2011-01-09, 00:49
Medlem
Uppstod ett litet problem när min pojke skulle försöka koppla ihop min dator med min tv ikväll. Det har fungerat förut, men nu krånglade det till den grad att min skärm inte längre fungerar!
Han förklarar det som detta:

"Jag sitter här och "gråter" framför en laptop efter att ha råkat klanta mig när jag skulle konfigurera inställningarna så att jag kunde ha TV'n som extra skärm till den stationära datorn.
Jag körde en optimization wizard i NVIDIA(NVIDIA grafikkort såklart) och råkade bocka för att skärmen har 1080p stöd vilket den inte har då blev skärmen blank. Så problemet är skärmen är antagligen svart för att den inte har stöd för det format som grafikkortet spelar upp. Men hur fan skall jag ändra det då jag inte har någon skärm att glo på när jag försöker ändra inställningarna. Snabba svar uppskattas något oerhört. MVH Oljeblixten"

(Jag som tjej förstår ju givetvis inte alls vad som hänt men det skulle vara trevligt med ett svar asap)
Kan även tillägga att jag är den enda i huset med stationär dator så kan inte prova skärmen nån annanstans/prova annan skärm till datorn.

Citera
2011-01-09, 00:55
Medlem
DollarMakers avatar
prova med en systemåterställning ,ändra datum tillbaks en dag t.e.x

snabbkommando dit
windows flagga +R
skriv i KÖR detta

%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe
Senast redigerad av DollarMaker 2011-01-09 kl. 00:59.
Citera
2011-01-09, 00:56
Moderator
Protons avatar
eller starta datorn i felsäkert läge och ställ ner upplösningen och prova med den?
Citera
2011-01-09, 00:57
Medlem
Hur startar man i felsäkert läge utan att se ett dyft då?`o.o
Citera
2011-01-09, 00:59
Moderator
Protons avatar
precis som vanligt när man ser saker. Man trycker på f8 upprepade gånger medan datorn startar igång. En liten undran bara: ser du något när datorn startar(dvs minnestest etc), eller är det först i windows du inte ser nåt längre?
Citera
2011-01-09, 01:01
Medlem
Hm okej, men sen då? Vad ska hända sen liksom?
Nej det är svart hela tiden. Den lilla lampan på skärmen är blå i några sekunder sedan blir den orange som om den liksom inte kopplar.
Citera
2011-01-09, 01:02
Medlem
Edit:

Vi har nu kommit så långt att vi lyckades starta dator och se saker fram till windowsloggan kom fram. Fick upp boot-menyn och det, sen efter windows laddar så slocknar den igen.
Citera
2011-01-09, 01:05
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmormor
Hur startar man i felsäkert läge utan att se ett dyft då?`o.o
ja då funkar inte systemåterstälnning heller att göra
Citera
2011-01-09, 01:06
Moderator
Protons avatar
Citat:
Edit:

Vi har nu kommit så långt att vi lyckades starta dator och se saker fram till windowsloggan kom fram. Fick upp boot-menyn och det, sen efter windows laddar så slocknar den igen.
Ok, det är alltså en inställning i windows som gör detta, skärmen är ju uppenbarligen inte död iaf, alltid nåt

men som sagt, prova att starta datorn i felsäkert läge och ställ ner upplösningen. Ser du inget i felsäkert läge heller?
Citera
2011-01-09, 01:07
Medlem
DollarMakers avatar
Citat:
Edit:

o.k prova igen starta om datorn håll F8 intryckt hela tiden när du kommer in snabbt välj
där senaste fungerande konfigruering om du hinner göra det.
Citera
2011-01-09, 01:15
Medlem
Lyckats starta den i felsäkert läge nu, gick inte att ändra några inställningar i "safe mode" stod det, så vi testar att installera om grafikkortet. Observera att jag inte fattar särskilt mycket så jag vet knappt vad jag skriver heh

EDIT: Tror det funkar nu tjohoo!
Senast redigerad av Kattmormor 2011-01-09 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in