2011-01-09, 11:30
Medlem
Tjena.. nu är det så här att jag fick brev ifrån försäkringskassan en månad innan jag fyllde 18 att jag kunde söka om förlängt underhållsstöd. på 1273 kr i månaden. eftersom jag bor med min pappa och morsan betalar inget och har aldrig gjort. sagt och gjort så sökte jag och fick brev hem att dom godkänt det.

Så nu får jag underhållsstöd och studiebidrag varje månad. men nu har pappa börjat tjata om att det är han som ska ha underhållsstödet för att jag bor hemma.. Varför skickar då försäkringskassan papper till mig om att jag ska söka ? och varför får jag då 1273 kr i månaden?

Vem är det som ska ha pengarna ?
Citera
2011-01-09, 11:40
Medlem
Happymes avatar
Om din far står för mat och husrum så ska ju såklart pengarna också gå till honom.
Citera
2011-01-09, 11:41
Medlem
Niccoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadraten
Tjena.. nu är det så här att jag fick brev ifrån försäkringskassan en månad innan jag fyllde 18 att jag kunde söka om förlängt underhållsstöd. på 1273 kr i månaden. eftersom jag bor med min pappa och morsan betalar inget och har aldrig gjort. sagt och gjort så sökte jag och fick brev hem att dom godkänt det.

Så nu får jag underhållsstöd och studiebidrag varje månad. men nu har pappa börjat tjata om att det är han som ska ha underhållsstödet för att jag bor hemma.. Varför skickar då försäkringskassan papper till mig om att jag ska söka ? och varför får jag då 1273 kr i månaden?

Vem är det som ska ha pengarna ?

Det är väl rimligt att man börjar betala hyra om man är vuxen och bor hemma
Citera
2011-01-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niccoo
Det är väl rimligt att man börjar betala hyra om man är vuxen och bor hemma

men enligt lag så ska han försörja mig eftersom jag studerar i gymnasiet fortfarande. längst fram till jag är 20 år.
Citera
2011-01-09, 11:51
Medlem
Knaz16s avatar
Eftersom du är 18 så skicka dom pappret och pengarna till dig. Va lika för mig. Pengarna går in på mitt konto men jag flyttar över dom till min morsa eftersom hon köper mat osv ..

Visa nu att du är "vuxen" och ge din farsa pengarna.
Citera
2011-01-09, 11:53
Medlem
Niccoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvadraten
men enligt lag så ska han försörja mig eftersom jag studerar i gymnasiet fortfarande. längst fram till jag är 20 år.

Desto större skäl att pengarna ska gå till din farsa
Citera
2011-01-09, 12:26
Medlem
Happymes avatar
http://www.konsumentverket.se/privat.../Betala-hemma/ Här ser du vad konsumentverket beräknar att det ska kosta att bo hemma.
Så du kommer billigt undan.
Citera
2011-01-09, 13:03
Medlem
skolmatsals avatar
7:1 FB Föräldrarna skall svara för underhåll för barnet.
7:2 FB Underhåll betalas till barnet.

Men pengarna borde du ge till far din, som tagit handom dig i alla år.
Citera
2011-01-09, 16:54
Medlem
pengarna skall gå till din försörjning. mat,hyra försäkringar osv.
är det din far som betalar allt detta skall han ha pengarna, de 1270 pixen motsvarar hälften av minimi
kostnaden för dig. alltså din morsdel. din far har troligen mycket mer utgifter än så.
Pengarna kommer till dig för att du är myndig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in