2011-01-08, 12:42
Medlem
provar lägga en tråd här ( har inte använt mac produkter så mycket tidigare)

har en gammal mac mini som åkt fram bland gömmorna

med följande spec

intel 1,83
2 gb internminne

den har haft os 10.5.4 inlagt senast jag använde den , dock tänkte jag ha den till stora tvn så barnen kan använda den , hur som helst

fick tag på trådlös mus & tangentbord (apple) hade tydligen varit i paket till Imac på blocket , således fanns det
originalskiva till OS i samma paket , detta var ver. 10.6.2 , kalas tänkte jag och stoppade i skivan för att få en retail version av OS (tidigare var bränd). Skivan började läsa , install meny kom upp , där man väljer språk.
Väljer språk och skivan börjar tugga vidare. efter ett tag står det att install inte funkar och jag kommer till mac installer där den vill återställa med install skiva eller time capsule. DOCK har jag inte time capsule.

nu när jag startar upp utan skiva kommer apple loggan med en bild på en mapp som står och blinkar.

har laddat ner denna "Mac OS install dvd .iso " 7,51 gb på PB och bränt en DL skiva på pc med hjälp av NTI
& försökt att boota från den i Mac minin men den spottar bara ut den

vad göra ?

har lovat ungarna dom skall få titta på svampbob i kväll

hjälp skulle uppskattas
Citera
2011-01-08, 12:54
Medlem
Apples OS är väl låsta till produkttyp? Därav måste du hitta en torrent med ett OS till mac mini....
Citera
2011-01-08, 12:54
Medlem
Xindaks avatar
Att macminin inte gillade skivan från iMac är inte så konstigt, alla skivor som levereras med en dator är anpassade till just den modellen.

Köper man en lös OS X skiva är detta en så kallad fet version med drivrutiner för samtliga mac modeller som stödjer just detta operativsystem.

Vad gällande att bränna en bootbar OS X installations skiva från en pc har jag ingen som helst erfarenhet och lämnar detta åt någon som vet mer.

Mitt tips är att försöka låna en fet Leopard eller Snow Leopard installations skiva och använda denna.
Citera
2011-01-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby88-
Apples OS är väl låsta till produkttyp? Därav måste du hitta en torrent med ett OS till mac mini....

märkte det efteråt ...
Citera
2011-01-08, 13:14
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby88-

Apple använder sig inte av productnycklar för standard OS. OS X server har dock nyckel.
Citera
2011-01-08, 13:39
Medlem
ei96byods avatar
Har sagt det förut, och säger det igen. Gå in i en butik och köp en äkta skiva. Det kostar lite drygt 300 kr. Väl värt det tycker jag. Du slipper krångel, och är dessutom laglydig samtidigt.
Citera
2011-01-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Har sagt det förut, och säger det igen. Gå in i en butik och köp en äkta skiva. Det kostar lite drygt 300 kr. Väl värt det tycker jag. Du slipper krångel, och är dessutom laglydig samtidigt.

Håller med dig på den punkten Operativsystem ska man betala för, men program kan man ladda ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in