2011-01-09, 12:56
Medlem
Har alltid trott att E och B är vinkelräta i ett elektromagnetiskt fält. Har för mig att detta kan visas från Maxwell. Jag blev därför förvånad då jag läste någonstanns (glömt bort var) att vinkeln inte behöver vara nittio grader utan att den berodde på avståndet till antennen. Det skulle alltså gå att mäta avståndet till en antenn genom att mäta vinkeln mellan E och B. Ligger det något i detta eller är det helt fel? Om det är sant, vet någon formeln för vinkeln som funktion av avståndet och våglängden? Jag har googlat utan större framgång. Hur mäter man vinkeln mellan E och B praktiskt?
Citera
2011-01-09, 13:47
Medlem
Bromsklosss avatar
Du tänker förmodligen på fallet när man har en plan elektromatnetisk våg (till exempel när man står på långt avstånd från en sändarantenn). Då är E- och B-fälten vinkelräta mot varandra. I andra fall är de inte nödvändigtvis det (exempelvis nära en sändarantenn).
Citera
2011-01-09, 18:03
Medlem
Intressant! Fyll gärna på med mer fakta, var kan jag läsa mer? Är detta beskrivet tex i Jackson?
Varför inbillar jag mig att det följer ur Maxwells ekvationer att de är vinkelräta?
Citera
2011-01-09, 19:03
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukoboy
Intressant! Fyll gärna på med mer fakta, var kan jag läsa mer? Är detta beskrivet tex i Jackson?
Varför inbillar jag mig att det följer ur Maxwells ekvationer att de är vinkelräta?

Det följer ju av Maxwells ekvationer tillsammans med kravet att det är plana vågor vi talar om, men inte av enbart Maxwells ekvationer. Här är ett enkelt exempel där E- och B-fälten inte är vinkelräta mot varandra: Tag en magnet, som ju ger ett dipolaktigt magnetfält (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magnetic_field.svg) och lägg bredvid denna en laddad partikel, vars elektriska fält ju pekar rakt ut från partikeln (http://en.wikipedia.org/wiki/File:VFPt_plus_thumb.svg). De två fälten är knappast vinkelräta mot varandra överallt.

Plana vågor talas det säkerligen om i Jackson. Slå upp "plane wave".

För att bedöma avståndet till en sändande antenn genom att mäta vinkeln mellan E- och B-fält bör man nog befinna sig i antennens närfält (near field). Där är det inte fråga om plana vågor och fälten är inte nödvändigtvis vinkelräta mot varandra. Hur fältbilden där ser ut beror på vilken typ av antenn det gäller.
Citera
2011-01-09, 19:21
Medlem
Tack!
Ska kolla upp detta nogrannare!

I exemplet du ger är ju källorna olika - en stavmagnet och en extern laddning. Jag tänker hela tiden på en situation då fälten har samma källa - en tidsberoende laddningstäthet.

Är det svårt att mäta denna vinkel mellan fälten med någon exakthet? Gissningsvis är det en funktion av avstånd från källan samt våglängden.
Senast redigerad av lukoboy 2011-01-09 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in