Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-01-09, 21:58
Moderator
Tystnads avatar
Det kostade $170 billioner i 2005 års penningvärde hela Apollo programmet ,för att spara pengar och satsa dom i framtida rymdfärje projekt stoppade man därför Apollo programmet samt skrotade hela infrastrukturen runt Apollo .
Skulle man idag återvända till månen skulle man därför tvingas bygga upp hela infrastrukturen och apparaten runt månfärderna igen ,kostnaden skulle bli enorm ,långt större än vad det en gång kostade ,finns helt enkelt inte på den politiska kartan
2011-01-09, 22:25
Medlem
Herr Lindholms avatar
Biljoner? Menar du inte miljarder?
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Det har väl mer att göra med att ritningarna inte har uppdaterats sedan ju 60-70-talet så en hel del är omodernt, inte alla delar produceras och för den delen så har säkerheten för rymdfärder förändrats.

Nu när budgeten är mycket mindre än då, när månen är inte längre ett politiskt verktyg i det kalla kriget, när folket är mer intresserade av att spendera pengar på jorden istället för rymden och när det mesta görs om för obemannad rymdfart så är bemannade månlandningar inte aktuella förrän rymdbaserna ska byggas.
Den andra förklaringen är att internet har gjort crowdsourcing möjligt. Om NASA skall klara sig så måste de bli interaktiva.
2011-01-09, 22:56
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Motsatt sida säger att bevisen för att vi inte varit där är ganska många och starka.

De har också redovisats ganska många gånger. Du kan ju börja med att bemöta dessa. Läs exempelvis igenom den tråd om apolloprojektet som finns i konspirationsforumet. Där kan du dessutom se vilka puckade saker som foliehattar påsått genom åren som det sen inte funnits något mystiskt med. Skuggor med olika vinkalr är bara toppen på isberget om vi säger så.
2011-01-09, 22:57
Avstängd
Citat:
Räcker och räcker... finns väl fortfarande prestige i det.

Varför är det inte skumt? Låt mig tänka vad jag vill. Jag har inget vinstintresse i att varken bevisa eller motbevisa detta, det kan vara sant och det kan vara osant. Men man börjar undra... du verkar nästan besatt av att tvinga på mig din övertygelse.

Motsatt sida säger att bevisen för att vi inte varit där är ganska många och starka.

Du verkar passa bättre i konspirationsforumet än här i vetenskapsforumet. Dina spekulationer har nämligen inget med vetenskap att göra.
Tänker du till lite så kanske du inser att det är ett ganska otroligt påstående att månlandningen aldrig ägt rum. Men det får du ta i konspirationsforumet.
2011-01-09, 22:58
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Det är inte skumt av de anledningarna som radades upp och beskrevs ovan. Har du några åsikter kring dessa argument, kring hur de presenterades eller vad för implikationer de kan ha så är du välkommen att fråga. Att bara säga "du verkar vilja tvinga på mig din övertygelse" och "jag tror vad jag vill" indikerar att du överhuvudtaget inte är intresserad av att fundera på saker och ting. Det är i och för sig en ståndpunkt som framgått ganska tydligt av din övriga aktivitet här på forumet, uppfattningen man får är att du är extremt trångsynt.
Trångsynt alltså... jag diskuterar gärna, men inte bland en svärm av masochistiska män som går till personangrepp så fort ni känner er en aning hotade. Det är uppfattningen man får av detta forum.
2011-01-09, 23:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du verkar passa bättre i konspirationsforumet än här i vetenskapsforumet. Dina spekulationer har nämligen inget med vetenskap att göra.
Tänker du till lite så kanske du inser att det är ett ganska otroligt påstående att månlandningen aldrig ägt rum. Men det får du ta i konspirationsforumet.
Håller med om att mina spekulationer inte verkar ha någon plats här, blev bara sugen på att svara när jag såg denna tråd. Ursäkta då.
2011-01-09, 23:04
Medlem
cephs avatar
Citat:
Trångsynt alltså... jag diskuterar gärna, men inte bland en svärm av masochistiska män som går till personangrepp så fort ni känner er en aning hotade. Det är uppfattningen man får av detta forum.

Vad har kön med det hela att göra? Och när gick jag till personangrepp? Vem känner sig hotad?

