• 1
  • 2
2011-01-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det låter som att du behöver en budget och planering. Du når ditt mål om du sparar 3000 kr i månaden.
Hur nära ligger du den summan nu?
Det ligger på hälften just nu. Självklart är målet att kunna spara mer än 4000 i månaden, men än så länge får jag ta små steg.

En budget? Varför det? Jag har inga direkta utgifter, får bo och äta gratis.
Materiella ting avstår jag ifrån så gott det går (se: nödfall) under dom här åren, om det inte är en investering för att tjäna ännu mer pengar.
Citera
2011-01-08, 22:58
Medlem
toby79s avatar
Du kan som du själv skrev sluta fundera på aktier, eftersom det tar tid innan du har råd att köpa någon vettig mängd, samt få avkastning på dem. Så du behöver få in pengar varje dag från och med nu.

Har du tillgång till en skyffel? Har du en stark rygg? Då kan du gå runt i grannskapet och erbjuda villaägarna din skottningsstjänst mot en lagom summa för att få bort snön som nu samlar ihop sig på olika ställen. Det ger garanterat ett välkommet tillskott. Speciellt om du förklarar för dem att du gör det för studiernas skull. Sälj in dig själv.

Stipendier är ett bra sätt. Det finns böcker med sökbara stipendier att söka på biblioteket.

Studiebidrag är också något du ska titta på.

Dra ner på öl, nikotin och annat. Veckohandla, laga mat för hela veckan osv.. Detta förutsätter att du idag har pengar som kommer in på kontot.

Som jag skrev i inlägget tidigare behöver du 3000 kr/mån och det utgör 100 kr per dag, alla veckans dagar. Nu kan det ju inte vara omöjligt.

Hjälpmedel för detta är tex excel, eller ett passande bokföringsblad, så du hela tiden kan följa upp i detalj hur det går.
Citera
2011-01-08, 23:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
Det ligger på hälften just nu. Självklart är målet att kunna spara mer än 4000 i månaden, men än så länge får jag ta små steg.

En budget? Varför det? Jag har inga direkta utgifter, får bo och äta gratis.
Materiella ting avstår jag ifrån så gott det går (se: nödfall) under dom här åren, om det inte är en investering för att tjäna ännu mer pengar.

Kika på inlägget jag gjorde nu så ser du varför du bör göra en budget. Även om du så gott som lever på luft i den bemärkelsen så är det lätt att tänka att ett köp inte påverkar. Men visst, har du disciplinen så klarar du dig nog ändå.
Själv har jag fått ihop väldigt mycket pengar på ganska kort tid bara genom att ha stenkoll på in och ut, samt ha en plan för varje månad.
Jag har iof fast jobb och andra möjligheter än du, men kontentan är att nästan alla kan få till väldigt goda medel med ganska lite tankekraft.
Citera
2011-01-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Du kan som du själv skrev sluta fundera på aktier, eftersom det tar tid innan du har råd att köpa någon vettig mängd, samt få avkastning på dem. Så du behöver få in pengar varje dag från och med nu.
Hur ska jag spara pengarna jag tjänar då? Fonder? Banken? Valutor?

Annars mycket bra tips, får dygna idag så jag hinner upp tidigt innan folk redan har skottat!
Rimlig summa per gång? 40:-? Hoppas bara det har snöat.
Citera
2011-01-08, 23:18
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Hur ska jag spara pengarna jag tjänar då? Fonder? Banken? Valutor?

Annars mycket bra tips, får dygna idag så jag hinner upp tidigt innan folk redan har skottat!
Rimlig summa per gång? 40:-? Hoppas bara det har snöat.

Hur du ska spara är ju alltid omtvistat beroende på vem man frågar. Men var det upp till mig så skulle jag bara slänga in dem på ett traditionellt sparkonto som inte var kopplat till bankkortet. Då har du pengarna, samtidigt som du inte har dem.
Det rör sig ändå om så pass lite pengar även om det är i slutet av ditt mål att avkastningen inte blir stor, eller värd risken i tex aktier.

Du behöver ju inte vänta på att det har snöat, det finns mycket snö på uppfarter som folk inte orkar ta bort, men som de gärna vill bli av med. Gör en bedömning för varje hus innan du bestämmer ett pris. Gör det så enkelt som möjligt för dig. 40-50kr torde ju vara ett alldeles ypperligt pris som folk dessutom har hemma i skålen med nycklar.

På sommaren kan du erbjuda gräsklippning och liknande sysslor. Det kräver iof lite inköp om du inte får låna en klippare varje gång. Köp en handjagare om ni inte redan har en så slipper du bränslekostnaden.

