En fil belägen just i mappen C:\Windows\winsxs\ManifestCache tar 27,5 GB. För att vara exakt heter den 6.0.6002.18005_001c11ba_blobs.bin . Den tar som sagt 27,5 GB och det känns minst sagt aningen onödigt. Har kollat runt lite, och det verkar som att man kan ta bort den, men att Windows bara kommer återskapa den.
Vad gör filen? Fortsätter windows fungera som det ska om jag tar bort den? Kan jag ta bort den permanent? Om nej, kan jag göra så att den inte växer?
Jag har en relaterad fråga om den heliga "winsxs"-mappen i Vista och väljer att ta den här istället för att starta ny tråd eller bumba nån gammal - hoppas jag gör rätt!
I undermappar till den heliga mappen /windows/winsxs ligger en jäkla massa kopior av iexplore.exe och efter lite googlande har jag förstått att Vista lägger backups av gamla versioner här, så det ska inte vara något suspekt. Min motfråga är dock hur jag ska veta ifall någon/några av dessa är trojaner eller annat otyg som gömmer sig där. Anledningen till att jag undrar är att det ibland ligger flera iexplore.exe i aktivitetshanteraren och att man ska vara vaksam eftersom det - som man tidigare lärt sig - bara ska finnas en enda iexplore.exe och ytterligare filer indikerar trojaner och skit. Det gäller alltså inte för den här mappen, men hur ska jag känna mig trygg? Har det med behörigheter och sånt att göra som jag inte fattar mig på? Är jag trygg?
Senast redigerad av joecaligula 2011-01-26 kl. 21:43.
Anledning: ett förtydligande
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!