2011-01-09, 23:02
Medlem
Blinkits avatar
Halloj
Har just laddat ner en 3D film från Piratebay men vet inte hur jag ska få den att fungera i 3D.
http://thepiratebay.org/torrent/6011..._eng_%28LiG%29
Har testat med Nvidias egna 3D video spelare men den delar filmen i "mitten" så att ena ögat ser 50% av bilden och det andra ögat ser resterande 50%. I kommentarerna till torrenten hittade jag
Citat:
Works great, had to remux it to play it in stereo player, but that was easy with that short how to. Thank you!
Vad menar han med detta? Sökte lite men hittade inget.

Självklart har jag all utrustning som behövs, spelar redan spel i 3D.
Citera
2011-01-09, 23:21
Medlem
Det han menade med remux är att man måste "sätta ihop" ljud och bild eftersom ljudet verkar ligga i en separat fil ---> +The folder cortains mp4 audio stream (english)

CLOUDY_WITH_A _CHANCE_OF_MEATBALLS.mkv 7.68 GiB <-- filmen
mp4 audio stream/CLOUDY_WITH_A _CHANCE_OF _MEATBALLS.mp4 <--- ljudet

så man får använda något sorts videoredigerings program för att sätta ihop filerna till en.
testa tex TMPGEnc 4.0 XPress.

Testa att se filmen i cyberlink powerdvd 10 så bör det nog fungera som det ska.

edit: verkar innehålla en fil som beskriver hur du ska göra med ljudet --> mp4 audio stream/Instructions.txt
Senast redigerad av sedus 2011-01-09 kl. 23:26.
Citera
2011-01-09, 23:27
Medlem
Blinkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedus
Det han menade med remux är att man måste "sätta ihop" ljud och bild eftersom ljudet verkar ligga i en separat fil ---> +The folder cortains mp4 audio stream (english)

CLOUDY_WITH_A _CHANCE_OF_MEATBALLS.mkv 7.68 GiB <-- filmen
mp4 audio stream/CLOUDY_WITH_A _CHANCE_OF _MEATBALLS.mp4 <--- ljudet

så man får använda något sorts videoredigerings program för att sätta ihop filerna till en.
testa tex TMPGEnc 4.0 XPress.

Testa att se filmen i cyberlink powerdvd 10 så bör det nog fungera som det ska.

Konstigt, för jag får ljud när jag spelar upp den i stereosopic player.
Har installerat PowerDvd Mark II och testat att spela upp filmen där. Problemet är att PowerDvd spelar upp filmen som en 2D film för att sedan göra om den till 3D vilket inte ser så bra ut. Får inte programmet att "fatta" att filmen redan är i 3D.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det hela utan att få det att låta flummigt men 3D effekten ser kass ut och filmen spelas upp i 4:3. Testade att spela upp en vanlig 2D film och jag får samma 3D effekt (kass 3D effekt). Alltså försöker PowerDvd skapa en 3D effekt när det redan finns en.
Citera
2011-01-09, 23:36
Medlem
Jo, det verkar vara 7.1 hd dts ljud på den från början, men om man inte vill ha det så kan man remuxa om den så man får 5.1 ljud istället.

hmm, har du "Riktiga" 3D glasögon då?
Senast redigerad av sedus 2011-01-09 kl. 23:39.
Citera
2011-01-09, 23:50
Medlem
Blinkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedus
hmm, har du "Riktiga" 3D glasögon då?

Jag har glasögon från Nvidia. 3D fungerar när jag spelar på datorn. Har testat någon .wmv trailer som fungerade utmärkt i 3D video spelaren. Det är bara den här filmen som jag inte får att fungera.

Edit:
Om jag spelar upp en annan .mkv film som är i 2D gör Nvidias 3D video spelare samma sak som med 3D filmen. Bilden för vänster öga blir halva bilden från filmen medans bilden för höger öga blir den andra halvan.
Senast redigerad av Blinkit 2011-01-10 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in