2011-01-08, 22:51
Medlem
Rulerofmylifes avatar
Jag har en tanke som skulle kunna underlätta distributionen där jag jobbar. Tanken är att sätta en RFID-tag på de varor företaget distribuerar, och sedan läsa av taggarna i en mobil enhet när varan används som via mobilnätet skickar tillbaka data till en stationär dator. Därmed skulle företaget kunna följa konsumtionen av varan i realtid.

Jag har försökt googla runt och har hittat en del komponenter, men har ingen aning om hur de skulle passa ihop. Finns det redan någon sådan mobil läsare som läser RFID-taggar och sänder iväg informationen över mobilnätet? Om inte, skulle det vara svårt att konstruera en?

På taggen tänkte jag lagra en trettonsiffrig EAN-kod. Varken läsare eller sändare behöver därför vara avancerade. Helst ska den mobila enheten vara batteridriven och så strömsnål som möjligt, tanken är att den ska kunna placeras varsomhelst och ändå fungera. Desto lägre pris desto bättre.

Är det någon som har en aning om var jag letar efter?
Citera
2011-01-09, 02:20
Medlem
bjornebarns avatar
Jag kan inte hjälpa så mycket, men lite kuriosa kan jag berätta I Japan är det redan standard med RFID i mobiler, som man kan använda till att handla, använda i dryckautomater, använda som tågbiljetter osv... När skall sådant komma till västvärlden kan man undra... I Sverige har vi inte ens pålitliga dryckesautomater -_-
Citera
2011-01-09, 05:20
Medlem
morkfromorks avatar
Inte bara japan, många andra har RFID som fungerar som busskort, tunnelbanekort, kan handla hos donken, burgerkung, 7-11 mm. Fungerar fantastiskt bra, många har flera kort, en för privata tramsporter ett annat för tjänsten mm.
Citera
2011-01-09, 09:22
Medlem
RFID ( Radio Frequency IDentification) är ett ganska allmänt begrepp. I Europa har det mest fått betydelsen av de enkla taggar som används för stöldskydd och kortläsare för dörrar. Den teknik som kommer i mobiltelefoner verkar bara ha namnet och den relativt låga frekvensen gemensamt med det vi använder här och nu. Vad jag kan förstå vill man uppnå liknande funktion som med plastkort, fast beröringsfritt och med hög säkerhet.

Det som TS efterlyser finns redan att köpa som färdiga system, taggar, läsare, mjukvara - rubbet. Sök och du skall finna..
Senast redigerad av Kool Moe Dean 2011-01-09 kl. 09:25.
Citera
2011-01-09, 11:44
Medlem
Rulerofmylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kool Moe Dean
RFID ( Radio Frequency IDentification) är ett ganska allmänt begrepp. I Europa har det mest fått betydelsen av de enkla taggar som används för stöldskydd och kortläsare för dörrar. Den teknik som kommer i mobiltelefoner verkar bara ha namnet och den relativt låga frekvensen gemensamt med det vi använder här och nu. Vad jag kan förstå vill man uppnå liknande funktion som med plastkort, fast beröringsfritt och med hög säkerhet.

Det som TS efterlyser finns redan att köpa som färdiga system, taggar, läsare, mjukvara - rubbet. Sök och du skall finna..

Jag har sökt och funnit både läsare, taggar och mjukvara. Det jag efterfrågar är dock en läsare kombinerat med en mobilsändare. Jag är också säker på att det redan finns färdigutvecklade system för det jag söker, desto bättre. Skulle du kunna sätta mig på rätt spår? Vad ska jag söka efter?
Citera
2011-01-09, 13:14
Medlem
morkfromorks avatar
Bussarna i Singapore fungerar så, man har ett kort med RFID som man betalar med och saldot uppdateras omedelbart, bussen vet också var den är, alltså hur mycket som ska dras från kortet när man klivet av (man betalar efter vilken sträcka man åkt) så ja system med RFID/mobil sändare finns redan. Har för mig Hong Kongs 'octopus' fungera precis likadant.
Citera
2011-01-18, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rulerofmylife
Jag har en tanke som skulle kunna underlätta distributionen där jag jobbar. Tanken är att sätta en RFID-tag på de varor företaget distribuerar, och sedan läsa av taggarna i en mobil enhet när varan används som via mobilnätet skickar tillbaka data till en stationär dator. Därmed skulle företaget kunna följa konsumtionen av varan i realtid.

Jag har försökt googla runt och har hittat en del komponenter, men har ingen aning om hur de skulle passa ihop. Finns det redan någon sådan mobil läsare som läser RFID-taggar och sänder iväg informationen över mobilnätet? Om inte, skulle det vara svårt att konstruera en?

På taggen tänkte jag lagra en trettonsiffrig EAN-kod. Varken läsare eller sändare behöver därför vara avancerade. Helst ska den mobila enheten vara batteridriven och så strömsnål som möjligt, tanken är att den ska kunna placeras varsomhelst och ändå fungera. Desto lägre pris desto bättre.

Är det någon som har en aning om var jag letar efter?

Finns ju många PDA:er som har RFID läsare.
Dock är det dåligt med framtagna programvaror för dem.
Men nästan alla har ju Wlan och GPRS möjligheter.
Lättast är nog om du kan skicka dom lästa koderna som en XML fil och skicka dem.
Kolla Motorola läsare eller Nordic ID.

Men tänk på dom olika standardena på taggar också, LF,HF och UHF.
Vad jag vet så måste du köpa en läsare för varje standard, finns ingen som klarar olika standarder.
Tror dock UHF skulle passa bäst i din situation.
Kan läsas på flera meters avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in