2011-01-09, 18:06
Medlem
DanteAlighieris avatar
Först skapades denna tråd, som inte ansågs vara okej eftersom den inte innehöll någon frågeställning. Märk väl att diskussionsunderlaget är mordet i länken som TS länkade: https://www.flashback.org/t1417558

Sedan gjordes en ny tråd där två simpla frågor fanns: https://www.flashback.org/t1417612

Såvitt jag kan se frodas diskussioner lika bra i den första tråden och ska vi se ur meningslössynpunkt är trådarna nästan lika värdelösa. Så måste en frågeställning finnas med enbart för sakens skull? Det finns ju trots allt diskussionsunderlag i den första tråden, vilket är ganska tydligt i trådnamnet.
Citera
2011-01-09, 18:16
Medlem
BoISarens avatar
Endast en länk är en värdelös trådstart. Lite information i trådstarten om vad länken handlar om är det minsta man kan begära. Inte bara i trådrubriken alltså.
Citera
2011-01-09, 18:58
Moderator
blomvattnares avatar
Jag resonerar så att man ska inte behöva gå in på en länk för att förstå vad det handlar om. I startinlägget ska det finnas så mycket information att jag kan bilda mig en uppfattning om hur intressant det är. Tycker jag att det är intressant så kan jag klicka på länken och läsa mer.

En annan nackdel med att bara posta en länk är att om länken "dör" så kan det bli svårt att förstå vad som ska diskuteras. Detta problem kan lätt uppstå - särskilt när det är något mindre brott som har begåtts. Är det något större fylls ju tråden ändå snabbt med inlägg där det framgår vad det handlar om.

För övrigt fattar jag inte varför man envisas med att bara posta en länk. Flashback är ju ingen nyhetsförmedling, utan en diskussionsforum. TS borde ju vara intresserad av att diskutera ämnet - varför annars starta tråden? Varför då inte skriva lite om det man vill diskutera i sin trådstart?
Citera
2011-01-09, 20:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
För övrigt fattar jag inte varför man envisas med att bara posta en länk. Flashback är ju ingen nyhetsförmedling, utan en diskussionsforum. TS borde ju vara intresserad av att diskutera ämnet - varför annars starta tråden? Varför då inte skriva lite om det man vill diskutera i sin trådstart?
En förklaring är att det för vissa är viktigt att stå som TS i stora populära trådar. Då är det viktigare att vara först än att komma med en vettig trådstart.
Citera
2011-01-09, 20:59
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
En förklaring är att det för vissa är viktigt att stå som TS i stora populära trådar. Då är det viktigare att vara först än att komma med en vettig trådstart.
Ja, det är mycket troligt att det är så det ligger till i vissa fall.
Det är ju i så fall en fullständigt idiotisk anledning.
Citera
2011-01-09, 21:49
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Förstår hur du menar rent allmänt TS. Men i exempelfallet så fanns det väl ingen frågeställning över huvudtaget i trådstarten.

Men som du säger, ibland så ser man trådar som har en frågeställning bara för att. Även om de på sitt lite speciella sätt har ett värde. Men då kan man ställa sig frågan, vart drar man gränsen?

Fördelen med en regel om att det skall finnas ett diskussionsunderlag gör det väldigt tydligt om vad som gäller.

En avsaknad av en sådan regel gör det dock möjligt att posta vilken skit som helst. Sådant som har ett värde utan ett rent diskussionsunderlag men även sådant som bara är rent skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in