Citat:
Ursprungligen postat av Deztallica
Alla, oavsett ålder eller bakgrund ska bli dömda hårt och hänsynslöst mot rattfylla.
2 * Rattfylla
1 * Drograttfylla
1 * Grov rattfylla
Oavsett vad man "väljer" så ska det vara fängelse i MINST ett år. De som tycker att ingen som kör rattfull borde bli dömd till fängelse kan jag helt sonika säga är dum i huvudet. Hur fan kan man resonera så?
Så om jag rånar en värdetransport så är det okej, sålänge jag inte skadar någon, företaget har ju ändå så mycket pengar.
Hur långt är du beredd att dra den parallellen, "så länge ingen blir skadad.".
Och jag menar att straffskalan är så bombad att det är mer rättvisa i Ryssland. En grov rattfylla får mindre efterföljder än att köra 10km/h för fort, eller köra mot stopplikt.
Galet!
Givetvis tycker jag det skall vara kännbara straff för rattfylleri. Men dina liknelser med värdetransportrån är ju helt åt skogen. I DETTA FALLET så var det ett offerlöst brott, det kan du inte argumentera mot. Det hade kunnat skada någon, men så var inte fallet.
Jag skulle vilja veta hur
du resonerar när du säger att alla som åker för rattfylleri skall få minst ett år. Gäller det någon som kör in sin bil i garaget på kvällen efter ett par glas vin också då?
Fängelse tycker jag bara bör utfärdas när den dömde är ett säkerhetshot ute i samhället. Vilket jag verkligen inte anser att TS är.
Har du källa på det markerade uttalandet?