Försöker ju bara förklara saker.
2011-01-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDoktor
Månen ja.. ptja.. fjuttig fånig planet utan potential.

Månen är inte en planet

Man skulle ju kunna ha ett gäng kärnkraftverk och farligt annat skit vi inte vill ska gå åt pipan. Slå upp ett GÄNG med solpaneler och på något smidigt vis transportera ner all energi ner till jorden.

Finns rätt många trevliga användningsområden för ett gigantiskt stenblock som troligen kommer ligga på ungefär samma avstånd ett par år till.
2011-01-09, 23:17
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Månen är inte en planet

Man skulle ju kunna ha ett gäng kärnkraftverk och farligt annat skit vi inte vill ska gå åt pipan. Slå upp ett GÄNG med solpaneler och på något smidigt vis transportera ner all energi ner till jorden.

Finns rätt många trevliga användningsområden för ett gigantiskt stenblock som troligen kommer ligga på ungefär samma avstånd ett par år till.

Det fetstilta är ju inte direkt något man bara gör. Hur ska man kunna transportera sådana energimängder på ett effektivt sätt med tanke på vad det kostar att bara åka dit?
2011-01-09, 23:27
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Biljoner? Menar du inte miljarder? Den andra förklaringen är att internet har gjort crowdsourcing möjligt. Om NASA skall klara sig så måste de bli interaktiva.

Lite OT: med tanken på att NASA försöker skapa ett MMO spel (Astronaut: Moon, Mars and Beyond) så misstänker jag att det försöker verkligen att engagera folk i rymdfart. Har en känsla att om allt går bra så kan spelet fungera som en bas för utformning av nya idéer... tänk alla biologer, ingenjörer, fysiker osv som är hobbyastronomer och sen får möjlighet att testa NASA's vision hemma vid datorn och kanske även göra sig hörda.

Citat:

Hur visste du att vi älskar smärta och förnedring... eller tänkte du på manschauvinism?

Men om vi ska vara seriösa: diskussionen om månlandningarna och Apolloprojektet har varit igång sedan den första människan satte sin fot på månen. Minns att det fanns en väldigt bra sida som redde ut en hel del av frågor som ställdes av olika konspirationsteoretiker. Ser personligen inget fel med att ifrågasätta allt som kommer ut i media men när debatten börjar se mer ut som "100 fel med evolutionen, alltså måste bibeln stämma", "Vetenskap är bara TEORI!" och "Gravitation är en judisk påhitt för att erövra galaxen" så tröttnar folk på att ständigt upprepa samma svar om och om och om igen.
Senast redigerad av one_size 2011-01-09 kl. 23:37.
2011-01-09, 23:54
Medlem
rvmos123s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=GwQ-W-O0Co8

That's why
2011-01-10, 00:08
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Utöver att foliehattar är foliehattar och det inte sällan är så att jag har fler rättkopplade neuroner i mitt lillfinger än i deras hjärnor, så har ju såklart the men in beards plöjt de flesta månmyterna.

http://mythbustersresults.com/nasa-moon-landing

Det jobbigaste med charlataner (medier etc) och foliehattar är att de inte verkar ta till sig när det de satt på spel överbevisas. Om man otvetydigt kan bevisa att fotona är äkta (ljus/skuggor), att flaggor beter sig precis som de gör i filmen osv osv - varför ens fortsätta hitta "nästa möjliga bevis"? Man har liksom redan förlorat. Genom att ifrågasätta och proklamera vissa saker "fake", har man faktiskt satsat en del. Det är inte gratis. "Okok, det går väl att få det ljuset då... MEN MEN MEN - ..." är inte ok. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Det värsta man kan göra om man vill föra ett godtagbart resonemang är att ta med ALLT man någonsin kan. Ta bara med det som faktiskt inte kan förklaras. Tar ni med saker som kan motbevisas drar det från trovärdighetskontot. Liksom: Varför skulle resten vara rätt när 'ni' står och gapar halsarna av er ang. något man lätt kan motbevisa?

Detta gäller inte bara månlandning och foliehattande. Det går även att observera hos andra 'nejsägare' och det är ganska störande. Just det där med att "okok, det kanske är sant - MEN MEN MEN - ..." är åt fanders. Det är som att nederlag helt enkelt... ignoreras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in