Det finns ganska många sätt och när du väl får upp ögonen på vad folk vill ha så blir det lättare sen. Ett tips är ju att redan nu i vinter erbjuda gräsklippning i sommar, om det nu är något för dig dvs. Det ger folk lite tid att fundera på saken.

Testa i grannområdet där du förhoppningsvis känner till en del folk.
Citera
2011-01-08, 23:35
Medlem
Dum fråga alltså, men bara så ingen blir sur på mig imorgon, hur skottar man ens snö? Lägger man all snö på tomten eller vad är normen? Hur mycket ska man skotta? Fram till dörren och ut till vägen? Uppfarten också såklart, om dom har en.

Citera
2011-01-08, 23:40
Medlem
Jag utgår bara från mig själv!

Men jag pluggar heltid och jobbar 3 kvällar i veckan!
Med CSN-bidrag och lön så får jag ut mellan 12 000 - 13 000

Du kan ju lätt spara 5000 i månaden om du lever snålt!

Jag jobbar inom handelsavtalet (Coop, Ica, Willys) så då har man lätt att tjäna mer pengar på kort tid då det är bra OB-avtal för oss unga! (Snittar 171 på vardagar och 238 på helg)

Om du sparar 5000 i 36 månader så har du faktiskt 180 000 kr.

Skulle dock inte spara mina pengar på banken då räntan suger, utan investera detta i ett säkrare alternativ som ger bättre avkastning typ, aktier i HM brukar vara populärt?
Citera
2011-01-08, 23:45
Medlem
toby79s avatar
Det är ju upp till kunden. Du behöver bara göra det denne ber dig göra om priset är det rätta. När jag skottar hos föräldrarna så lägger jag upp allt på sidan eller kör undan det till en gräsplätt bredvid.
Nu när det ligger mycket snö som folk skottat undan så kan det vara en inkomstmöjlighet för dig om du erbjuder dig att flytta upp högarna på gräsmattan eller annan lämplig plats så det finns plats för ny snö.

Det finns även regler som säger att fastighetsägare ska ta hand om trottoarer utanför tomten. Där finns det också pengar att tjäna, eftersom många tycker det är jobbigt och en del gör det inte alls.

Uppfarter, gångar och trappor skottas helt rena från snö (slätt) så att man kan gå utan att snubbla eller halka. Man kan ju lyxa till det med en hink sand som man har lite salt i, sen sandar man efteråt.

När man skottar så är det bra att tänka på ryggen. Lyft med benen och ha rak rygg. Värm upp innan om du kommer skotta länge. Sen en varm dusch efteråt så musklerna mår bra.
http://www.viivilla.se/Sakerhet-och-...otta-ratt.aspx

Fördelen med att komma ut till folk är att det kan komma andra bra erbjudanden också. Rasta hundar, passa vilda barn, eller kanske rent av få ett riktigt jobb. Så man har egentligen allt att vinna.
Citera
2011-01-08, 23:56
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreegan
Om du sparar 5000 i 36 månader så har du faktiskt 180 000 kr.
Skulle dock inte spara mina pengar på banken då räntan suger, utan investera detta i ett säkrare alternativ som ger bättre avkastning typ, aktier i HM brukar vara populärt?
Grejen är ju den att när TS väl har pengarna så ska de ut igen. Att köpa aktier för några tusen ger inte mycket i avkastning, sen måste man lägga till risken också. Pengarna måste finnas vid Q3 2014.

Först måste ett rejält kapital byggas upp under en längre tidsperiod för att kunna köpa så mycket aktier att inte courtaget äter upp en eventuell vinst.
Hade pengarna däremot kunna vara kvar i aktier även efter dessa tre år så hade läget varit ett annat. Då kunde man placera dessa pengar vid ett lämpligt läge och maximera vinsten.

Jag hade inte vågat chansa på aktier som är väldigt osäkert på kort tid om man inte hinner hoppa på tåget när det börjar gå. därför rekommenderar jag ett vanligt sparkonto till kass ränta och siktar på att TS kan "arbeta in" den summa som man skulle vilja ha i avkastning.
Citera
2011-01-09, 00:00
Medlem
Tack för alla fina tips och länkar toby! Dom hjälper enormt!
Citera
2011-01-09, 00:11
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Tack för alla fina tips och länkar toby! Dom hjälper enormt!
Det låter bra det. Är man bara lite kreativ och påhittig så löser det sig alltid.

Jag lever efter en enkel devis: Man ska aldrig säga att man inte kan göra XXX, man ska fråga sig hur man kan göra XXX.
(XXX betyder i detta fallet inte porr)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in