Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-09, 01:48
Medlem
Är det verkligen nödvändigt? Vad är det som är så farligt med att ha den öppen och rensa under tiden?

Om man är rädd för att folk ska börja ta upp moderatorns åtgärder i tråden så kan man väl bara skriva ett inlägg att man håller på att rensa och påminna om att man inte får ta upp moderatoråtgärder i tråden?

Vad är nyttan förutom att man känner makt och blir uppmärksammad som man gör nåt viktigt?

Edit: Lägger till det här för att jag kom in på ett nytt spår med 'Cousin Cocaine':
Citat:
Ursprungligen postat av B787
Ska moderatorsåtgärder som sker rent allmänt av varje moderator tas upp med alla moderatorer en och en? Har ni inte saker att göra redan ändå? Känns ju som så när ni verkar bli rätt upprörda så fort ni behöver rensa några inlägg.
Och om det ändå bara skulle vara en enskild tråd, vem orkar föra en dialog med en moderator i en hel vecka för att sen behöva vänta ytterligare en vecka för att få svar av admin och sen kanske inte ens få skapa en tråd om det hela i det här forumet för det inte är "av intresse även för andra användare"? Verkar rätt oeffektivt.

På det sättet kan moderatorerna nästan handla hur de vill utan att nån orkar försöka göra något åt det. Känns som det oftast stannar mellan moderator+användare för ingen orkar föra kampen om moderatorerna gör nåt fel just på grund av reglerna. Eller kör ni fortfarande efter argumentet att det här inte är ett demokratiskt forum utan ni ska få bestämma hur ni vill?

Blir vi/ni verkligen ett bättre forum av det?
Senast redigerad av B787 2011-01-09 kl. 02:47.
Citera
2011-01-09, 01:51
Medlem
eXtremos avatar
Mycket skit kan tillkomma när man rensar. Vad har du emot att man låser tråden i några minuter, rensar och sedan postar ett meddelande att allt trams skall upphöra?

Alltså, tråden låses för att inget nytt skit skall tillkomma.
Citera
2011-01-09, 01:54
Medlem
Fast det tar ju oftast inte några minuter utan oftast timmar om det är en större tråd. Är det inte bättre att låta användarna lära sig handlingar > konsekvenser och få stå för sina handlingar? Speciellt när moderatorn redan dykt upp i tråden, borde inte det räcka?
Citera
2011-01-09, 01:59
Medlem
eXtremos avatar
Uppenbart finns det ett syfte med låsningen, annars skulle den inte ske. Vill man göra det svårare för moderatorerna att utföra sitt jobb kan man införa en regel om att tråden inte skall låsas vid rensning. Vill man göra det aningen lättare kan man låsa tråden, så att säga sätta den i karantän, under en kortare tid när rensningen utförs.

Det borde räcka att moderator postar i tråden för att användare skall skärpa sig, det borde räcka att man läser reglerna för att trådar inte skall spåra ur. Tyvärr fungerar inte detta och moderatorer behövs för att rensa forumet.
Citera
2011-01-09, 02:03
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Är det verkligen nödvändigt? Vad är det som är så farligt med att ha den öppen och rensa under tiden?

Om man är rädd för att folk ska börja ta upp moderatorns åtgärder i tråden så kan man väl bara skriva ett inlägg att man håller på att rensa och påminna om att man inte får ta upp moderatoråtgärder i tråden?

Vad är nyttan förutom att man känner makt och blir uppmärksammad som man gör nåt viktigt?
Ligger det 100+ RP och väntar på åtgärd så hinner man helt enkelt inte med att städa bort OT. Dessutom är det så att alla RP inte är så djävla självklara. Vi kan inte radera på måfå, utan det kanske krävs att man läser x antal poster för att komma fram till om RP:n är korrekt eller inte.

Skriver man ett meddelande i tråden (när den är öppen)att storrensning är på gång så drunknar den posten. Det står klart och tydligt i reglerna att modåtgärder ska tas i PM, det är inget man ska behöva påminna folk om.
Citera
2011-01-09, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Det står klart och tydligt i reglerna att modåtgärder ska tas i PM, det är inget man ska behöva påminna folk om.
Ja, fast jag ser det här som en allmän fråga då det inte är knytet till någon specifik moderator. Det händer ju rätt ofta.

