• 4
  • 5
2011-01-11, 22:18
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirR
Jag hade tagit mdma ungefär 6-7 timmar innan och jag hade rökt 2 dagar innan å ritalinet tog jag ungefär 1-2 timmar innan, så var inte ultra bäng direkt. men det finns fortfarande i blodet
Ok. Jag har ingen koll på MDMA och dess effekt samt varaktigheten av den, men visst hade du även druckit? Vad hade du för promille?
Citat:
Förstår hur du menar, till mitt försvar så hade jag full koll på läget egentligen, inte en människa va ute och de va en skogsväg utan gångbanor, det kunde visserligen kommit en annan bil och den enda anledningen till att vi volta va att min kompis sa att handbromsen var sönder och de vanliga bromsarna var slitna, så jag testade handbromsen och vi fick sladd. jag har kört bil sen jag har erfarenheter av att köra då jag kört i flera år för vi bodde ute på landet. men det var fortfarande idiotiskt att köra och har lärt mig en läxa. men man får ju ta sitt straff...
Menar du på fullt allvar att du hade "testat" handbromsen när du körde även om du varit fullt nykter? I sådana fall bör du nog inte inneha kört ens i nyktert tillstånd.
Citera
2011-01-12, 05:15
Medlem
Snappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den förklaringen gör naturligtvis din syn på saken litet sundare. Haken är fortfarande att vi inte tar hänsyn till risken för olycka och att vi absolut inte kan hantera rena olyckor på ett rättvist sätt.

Hur tycker du en mycket rik person (som inte skadas av böter) och som kör svårt berusad skall bestraffas? Eller, för den delen, en mycket fattig person?

Böter baseras ju på lönen så att om en person är rik så kommer han få en väldigt hög böter. Utöver det så blir personen av med körkortet och måste gå igenom behandling för att kunna ta om det. Utöver det så skulle samhällstjänst kunna vara något också.
En mycket fattig person ska naturligtvis få exakt samma konsekvenser som den rika förutom att bötern kommer vara lägre med tanke på den låga årsinkomsten.
Sedan om man vid upprepande tillfällen kör bil påverkad eller skadar någon när man kör påverkad så tycker jag att fotboja eller fängelse kan komma in på kartan.
Så tycker jag det ska vara iallafall.
Men i just Ts fall så tycker jag verkligen inte att han förtjänar fängelse.
Senast redigerad av Snapper 2011-01-12 kl. 05:18.
Citera
2011-01-12, 07:56
Medlem
MirRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Ok. Jag har ingen koll på MDMA och dess effekt samt varaktigheten av den, men visst hade du även druckit? Vad hade du för promille?

Menar du på fullt allvar att du hade "testat" handbromsen när du körde även om du varit fullt nykter? I sådana fall bör du nog inte inneha kört ens i nyktert tillstånd.

de sa inte va ja hade i promille, och jag var så chockad att ja inte ens fråga, ja jag testa handbromsen men inte fullt självklart utan 2-3 hack, men den fungerade perfekt, å den kvällen var de kaos på vägarna för det var nog den halaste dagen på året
Citera
2011-01-12, 08:15
Medlem
MirRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapper
Böter baseras ju på lönen så att om en person är rik så kommer han få en väldigt hög böter. Utöver det så blir personen av med körkortet och måste gå igenom behandling för att kunna ta om det. Utöver det så skulle samhällstjänst kunna vara något också.
En mycket fattig person ska naturligtvis få exakt samma konsekvenser som den rika förutom att bötern kommer vara lägre med tanke på den låga årsinkomsten.
Sedan om man vid upprepande tillfällen kör bil påverkad eller skadar någon när man kör påverkad så tycker jag att fotboja eller fängelse kan komma in på kartan.

Det är ju rättvist tkr jag då..
Citera
2011-01-12, 10:16
Medlem
Alla, oavsett ålder eller bakgrund ska bli dömda hårt och hänsynslöst mot rattfylla.

2 * Rattfylla
1 * Drograttfylla
1 * Grov rattfylla

Oavsett vad man "väljer" så ska det vara fängelse i MINST ett år. De som tycker att ingen som kör rattfull borde bli dömd till fängelse kan jag helt sonika säga är dum i huvudet. Hur fan kan man resonera så?

Så om jag rånar en värdetransport så är det okej, sålänge jag inte skadar någon, företaget har ju ändå så mycket pengar.
Hur långt är du beredd att dra den parallellen, "så länge ingen blir skadad.".

Och jag menar att straffskalan är så bombad att det är mer rättvisa i Ryssland. En grov rattfylla får mindre efterföljder än att köra 10km/h för fort, eller köra mot stopplikt.
Galet!
Citera
2011-01-12, 14:38
Medlem
Naturaltilts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deztallica
Alla, oavsett ålder eller bakgrund ska bli dömda hårt och hänsynslöst mot rattfylla.

2 * Rattfylla
1 * Drograttfylla
1 * Grov rattfylla

Oavsett vad man "väljer" så ska det vara fängelse i MINST ett år. De som tycker att ingen som kör rattfull borde bli dömd till fängelse kan jag helt sonika säga är dum i huvudet. Hur fan kan man resonera så?

Så om jag rånar en värdetransport så är det okej, sålänge jag inte skadar någon, företaget har ju ändå så mycket pengar.
Hur långt är du beredd att dra den parallellen, "så länge ingen blir skadad.".

