Citat:
Ursprungligen postat av bambumannen
Detta låter säkert hårt och brutalt nu, och det är inte meningen, men detta är min uppriktiga åsikt:
Barn far inte illa av att växa upp med föräldrar från olika kulturer. Jag växte upp med två olika språk och två olika kulturer. Det har aldrig någonsin varit ett problem, snarare någonting jag är väldigt tacksam över:
att mina föräldrar inte valde att utelämna delar för enkelhetens skull.
Idag är jag en del av två olika kulturer, pratar två språk, är engagerad i båda världar och har vänner överallt. Jag tror att jag har större förståelse för andra människor och främmande kulturer, just på grund av detta. Och om inte annat:
jag fick åtminstone chansen att välja själv, utan att mina föräldrar tog bort några alternativ.
Att era släkter inte kan kommunicera med varandra? Va? Är samtliga släktingar dövstumma? Jag vägrar tror att det är det du menar, för det är det allra minsta av alla problem man kan ha.
Tänker du på att era kulturer är så olika att de inte kan mötas och att släktingarna inte kan kommunicera på grund av det? Jag vägrar tro på dig. Är hennes familj nynazister och du är jude? Är du muslim och hennes familj är redaktionen på Jyllandsposten? Det finns alltid en gemensam grun att stå på.
Barn far inte illa av att växa upp i två kulturer.
Släktingar far inte illa av att kommunicera med andra kulturer.
Det är du som är problemet. Skärp dig och inse att om du älskar denna kvinna så är de problem som du räknar upp faktiskt inga problem. Klarar du inte av att att uppfostra och lära dina barn om deras föräldrars ursprung, klarar du inte av att erkänna din kärlek inför dina släktingar, klarar du inte av att vara lite flexibel för ditt förhållandes skull, så måste du ta dig tid att tänka på vad som är viktigt här i livet.
Kom igen, du klarar det!

Det ger mig hopp när jag läser det du skriver

Men en fråga till dig, kan du dina båda föräldrars språk ? ... jag menar hur tror du det känns för till exempel för din pappa om du inte kan hans modersmål! eller liknande för din mor.
Det kommer sluta med att den som är med barnen som mest kommer lyckas få barnen över på sin sida! jag ser inte det som något negativt utan det är bara att den som kommer från den andra kulturen lämnar allt och kommer försöka anpassa sig efter den nya. Jag märker ju själv på att jag håller på tappa mitt moders språk för varje dag pga svenskan. Jag pratar väldigt sällan mitt moder språk.
Min vän tänk dig själv när du får dina barn hur hade det tagit på dig ifall kulturen du är växt från men andra ord din grund och botten bara försvinner. Du vill ju självklart att dina barn ska ha samma uppväxt som dig. Dem ska lära sig allt som du kan och mer !
Jag kan säga att jag är från mellanöstern och tjejen är från Europa! Vi båda har motsatta religioner. Muslim och kristen.
Självklart ska barnen få välja sina egna vägar i livet. Men återigen en pappa vill att barnen ska ta hans väg och mamma detsamma. Det hade vart mycket lättare ifall båda föräldrarna kom från samma land och har samma religion. Med andra det finns bara en väg och välja för barnen.
Den kulturen jag kommer från spelar familjen åsikter stor roll i förhållandet. Tänk dig när det blir en familjeträff, varken engelska funkar eller svenska !.
Jag kommer idag från en stabil familj och jag känner att jag har ett visst ansvar från min morfar och speciellt från mina morbröder att fortsätta bygga på familjen och behålla den stabil.
Jag fick höra för någon dag sen att det var en familj där deras son satt i samma situation, det slutade med att han vände sig mot familjen och sa om ni inte accepterar henne så behöver ni inte acceptera mig heller. Det slutade med att relationen med familjen bröts och varken son eller föräldrarna har kontakt med varandra.