• 1
  • 2
2004-08-26, 20:51
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du när jag var i Bryssel så beställde tjejen som var med(den ende som kunde franska någorlunda bra) baguetter till oss allihopa...hehe tjejen i cafet tänkte komma in med 12 st portioner spagghetti. Så nej baguette begriper inte fransmän vad det är för nåt, det är ett svenskt ord. Eller åtminstone så tror jag att svenskar tror att det är ett franskt ord men det är det inte. I Frankrike kallar man bröd för pain(eller hur det stavas) om vitt bröd och inget annat. Baguette nej.

Min första reaktion på det här var "ska du ha stryk din dumme fan?", men så
kan man ju inte skriva. Troligen talade din kompis så dålig franska att hon
inte kunde göra sig förstådd. (Din #£$¤!"@!!!! - "Så nej baguette begriper
inte fransmän vad det är för nåt, det är ett svenskt ord" - återinför aga i
skolorna!)

Edit: Dessutom ligger Bryssel inte i Frankrike. Det är skolaga vi behöver!
Citera
2004-09-18, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du när jag var i Bryssel så beställde tjejen som var med(den ende som kunde franska någorlunda bra) baguetter till oss allihopa...hehe tjejen i cafet tänkte komma in med 12 st portioner spagghetti. Så nej baguette begriper inte fransmän vad det är för nåt, det är ett svenskt ord. Eller åtminstone så tror jag att svenskar tror att det är ett franskt ord men det är det inte. I Frankrike kallar man bröd för pain(eller hur det stavas) om vitt bröd och inget annat. Baguette nej.

Du har fel, de andra har rätt. "Pain riche" existerar inte i Frankrike, det är någon svensk uppfinning. Baguette är däremot en ytterst fransk företeelse (och ett franskt ord) och med detta avses ett långt, smalt vitt bröd med knaprig skorpa.

Pain betyder rätt och slätt bröd, vilket jävla bröd som helst.
Citera
2004-09-18, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuborg
http://www.french-linguistics.co.uk/...entry=baguette

Ha.

Man talar franska i större delen av afrika, så jag tror de vet vad en baguette är. räkfyllning är jag dock osäker på...

Nej, man pratar inte franska i större delen av Afrika. Det pratas i en del länder, men ofta är det det officiella språket som inte talas av den genomsnittliga befolkningen. Jag vet inte om fransktalande afrikaner vet vad baguetter är, men med tanke på att de knappast gör bröd av fint vetemjöl så tillåt mig tvivla...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in