefintlig... Annars köper jag ditt resonemang fullt ut.
Citera
2011-01-10, 21:16
Medlem
Är alternativet att köra på andrahandshyror till ockerpriser så är bostadsköp ett bra alternativ. Bara du har koll på din ekonomi och kan förhandla fram ett bra låneupplägg som passar dig. Det som funkar för grannen kanske är helt fel för dig.
Citera
2011-01-10, 22:10
Medlem
Inget fel på att köpa en lägenhet nu men se till att föreningen inte har stora skulder på låga räntor som de måste förnya till högre räntor.
Senast redigerad av Stifling 2011-01-10 kl. 22:16.
Citera
2011-01-10, 22:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatae
Skulle ni våga köpa en lägenhet nu?
Jag hade väntat till bubblan spricker, för det kommer den att göra inom närmaste åren.

Både bostadsmarknaden och aktiemarknaden har stigit för snabbt, men vid bubblor så dröjer det alltid längre tid än vad man tror innan dom spricker. När det väl brakar söderut så blir också fallet större oc mera långdraget än väntat.

Nu sitter jag själv med villa sedan många år tillbaka, men jag hoppas att det brakar åt helvete så jag kan köpa en till, alternativt en semesterbostad i södern när Spanien rasar
Citera
2011-01-13, 15:07
Medlem
vidis avatar
Ingen kan veta säkert vad som kommer att hända, men man kan alltid spekulera.

Det troliga är att riksbanken kommer att höja reporäntan med minst 0.25 % vid det första tillfället. Dem brukar generellt ha fyra tillfällen per år där reporäntan höjs eller sänks.

Räkna med att vid årets slut så kan riksbanken ha höjt den med 0.75 %. Inget är såklart skrivet i sten, men prognoserna talar tydligt för det då riksbanken vill nå mer rimliga nivåer som nu är rekordlåga.

Boräntan ligger ungefär runt 1-2 % över reporäntan

Det man ska tänka på är att inte överbelåna utifall räntan sticker åt helvete. Om man nallar från sparkassan efter 1-2% höjning så är det ett varningstecken.
Försök att undvika höga topplån med att lägga in så stor kontantinsats som möjligt, det lönar sig på lång sikt.

Om du vill beräkna hur din ekonomiska situation kan komma att se ut så kan du göra det på denna sida
Citera
2011-01-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidi
Det man ska tänka på är att inte överbelåna utifall räntan sticker åt helvete.

Om räntan "sticker åt helvete" ja... Tror tack och lov att de flesta på bostadsmarknaden har ganska bra koll på ränteläget och mycket väl känner till att dagens räntor är extremt låga.

Det är fascinerande med Flashback... Alla har erfarenhet och förmögenheterna att klara det mesta, likförbannat tycks allas ekonomier utgå ifrån att vi är i någon form av normalläge nu. Ok, Flashback är inte verkligheten hur mycket användarna än vill ge sken av det. Men snälla, kan man inte försöka åtminstone lite mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in