2011-01-08, 19:56
Medlem
DerBlattes avatar
Kort sammanfattat, läst igenom i princip alla trådar gällande ischias här, åkte till läkare som skrev ut tramadol, hjälpte inte alls. Hon lyfte mitt ben och kände på ryggen, sen sa hon att det var sk. falsk ischias.

Alla tips om att stretcha här på fb finner jag måttligt/mycket smärtsamma jag när jag utför dem. Ska det göra ont när man stretchar? Enda effekten jag känner av att stretcha är att jag kan dra in benet lite mer varje gång jag stretchar, det lindrar ingen smärta. Att stå upp är smärtfullt men att sitta tar bort en stor del av smärtan.

Kan fortfarande inte ligga ner på rygg/mage/vänster sida så sömn är ett ordentligt problem.

Känns som jag upprepat ordet stretcha för många gånger

Kan ni erfarna dela med er av tips?
Citera
2011-01-09, 08:07
Medlem
Gå till en annan läkare för en s.k second opinion.
Jag vet folk som gått med otroliga smärtor jättelänge (år) och fått diagnoser som kotkompressioner, ischias osv och sedan visat sig vara bechtrews.
Citera
2011-01-09, 15:03
Medlem
Rifter666s avatar
Jag skulle be om röntgen för att utesluta problem med diskarna. Jag fick gå till ett gäng läkare innan jag kom till en som sa att det var diskbråck och skickade mig på röntgen.
Citera
2011-01-09, 17:51
Medlem
MisterToms avatar
Skulle rekommendera dig att gå till en sjukgymnast, massageterapeut eller kiropraktor (som är utbildad inom triggerpunktsbehandling). Triggerpunktsbehandling är mycket effektivt om det är en triggerpunkt som ställer till det för dig, vilket är väldigt troligt. Man får svar på behandling snabbt och enkelt, antingen hittar man rätt triggerpunkt (och då känner du verkligen igen smärtan) och kan då behandla den, eller så får man söka sig vidare efter andra orsaker till ditt besvär.
Citera
2011-01-10, 01:37
Medlem
DerBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Skulle rekommendera dig att gå till en sjukgymnast, massageterapeut eller kiropraktor (som är utbildad inom triggerpunktsbehandling). Triggerpunktsbehandling är mycket effektivt om det är en triggerpunkt som ställer till det för dig, vilket är väldigt troligt. Man får svar på behandling snabbt och enkelt, antingen hittar man rätt triggerpunkt (och då känner du verkligen igen smärtan) och kan då behandla den, eller så får man söka sig vidare efter andra orsaker till ditt besvär.

Tack för tipset, ska ta och kontakta min lokala vårdcentral och boka tid hos sjukgymnast.
Citera
2011-01-10, 10:33
Medlem
Sympoziums avatar
Skulle också be om en röntgen som ovanstående sa. Jag själv va till läkaren för liknande problem som också sa att jag hade "falsk ischias". Det visade sig senare att jag hade en tumör i ryggen som hade blivit så stor att den börjat klämma på nerver och gav liknande symptomer som ischias. Hur gammal är du?
Citera
2011-01-11, 16:46
Medlem
DerBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium
Skulle också be om en röntgen som ovanstående sa. Jag själv va till läkaren för liknande problem som också sa att jag hade "falsk ischias". Det visade sig senare att jag hade en tumör i ryggen som hade blivit så stor att den börjat klämma på nerver och gav liknande symptomer som ischias. Hur gammal är du?

24

Kan det möjligtvis vara en tumör? Hur åtgärdades det (om det gjordes) samt när du fick diagnosen för falsk ischias, var stretchövningarna smärtsamma att genomföra?
Citera
2011-01-13, 18:11
Medlem
Sympoziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerBlatte
24

Kan det möjligtvis vara en tumör? Hur åtgärdades det (om det gjordes) samt när du fick diagnosen för falsk ischias, var stretchövningarna smärtsamma att genomföra?

Ja det gjorde väldigt ont. Det räckte med endast en operation för mig då det va en godartad tumör men har nu dagligen ganska ont i ryggen och de kommer ta flera år innan ryggen är helt återställd med sjukgymnastik.

De neurologer/kirurger jag träffade när jag skulle opereras skratta bara åt ischias, sa att de va ytterst tveksamt att någon så ung kunde få det. Du ska inte tro på vad läkarna på vårdcentralerna säger, de kan inte mycket och tänker endast ekonomiskt.
Citera
2011-01-13, 20:34
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympozium
De neurologer/kirurger jag träffade när jag skulle opereras skratta bara åt ischias, sa att de va ytterst tveksamt att någon så ung kunde få det. Du ska inte tro på vad läkarna på vårdcentralerna säger, de kan inte mycket och tänker endast ekonomiskt.

Fast nu sa de faktiskt falsk ischias, vilket absolut inte är ischias. Det är faktiskt också ytterst tveksamt att det skulle vara en tumör.
Citera
2011-01-13, 21:20
Medlem
Sympoziums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Fast nu sa de faktiskt falsk ischias, vilket absolut inte är ischias. Det är faktiskt också ytterst tveksamt att det skulle vara en tumör.

Menade såklart falsk ischias. Risken för att det ska vara en tumör är ju ytterst liten men jag hade ju inte litat på vårdcentralen då jag bara har dålig erfarenhet från dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in