Citat:
Ursprungligen postat av Rulerofmylife
Jag har en tanke som skulle kunna underlätta distributionen där jag jobbar. Tanken är att sätta en RFID-tag på de varor företaget distribuerar, och sedan läsa av taggarna i en mobil enhet när varan används som via mobilnätet skickar tillbaka data till en stationär dator. Därmed skulle företaget kunna följa konsumtionen av varan i realtid.
Jag har försökt googla runt och har hittat en del komponenter, men har ingen aning om hur de skulle passa ihop. Finns det redan någon sådan mobil läsare som läser RFID-taggar och sänder iväg informationen över mobilnätet? Om inte, skulle det vara svårt att konstruera en?
På taggen tänkte jag lagra en trettonsiffrig EAN-kod. Varken läsare eller sändare behöver därför vara avancerade. Helst ska den mobila enheten vara batteridriven och så strömsnål som möjligt, tanken är att den ska kunna placeras varsomhelst och ändå fungera. Desto lägre pris desto bättre.
Är det någon som har en aning om var jag letar efter?
Finns ju många PDA:er som har RFID läsare.
Dock är det dåligt med framtagna programvaror för dem.
Men nästan alla har ju Wlan och GPRS möjligheter.
Lättast är nog om du kan skicka dom lästa koderna som en XML fil och skicka dem.
Kolla Motorola läsare eller Nordic ID.
Men tänk på dom olika standardena på taggar också, LF,HF och UHF.
Vad jag vet så måste du köpa en läsare för varje standard, finns ingen som klarar olika standarder.
Tror dock UHF skulle passa bäst i din situation.
Kan läsas på flera meters avstånd.