2004-08-06, 18:20
Medlem
Först o främst: Hittade ingen bättre forum o posta i, så jag chansade på 'övrigt'..

Nu till själva frågan. Kan ögonfärgen förändras? Jag är ganska säker på att jag alltid haft grön ögonfärg, eftersom jag kommer ihåg att jag var besviken på att jag inte hade blå ögonfärg när jag var liten, eftersom jag tyckte att blå var en mycket finare färg.

Hur som helst, nyss när jag steg ur duschen och tittade mig i spegeln, hade jag plötsligt blå ögonfärg... Det var inte normal-blå ögonfärg heller, iaf vad jag tyckte, utan blå-grå på nått sätt...

Är detta möjligt, eller har jag bara drömt ihop allt detta om grön ögonfärg? Blev helt enkelt så snopen att jag bara var tvungen o fråga nånstans om det är möjligt att 'byta' ögonfärg...
Citera
2004-08-06, 18:24
Medlem
ahlmans avatar
Vad jag vet kan ögonfärgen inte ändras, om du inte använder linser (dåligt minne kanske? ).

Undantagsfall är när ögonfärgen bleks en aning när du blir gammal, men det är högst mariginellt.

EDIT:
Tråd flyttad från Övrigt till Medicin & Hälsa...
Citera
2004-08-06, 18:26
Bannlyst
Har en kompis som har ett brunt och ett blått öga.Kanske inte så vanligt men visar kanske att brytningsfel i regnbågshinnan kan ge lustiga resultat ibland.Har själv lite odefinierbar ögonfärg som skiftar med humöret.En gång fick jag dock ett kvastskaft i ögat och det blev blått i en vecka.Då menar jag färgen på själva regnbågshinnan.
Citera
2004-08-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Vad jag vet kan ögonfärgen inte ändras, om du inte använder linser (dåligt minne kanske? ).

Undantagsfall är när ögonfärgen bleks en aning när du blir gammal, men det är högst mariginellt.

EDIT:
Tråd flyttad från Övrigt till Medicin & Hälsa...

Nej, inga linser används, har glasögon istället...

(var lite osäker om detta platsade i 'medicin o hälsa', därför jag postade i 'övrigt'... Tack för flyttningen, dock!)

Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Har en kompis som har ett brunt och ett blått öga.Kanske inte så vanligt men visar kanske att brytningsfel i regnbågshinnan kan ge lustiga resultat ibland.Har själv lite odefinierbar ögonfärg som skiftar med humöret.En gång fick jag dock ett kvastskaft i ögat och det blev blått i en vecka.Då menar jag färgen på själva regnbågshinnan.

Intressant att ögonfärgen skiftar med humöret, aldrig hört talas om det. Brytningsfel har jag, dock, ett ganska stort sådant... Ser bra på långt håll med ett öga och bättre på kort håll med det andra, vilket ofta resulterar i migrän, men det är ett annat ämne. Jag tror inte det beror på brytningsfelet, dock, eftersom jag haft det i några år nu, och först nu märkte att min ögonfärg var blå... Kan inte heller minnas att jag fått något i ögat, vilket jag, förhoppningsvis, skulle komma ihåg.

Så det måste vara något annat, så länge jag inte har drömt upp allt, men tror inte det heller.
Citera
2004-08-06, 18:40
Medlem
langeloos avatar
Jag har blå/grå ögon, men när jag gråter blir de av någon anledning gröna istället. Inte jättegröna, men märkbar skillnad. Har ingen aning om varför.
Citera
2004-08-06, 19:59
Medlem
Men du har väl ett pass pöjk?! Vad står det i det?

ps. Skit också, jag har missat mitt 1000-post-jubileum
Citera
2004-08-06, 22:27
Medlem
På nyfödda så ändras oftast ögonfärgen
Citera
2004-08-06, 22:48
Medlem
ÄlskaMigs avatar
färgen skiftar en del beroende på ljuset.
Citera
2004-08-07, 01:36
Medlem
Goblins avatar
Efter att ha levt på en surfbräda i nästan ett år på tropiska breddgrader var det flera av varandra oberoende människor som påstod att min ögonfärg var klart ljusare än vad dom kom ihåg. Ögonfärgen återgick till den normala efter ett tag men när jag tänkte på det var det många surfare som hade väldigt ljus ögonfärg.
Citera
2004-08-07, 01:58
Medlem
Mockens avatar
Jo, visst kan ögonfärgen ändras, tänk bara på David Bowie! Han fick en smäll på ögat i ungdomen och har nu ett grönt och ett brunt öga.
Citera
2004-08-07, 03:04
Medlem
prettygirls avatar
Mina brorsdöttrar har genom åren genomgått förändring av ögonfärg. I tidig ålder bör tilläggas, den ena hade helt grå-gröna, men nu är de brungröna, nästan lite mer åt det bruna hållet. Min yngsta brorsdotter hade riktigt klarblå ögon, nu är de blågrå...
Citera
2004-08-07, 10:12
Medlem
Jag hade klarblå ögon när jag var yngre men nu har de blivit mer åt det gröna hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in