Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-04, 12:34
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Kolla det här.
https://www.flashback.org/sp36631414
Nån som känner sig manad så skulle jag inte ha något emot att se en kross.

http://krishna.org/man-on-the-moon-a-colossal-hoax-that-cost-billions-of-dollars/
Lite extra läsning för den som vill sätta kaffet i vrångtrupen.

"the moon is 800,000 miles farther from the earth than the sun. Therefore, even if we accept the modern calculation of 93 million miles as the distance from the earth to the sun, how could the “astronauts” have traveled to the moon–a distance of almost 94 million miles–in only 91 hours (the alleged elapsed time of the Apollo 11 moon trip)? This would require an average speed of more than one million miles per hour for the spacecraft, a patently impossible feat by even the space scientists’ calculations."

Det otroliga är att detta skrevs i juni 2011. Och att de driver skolor och besöker våra.
Han är ett troll som inte går att diskutera med. Det är bara att lägga ner, tycka synd om de människor som inte tror att vi varit där. Sorgligt!
2012-04-06, 11:44
Medlem
Mr.Breiviks avatar
Filmen Apollo 18 tar upp ämnet, fast mycket verkar vara fiktion.
2012-04-06, 14:48
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Jag är rätt skeptisk till bemannade resor till mars.
Därför vill jag att man satsar på maskiner till mars och människor till månen. Slutar öda tid och pengar om hur man gör bemannade resor till mars och inse att man kan få mångfalt för pengarna om man fortsätter med dagens marsprogram.

Tycker det är synd att förenta staterna tydligen snabbt avslutade sitt program om en återkomst till månen. Tror man kan få ut en del av att ha en gedigen närvaro där.

Detta är helt naturligt och logiskt.

Det är därför NASA/mfl i princip helt överger mänskliga resor.

Det är mycket bättre,effektivare med maskiner som går att styra.
De kräver inte samma utrymme,energi,kostnader som levande primater som måste äta och skita på en lång resa till Mars. De är lättare att skrota/förkasta än människoliv.

Jag tror vi kommer se Mars-expedition om några hundra år kanske.
Då människan kan resa dit och finjustera en bas som maskinerna färdigställt.

Månen är inte intressant längre. Varför åka dit och borra/hämta mer prover när man med matematiken kan dra sannolikhetsberäkningar? Däremot finns planer på en mån-bas för att underlätta framtida rymdfärder då det är effektivare att tillverka så mycket som möjligt där endast skicka upp människor dit för att sedan ta ett jätteskutt från månen -med avsevärt mindre ansträngning iom mindre gravitation-
2012-04-10, 00:18
Medlem
Det är dyrt, därför inget intresse. Sen så hittades inget märkvärdigt på månen.
2012-04-10, 03:53
Medlem
Displaceds avatar
Världens styrande gubbar och tanter förstår inte vikten av rymdfart. Rymden är vår framtid, men ur deras POV finns det viktigare saker att göra (krig, tjäna pengar, smutskasta, och annat 'roligt').
2012-04-10, 08:47
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Det är dyrt, därför inget intresse. Sen så hittades inget märkvärdigt på månen.

Det är dyrt men oändligt lättare och billigare än mars eller andra planeter. Och att de inte hittade något av intresse; Frågan är vad det hade förväntat sig, fotsteg i dammet från ET's?

Nej, ingen förväntade sig något speciellt av månen förutom att man ville dit och se det som alla genom eonernas gång sett på avstånd. Men de skrapade bokstavligen på ytan, tror att det finns en hel del att forska och utforska där om man ger det en rejäl chans. Så någon form av "international moon station" borde byggas på sikt. Och till skillnad från iss så kommer den att stå kvar i evigheternas evighet så man kan alltid komma tillbaka till byggnaderna ett annat århundrade.
2012-04-10, 09:17
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Det är dyrt men oändligt lättare och billigare än mars eller andra planeter. Och att de inte hittade något av intresse; Frågan är vad det hade förväntat sig, fotsteg i dammet från ET's?

Nej, ingen förväntade sig något speciellt av månen förutom att man ville dit och se det som alla genom eonernas gång sett på avstånd. Men de skrapade bokstavligen på ytan, tror att det finns en hel del att forska och utforska där om man ger det en rejäl chans. Så någon form av "international moon station" borde byggas på sikt. Och till skillnad från iss så kommer den att stå kvar i evigheternas evighet så man kan alltid komma tillbaka till byggnaderna ett annat århundrade.
Jag läste en liknelse häromdagen, jag minns inte vart, men som i princip lät: om vi skickade sju expeditioner till Afrika, som till ytan är ungefär lika stor som kontinenten, där två personer fick hoppa fallskärm ned på marken och sedan slog upp tält på nedslagsplatsen. Varje expedition rör sig inte längre bort från nedslagsplatsen än några hundra meter där de plockar med sig fynd inte mer än vad som ryms i en större väska för att sedan bli upplockade med helikopter - skulle man kunna säga att vi genom de sju expeditionerna utforskat Afrika och vi behöver inte åka dit mer?
2012-04-10, 11:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag läste en liknelse häromdagen, jag minns inte vart, men som i princip lät: om vi skickade sju expeditioner till Afrika, som till ytan är ungefär lika stor som kontinenten, där två personer fick hoppa fallskärm ned på marken och sedan slog upp tält på nedslagsplatsen. Varje expedition rör sig inte längre bort från nedslagsplatsen än några hundra meter där de plockar med sig fynd inte mer än vad som ryms i en större väska för att sedan bli upplockade med helikopter - skulle man kunna säga att vi genom de sju expeditionerna utforskat Afrika och vi behöver inte åka dit mer?

Månen är lite mer homogen än Afrika dock, dessutom så "utforskar" vi ju månen på en massa andra sätt än bara genom att skicka folk dit.

Men jag håller med dig till en viss grad.
2012-04-10, 16:47
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung

Du har en poäng, men nu åkte ju inte USA till månen för att utforska den i första hand, utan för att spöa ryssarna. Vilket de gjorde, och sedan direkt lade ner programmet. En lite mer seriös expedition, som tänker sig att stanna ett tag, kräver garanterat en jäkla massa mer pengar och folk.
2012-04-10, 17:44
Medlem
Fris avatar
Ja, de där små radiostyrda bilarna har väl utforskat en många gånger större yta på mars, än vad de extremt dyra och ineffektiva bemannade månlandningarna utforskade på Månen. Det var ett katastrofalt misstag att skicka gubbar till Månen, måtte det aldrig upprepas!
2012-04-10, 17:53
Medlem
Herkulesbigs avatar
Tävlingen är väl över? USA vann över ryssarna... Finns ingen poäng med slå dem igen till månen. Sedan finns ju "månbas alpha" projektet.
Bild över den : http://www.space1999.net/catacombs/main/images/space/spmba.jpg
2012-04-10, 21:56
Medlem
KimNeilJungs avatar
Afrikaliknelsen haltar naturligtvis (det finns ju mer lejon och giraffer i Afrika än på månen t ex). Men poängen, som jag tror alla förstod, är att det är tråkigt att vi ser månen som en outforskad grusboll.
Och det är svårt att göra något sexigt av isotoper. Mars har det ju oerhört mycket enklare att tilltala allmänheten då det finns fina solnedgångar och utforskas av små gulliga robotar.

[modfez på]
Konspirationsteorier om apolloprogrammet diskuteras INTE här utan i den dedikerade tråden i Konspirationer.
[modfez av]

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in