2011-01-08, 14:44
Medlem
flaggantopps avatar
Har en hårddisk som man kopplar in i datan via usb sladd. Funkat utmärkt tills idag-.-

När jag satte in sladden i usb, så kommer den aldrig upp i computers. Inget windows ljud hörs inte heller när ja sätter in den. Men när ja sätter in mus i usb intagagen så funkar det.

Vad är problemet och hur löser man det?

Hhar testat på andra datorer och testat andra usb intag i datorn men inget funkar.
Citera
2011-01-08, 14:54
Medlem
raugers avatar
Finns det ström? ()

Finns det möjlighet att prova med en annan kabel?
Citera
2011-01-08, 14:59
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Finns det ström? ()

Finns det möjlighet att prova med en annan kabel?

Ja, den blåa lampan lyser så den är på, men den kopplas inte in i datan
Vet inte om ja har någon som är i samma storlek-.-
Citera
2011-01-08, 15:30
Medlem
flaggantopps avatar
Nu vet jag iaf att det är datorn som inte känner igen hårddisken. men den har funkat utmärkt igår och nu idag funkade den inte, va tusna har hört. Otroligt frusterande eftersom ajg har massa filmer och ett spel ja har fastnat för -.-
Citera
2011-01-09, 12:20
Medlem
Är det samma externa hårddisk i båda trådarna du skapat här?

Eftersom den inte funkar men en annan dator så borde datorn vara OK. Jag hoppas att du använder "säker bort tagning av hårdvara" innan du drar ur USB kabeln för annars är det inte så konstigt att den blir korrupt.

Inne i den extern låda finns en vanlig intern hårddisk. Ta ut hårddisken och sätt den i en stationär datorn som en vanlig intern hårddisk. Sen får vi se om du behöver fixa något. Garantin ryker men jag antar att innehållet är viktigare.
Citera
2011-01-09, 12:48
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Är det samma externa hårddisk i båda trådarna du skapat här?

Eftersom den inte funkar men en annan dator så borde datorn vara OK. Jag hoppas att du använder "säker bort tagning av hårdvara" innan du drar ur USB kabeln för annars är det inte så konstigt att den blir korrupt.

Inne i den extern låda finns en vanlig intern hårddisk. Ta ut hårddisken och sätt den i en stationär datorn som en vanlig intern hårddisk. Sen får vi se om du behöver fixa något. Garantin ryker men jag antar att innehållet är viktigare.

ja och tror du att den gått sönder för det "/ Den fungerar fortfarande men inte i någon av datorerna inte ens i computer management
Citera
2011-01-09, 15:35
Medlem
Sönder är lite överdrivet eftersom det går att fixa och rädda det som låg på disken. Det råka bara vara väldigt jobbigt.

Jag skulle för säkerhets skull börja göra som jag skrev i förra inlägget. Dessutom är USB delen långsammare än SATA hårddisken när man ska rädda sakerna.

Testdisk är ett gratis program som kan fixa korrupta diskar. Tyvärr är den nästa obegriplig om man inte har manualen framför sig. Dessutom är det säkrare att rädda sina grejer än att fixa.

Det finns massor av räddnings program som kan få tillbaka filerna även efter att man formaterat disken. Det man INTE får göra är att spara något på disken förrän du räddat det du vill ha kvar. Kom ihåg att de även hittar sånt du kastade för flera månader sedan men det bruka finnas en kolumn som visar hur stor chansen är att få tillbaka grejerna.

File Scavenger
Handy Recovery

Dessa två gillar jag för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Finns flera som testats och rekommenderats av andra nedan men jag har inte testat de andra för jag var nöjd med File Scavenger och Handy Recovery.

När allt är räddat går du in i diskhanteraren. Tar bort partitionerna på disken och skapar ny som du (snabb) formaterar.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.
Senast redigerad av panpo98 2011-01-09 kl. 15:38.
Citera
2011-01-09, 16:03
Medlem
flaggantopps avatar
Okej, fast filerna på disken är inte så viktiga, mest filmer och spel. Men du menar att ja fixar ett av dem programen så kan jag rädda de som finns i den och sen funkar den som vanligt eller?

Btw har ja ingen stationär dator.

och tack för du hjälper mig!
Citera
2011-01-09, 18:12
Medlem
Jag menar att de kan se det du har på disken så att du kan flytta på dom. Du måste fortfarande göra allt det andra jag skrev innan det blir som vanligt.

Den obegripliga Testdisk var det enda av dom jag nämnde som kanske kan få allt att bli som förut i ett enda steg.

Du får hoppas att inget är fel på kablarna eller lådan som hårddisken ligger i för då måste du lägga ut pengar på antingen ny USB kabel eller USB -> SATA adapter. Nu antar jag att din externa är så gammal att det är SATA disk i den.
Citera
2011-01-09, 19:47
Medlem
flaggantopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag menar att de kan se det du har på disken så att du kan flytta på dom. Du måste fortfarande göra allt det andra jag skrev innan det blir som vanligt.

Den obegripliga Testdisk var det enda av dom jag nämnde som kanske kan få allt att bli som förut i ett enda steg.

Du får hoppas att inget är fel på kablarna eller lådan som hårddisken ligger i för då måste du lägga ut pengar på antingen ny USB kabel eller USB -> SATA adapter. Nu antar jag att din externa är så gammal att det är SATA disk i den.

nej tror den "paja" när ja råkade dra ut fel sladd, alltså usb sladden till hårddisken. Men jag laddade nyss ner testdisk men du sa de va svårt så ja väntar med det lite.

Men jag vill ba få den funka sen skiter jag i filerna på den:P de bara film å sånt och ja kan alltid börja om med den samligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in