2011-01-09, 13:14
Medlem
DanteAlighieris avatar
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/20/man-ska-inte-beh-va-leva-farligt-som-kille-i-sverige

Citat:
I dagens Sverige har det blivit tabu att ifrågasätta eller tala om de orättvisor som män utsätts för då de anklagas för sexuella brott. Trots alla rapporter om oskyldiga män som sitter i fängelse på grund av falska (sexuella) anmälningar,vi har inte haft en debatt om detta. Det är oroväckande att politiker jag har talat med vågar inte yttra sig i ämnet och att vänner har varnat mig för att inte skriva om ämnet. Det hela känns känns som om jag skriver om staten hemligheter eller någonting åt genre "top secret". Jag har fått höra, att ifrågasätta tvivelaktiga våldtäktsdomar är nog det MEST kontroversiella man kan göra.

Citat:
Feministerna:
För det första kan vi inte debattera detta ämne utan att bli kallad för antifeminist på grund av de feministiska institutioner fortplantning i alla organisationer i landet och deras dominans inom media. Nr kvinnor-rörelser började var tanken bakom rörelsen att ge kvinnor mer inflytande i samhället. Att kvinnor skulle bli lika behandlade som män, att könen helt enkel inte skulle spela någon roll, Det var rätt tänkt från början. Ja från början. För att de har lyckats med jämställdhet i vissa område medan i andra har de misslyckats total. Misslyckande beror på att antingen inte gett kvinnor i vissa område den jämställdhet de behöver eller att de har tagit övermakten inom vissa område och därmed tagit över makten i de område.

Har artikelförfattaren rätt?
Citera
2011-01-09, 13:25
Medlem
Glomgolds avatar
Självklart har han rätt. Det finns två amerikanska undersökningar om hur vanligt det är med falska våldtäktsanklagelser. Skrämmande läsning.

Därmed inte sagt att det inte är avskyvärda brott. Men även om brottet är avskyvärt så måste rättstatens principer gälla och leda till att endast i de fall man bevisat gärningen ska någon kunna dömas. Tyvärr så är det inte alltid så, inte ens i Sverige.
Citera
2011-01-09, 14:02
Medlem
Vad jag har förstått så är det inte högre grad av falsk angivelse bland våldtäktsfall som generellt bland övrig brottslighet. OM det nu är så, så är det intressant att just våldtäkt är det som diskuteras.
Är det värre att bli dömd för våldtäkt än grov misshandel (om det nu inte är kvinnomisshandel). Varför är det så? Är det brottslingarnas egen hierarki som dominerar vårt sätt att avgöra vad som är värre än något annat?
För övrigt tycker jag rubriken är väldigt rolig. Det låter nästan som att det skulle vara okej att leva farligt som kvinna, haha.
Citera
2011-01-09, 14:10
Medlem
Fy helvete vad jag blir förbannad då jag läser sånt här, feminister som gudrun schyman bör fan bli avrättade offentligt och falska anklagelser såsom hon som förfalskade vigselringar bör tas 10 gånger så seriöst.
Citera
2011-01-09, 14:16
Bannlyst
Jag anser att det är rätt. Tyvärr är en del av det som skrivs om falskanmälningar och vårdnadstvister inte grundat på fakta och är mest generella tyckanden. Det behövs ordentlig forskning om dessa två förhållanden och fler debattörer som sakligt tar upp dessa ämnen.

Vad gäller just domar mot våldtäkt som inte är riktiga och rättssäkra så är det mer än beklagligt att det ställs emot de problem som finns för att det finns våldtäkter.
Citera
2011-01-09, 15:37
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awalisha
Är det värre att bli dömd för våldtäkt än grov misshandel (om det nu inte är kvinnomisshandel). Varför är det så?

Det är också ett intressant fenomen som observerats, och rent socialt är det värre att bli dömd för våldtäkt än för överlagt mord. En mördare som Svartenbrant/Ferm eller Quick blir alltid förlåten, men inte en sexbrottsling.
Citera
2011-01-10, 17:21
Medlem
6E303062s avatar
Primärt på grund av att en våldtäkt anses vara en mycket värre kränkning än vad ett mord är.
Citera
2011-01-10, 18:41
Medlem
angelintheskys avatar
Det påstås att våldtäktsmän har den minsta risken att återfalla i brott igen efter de har gått genom kriminalvårdens terapi/behandling. Tacka sjutton för det då det sitter så många dömda som inte ens har begått brottet och är därmed inte våldtäktsmän.
Citera
2011-01-10, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelinthesky
Det påstås att våldtäktsmän har den minsta risken att återfalla i brott igen efter de har gått genom kriminalvårdens terapi/behandling. Tacka sjutton för det då det sitter så många dömda som inte ens har begått brottet och är därmed inte våldtäktsmän.

På vad grundar du att det sitter så många om inte har begått något brott?
Citera
2011-01-10, 18:44
Medlem
Våldtäkt är det värsta brottet i feministiska länder.
Citera
2011-01-10, 18:52
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molnika
På vad grundar du att det sitter så många om inte har begått något brott?

Många falskt anklagade = Många felaktigt dömda till fängelse och behandling.
Citera
2011-01-10, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Många falskt anklagade = Många felaktigt dömda till fängelse och behandling.

Ja det förstås, men på vad grundar man uttalandet på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in