Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-09, 02:47
Medlem
DanteAlighieris avatar
kanten i botten. Jag avslutade explorer.exe. Hur startar jag processen igen?
Citera
2011-01-09, 02:49
Medlem
UAAs avatar
starta aktivitetshanteraren igen (ctrl+alt+del)

File>new task

Skriv explorer
Citera
2011-01-09, 02:49
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
kanten i botten. Jag avslutade explorer.exe. Hur startar jag processen igen?
Starta om datorn.
Citera
2011-01-09, 02:50
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Har för mig att det finns ett menyval i aktivitetshanteraren där man kan välja run/kör.
Skriv in explorer.exe där så startas det igen.
Eller tryck windowstangent+r och skriv in det i rutan som kommer upp då (om det funkar utan att ha explorer startat).

EDIT: Pucktvåa
Citera
2011-01-09, 02:51
Medlem
BastuSvens avatar
Windows knappen + R. Skriv explorer.exe i rutan som kommer upp och tryck på enter.
Citera
2011-01-09, 02:58
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
starta aktivitetshanteraren igen (ctrl+alt+del)

File>new task

Skriv explorer

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Har för mig att det finns ett menyval i aktivitetshanteraren där man kan välja run/kör.
Skriv in explorer.exe där så startas det igen.
Eller tryck windowstangent+r och skriv in det i rutan som kommer upp då (om det funkar utan att ha explorer startat).

EDIT: Pucktvåa

Citat:
Ursprungligen postat av BastuSven
Windows knappen + R. Skriv explorer.exe i rutan som kommer upp och tryck på enter.

Thanks boys!

Någon av er som vet vilka processer jag kan ta bort permanent för att göra min dator snabbare?
Citera
2011-01-09, 03:10
Medlem
2pks avatar
Citat:
Thanks boys!

Någon av er som vet vilka processer jag kan ta bort permanent för att göra min dator snabbare?
De som inte är nödvändiga, dvs inte windows egna eller drivrutiner.
Citera
2011-01-09, 03:11
Medlem
BastuSvens avatar
Vet inte men du kan ju tanka Start up delayer enkelt program som gör att man kan bestämma vilka program som ska startas när man sätter igång datorn. Så att du inte måste stänga ner massa processer.

Annars kan du ju defragmentera din hårddisk. Det kan nog snabba upp din dator lite.

Kan också tanka ett program som heter ccleaner tar bort onödiga saker som ligger och skräpar.
Citera
2011-01-09, 07:47
Medlem
Windows knappen + R sen skriver du in explorer.exe

Sen vilka processer du kan ta bort är väl alla som inte är system processer.
Citera
2011-01-09, 10:02
Medlem
christerys avatar
Kör msconfig, gå in under autostart och ta bort program som verkar onödiga, men slår du av för mycket så blir tex datorn utan antivirus osv. Kanske inte så bra.

Dom som ligger under SOFTWARE\ är enklast att börja med, under HKLM är inte lika fiffiga, men HKCU borde gå att fimpa.

Men som sagt, brandväggar av typen zonealarm och antivirus ligger säkert åxå där.

Du kan få problem, så är du osäker börja med att ta bort procesen i aktivitetshanteraren, funkar det så kan du inaktivera starten med tex msconfig.

Att ta kål på explorer är frestande, i tron att det är internet explorer. Men som du redan upptäckt är det skrivbordet.
Senast redigerad av christery 2011-01-09 kl. 10:05.
Citera
2011-01-10, 02:39
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kör msconfig, gå in under autostart och ta bort program som verkar onödiga, men slår du av för mycket så blir tex datorn utan antivirus osv. Kanske inte så bra.

Dom som ligger under SOFTWARE\ är enklast att börja med, under HKLM är inte lika fiffiga, men HKCU borde gå att fimpa.

Men som sagt, brandväggar av typen zonealarm och antivirus ligger säkert åxå där.

Du kan få problem, så är du osäker börja med att ta bort procesen i aktivitetshanteraren, funkar det så kan du inaktivera starten med tex msconfig.

Att ta kål på explorer är frestande, i tron att det är internet explorer. Men som du redan upptäckt är det skrivbordet.

Känns som att en som inte är så datakunnig, som jag, inte borde vara där och pilla. Finns det någon mall man kan använda sig av?
Citera
2011-01-10, 03:02
Medlem
motivs avatar
Citat:
Känns som att en som inte är så datakunnig, som jag, inte borde vara där och pilla. Finns det någon mall man kan använda sig av?

Googla på processerna . Då får du snabbt fram info om vad den specifika processen gör!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in