Och jag menar att straffskalan är så bombad att det är mer rättvisa i Ryssland. En grov rattfylla får mindre efterföljder än att köra 10km/h för fort, eller köra mot stopplikt.
Galet!

Givetvis tycker jag det skall vara kännbara straff för rattfylleri. Men dina liknelser med värdetransportrån är ju helt åt skogen. I DETTA FALLET så var det ett offerlöst brott, det kan du inte argumentera mot. Det hade kunnat skada någon, men så var inte fallet.

Jag skulle vilja veta hur du resonerar när du säger att alla som åker för rattfylleri skall få minst ett år. Gäller det någon som kör in sin bil i garaget på kvällen efter ett par glas vin också då?

Fängelse tycker jag bara bör utfärdas när den dömde är ett säkerhetshot ute i samhället. Vilket jag verkligen inte anser att TS är.

Har du källa på det markerade uttalandet?
Citera
2011-01-12, 15:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapper

Det där sista kan vi diskutera, jag är snäll jag också. Sedan kan man alltid fundera på om fängelse är bra för de som knarkar eller super och om inte behandling och hjälp att hålla sig borta från skiten är bättre.

Min poäng är att om du är mycket förmögen "biter" inte böter alls (det finns en begränsning uppåt) och inte heller om du är så luspank att det inte finns pengar. Det är bara två argument för att man bör ha med andra sanktioner också. Dessvärre tror jag att vår TS kan åka in ett tag, men det blir väl inte på Kumla och det blir väl inte besvärande länge heller.
Citera
2011-01-12, 15:20
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturaltilt
Citat:
Ursprungligen postat av Deztallica
En grov rattfylla får mindre efterföljder än att köra 10km/h för fort, eller köra mot stopplikt. Galet!
Har du källa på det markerade uttalandet?
Det betvivlar jag att han har.
  • En hastighetsöverträdelse på 10km/h innebär en bot på 2.000kr.
  • En grov rattfylla ger fängelse i upp till 2 år enligt trafiklagen 4a §.
I min värld hostar jag gladeligen upp 2.000 SEK, många gånger hellre än att ens spendera en vecka i fängelse. Att sitta där två år har jag väldigt svårt att se som ett mildare straff än 2.000kr, men nu har vi ju alla olika preferenser...

4 a § Är ett brott som avses i 4 § första, andra eller tredje stycket att anse som grovt, skall föraren dömas för grovt rattfylleri till fängelse i högst två år.
Citera
2011-01-12, 18:46
Medlem
MirRs avatar
Uppdatering:

Idag har jag snackat med en kurator som är insatt i narkotika främst, hon känner mig väl och vill att jag ska pissa tills rättegången är. jag gick med på detta då jag inte rört ngt sen olyckan och har inte tagit mer än röka och e , har hänt 2 gg att jag tagit e då iron maiden spelade live för 2 år sen å den dagen olyckan var, ritalinet kmr jag inte ens ihåg att jag tog. men har inga problem att vara ren å vill vara det också. hon sa eftersom jag inte har blivit misstänkt ens för narkotikabrott innan så är det viktigt att de ser att jag är ren i rätten med. och fängelse tror hon inte är möjligt.( hon har erfarenhet inom b o s då hon varit med på liknande grejer).

skall till soc när vi bestämt tid så skall jag kolla va de säger med.
Citera
2011-01-12, 20:21
Medlem
Naturaltilts avatar
Citat:
Uppdatering:

Idag har jag snackat med en kurator som är insatt i narkotika främst, hon känner mig väl och vill att jag ska pissa tills rättegången är. jag gick med på detta då jag inte rört ngt sen olyckan och har inte tagit mer än röka och e , har hänt 2 gg att jag tagit e då iron maiden spelade live för 2 år sen å den dagen olyckan var, ritalinet kmr jag inte ens ihåg att jag tog. men har inga problem att vara ren å vill vara det också. hon sa eftersom jag inte har blivit misstänkt ens för narkotikabrott innan så är det viktigt att de ser att jag är ren i rätten med. och fängelse tror hon inte är möjligt.( hon har erfarenhet inom b o s då hon varit med på liknande grejer).

skall till soc när vi bestämt tid så skall jag kolla va de säger med.

Gött att du går med på drogkontroll. Det tror jag är till din fördel inför rättegången, eftersom du då har bevis för att du verkligen vill ta tag i ditt liv. Se till att du håller dig ren inför rättegången nu då, ska ligga på dig som en hök om du får för dig något dumt . / F
Citera
2011-01-12, 21:07
Medlem
MirRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturaltilt
Gött att du går med på drogkontroll. Det tror jag är till din fördel inför rättegången, eftersom du då har bevis för att du verkligen vill ta tag i ditt liv. Se till att du håller dig ren inför rättegången nu då, ska ligga på dig som en hök om du får för dig något dumt . / F

ah då klart jag håller mig ren, skulle ju va riktigt dumt annars, det roligaste är att jag kommer vara ren nu när jag pissar första gg ..
Citera
2011-01-26, 16:13
Medlem
MirRs avatar
Uppdatering

Nu har jag fått ett brev från polisen där det står att jag skall ringa ett nr som står här 2011-02-03 ang trafikolycka mm och datumet . ist för att infinna sig så ska jag ta det på telefon... sen står det inget mer. (per telefon sätta er i förbindelse med undertecknad) (civil utredare)
Senast redigerad av MirR 2011-01-26 kl. 16:16.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in