Eller måste man alltså ta diskussionen med varje specifik moderator när situationen uppstår? Blir inte det rätt oeffektivt? Slöseri med tid för varje moderator som kan ägna sig åt moderering istället? Eller har ni inte så mycket att göra ändå?
Senast redigerad av B787 2011-01-09 kl. 02:09.
Citera
2011-01-09, 02:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ja, fast jag ser det här som en allmän fråga då det inte är knytet till någon specifik moderator. Det händer ju rätt ofta.
När det händer så händer det oftast när ett uppmärksammat kriminalfall tas upp eller självmordstråden t ex, som fullkomligt exploderade.
Citera
2011-01-09, 02:12
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:

Eller måste man alltså ta diskussionen med varje specifik moderator när situationen uppstår? Blir inte det rätt oeffektivt? Slöseri med tid för varje moderator som kan ägna sig åt moderering istället? Eller har ni inte så mycket att göra ändå?
Nu är det så att användaren inte har nån rätt att vänta sig ett svar av en mod inom fem minuter. Det kanske tar en dag eller två innan du får någon feedback på varför ditt inlägg raderades.
Citera
2011-01-09, 03:07
Medlem
Och jag vill lägga fokus på speciellt det här också:
Citat:
Fast det tar ju oftast inte några minuter utan oftast timmar om det är en större tråd. Är det inte bättre att låta användarna lära sig handlingar > konsekvenser och få stå för sina handlingar? Speciellt när moderatorn redan dykt upp i tråden, borde inte det räcka?
Handlingar > Konsekvenser. Om ni leker dagisfröknar hela tiden med användarna, tror ni verkligen de försöker sig på att bättra sig då?

Jag tror inte det, jag tror frånvaron av ansvar leder till att folk tramsar tills en moderator dyker upp. Att detta leder till att ni bara får mer och mer arbete hela tiden och att nya användare ser det här och börjar göra samma sak. Att det hela till slut ter sig oövervinnligt.

Om ni snarare är konsekventa med hur ni handlar, låter de ta ansvar men att så fort de bryter mot reglerna får en tillsägelse/varning. Och då menar jag reglerna, inte nåt påhittat utan BARA reglerna. Om reglerna istället utökades och anpassades så slapp ni kanske allt gnäll för så som det ser ut nu gör ni faktiskt nästan lite som ni vill.

Så slapp ni också dölja vad ni håller på med.
Citera
2011-01-09, 09:11
Medlem
csts avatar
Jag kanske har missat något självklart i den här tråden, men vad är det egentligen som är så jobbigt med att en tråd blir låst under någon timme för städning?

Det underlättar hursomhelst modereringen något förbannat att kunna låsa en tråd medan man städar.

Mina två cent.
Citera
2011-01-09, 10:23
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Och jag vill lägga fokus på speciellt det här också:

Handlingar > Konsekvenser. Om ni leker dagisfröknar hela tiden med användarna, tror ni verkligen de försöker sig på att bättra sig då?

Jag tror inte det, jag tror frånvaron av ansvar leder till att folk tramsar tills en moderator dyker upp. Att detta leder till att ni bara får mer och mer arbete hela tiden och att nya användare ser det här och börjar göra samma sak. Att det hela till slut ter sig oövervinnligt.

Om ni snarare är konsekventa med hur ni handlar, låter de ta ansvar men att så fort de bryter mot reglerna får en tillsägelse/varning. Och då menar jag reglerna, inte nåt påhittat utan BARA reglerna. Om reglerna istället utökades och anpassades så slapp ni kanske allt gnäll för så som det ser ut nu gör ni faktiskt nästan lite som ni vill.

Så slapp ni också dölja vad ni håller på med.
Ärligt talat så är det väldigt sällan jag ser någon gnälla för att en tråd låses för storstädning.

Oavsett hur många tillsägelser vi delar ut eller hur många OT-inlägg vi raderar så kommer folk att fortsätta gå OT. De trådar som blir låsta för storstädning behandlar nästan alltid ämnen som river upp känslor hos folk och gör de inte tänker efter när de postar ett inlägg.
Citera
2011-01-09, 10:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Trådar rensas kontinuerligt från OT. De trådar som låses under tiden är kanske var tusende tråd. Mer än så är det inte och i regel beror det på att trådarna spammas ohejdat med mängder av inlägg under en kort tid. Med all säkerhet har någon moderator redan försökt rensa tråden, men den fortsätter spammas och som Cousin Cocaine skriver så kan ett moderatormeddelande i tråden lätt drunkna i mängden inlägg. Som yttersta åtgärd stänger man då tråden för att rensa upp. Det är också ett sätt att meddela spammarna att det inte är okej att fylla tråden med oväsentligt OT. Sedan blir det bara extra underhållande när dårar som du tror att det har någonting med att känna makt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in