2011-01-08, 12:09
Medlem
Dexxys avatar
Jag har en Boe-Bot hemma, som jag nu skulle vilja ta och ta bort Basic-kortet från och sätta dit ett Arduino-kort istället. Min fråga då är vart dessa;

http://data.fuskbugg.se/dipdip/____IMAG0134.jpg

sladdar ska sättas på Arduinokortet? De går alltså till motorerna på undersidan. Jag antar att jag måste ta isär dem för att sätta dem på Arduinot.

EDIT: Kanske borde ha lagt tråden i hemelektronik istället, oh well.
Citera
2011-01-08, 12:22
Medlem
gadzooxs avatar
Motorer drar en hel del ström och det sitter förmodligen någon form av motordriver på det nuvarande kortet för att klara belastningen. Arduino har mig veterligen bara TTL-utgångar som inte är i närheten av att klara lasten från en motor, däremot finns det "motor shields" att sätta på ditt arduinokort. Antingen skaffar du en sån, eller så bygger en egen driver baserad på t.ex. L293D eller SN754410 som kan PWM-styra två motorer i båda riktningarna.

Tycker att du placerade tråden rätt, hemelektronik känns inte alls rätt för den här typen av frågor. Vi har dessvärre inget renodlat elektronikforum på FB, det har diskuterats en hel del kring det men det verkar inte ha resulterat i något

Edit: Tittade på bilden nu... Tre kablar till varje motor, är det servomotorer månntro? Tar i så fall tillbaka hela mitt inlägg ovan, servon har +/--matning men är PWM-styrda med en TTL-signal där man varierar pulsvidden mellan 10 och 20%. Styrs enklast genom att man använder PWM-generatorn i Arduino, för det finns väl en sån? Finns massor av servostyrningstutorials där ute, googla..

Edit 2: Uhm... "På chassiets undersida sitter de två motorerna monterade. Dessa utgörs av Modifierade R/C servon."... Ok, du får nog ta reda på hur de är modifierade innan det går att avgöra hur de skall drivas
Senast redigerad av gadzoox 2011-01-08 kl. 12:34.
Citera
2011-01-08, 12:34
Medlem
Dexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Edit: Tittade på bilden nu... Tre kablar till varje motor, är det servomotorer månntro? Tar i så fall tillbaka hela mitt inlägg ovan, servon har +/--matning men är PWM-styrda med en TTL-signal där man varierar pulsvidden mellan 10 och 20%. Styrs enklast genom att man använder PWM-generatorn i Arduino, för det finns väl en sån? Finns massor av servostyrningstutorials där ute, googla..

Kan det mycket väl vara. Ska kolla google, tack så mycket.
Citera
2011-01-08, 13:30
Medlem
Dexxys avatar
Jag försöker följa den här guiden:

http://www.arduino.cc/playground/Learning/SingleServoExample

Bara för att se om det går, men problemet är inte att ingenting händer, utan att Arduino vägrar att acceptera koden. Den klagar istället på en hel drös med errors.

Kod:
In file included from C:\Documents and Settings\ab00047\Skrivbord\arduino-0021\hardware\arduino\cores\arduino/WProgram.h:6,
                 from sketch_jan08a.cpp:3:
c:/documents and settings/ab00047/skrivbord/arduino-0021/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/math.h:439: error: expected unqualified-id before 'double'
c:/documents and settings/ab00047/skrivbord/arduino-0021/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/math.h:439: error: expected `)' before 'double'
c:/documents and settings/ab00047/skrivbord/arduino-0021/hardware/tools/avr/lib/gcc/../../avr/include/math.h:439: error: expected `)' before 'double'
Citera
2011-01-08, 16:40
Medlem
gadzooxs avatar
Jaha där ser man!

Ärligt, vilken typ av svar förväntar du dig efter det där inlägget? Jag är inte synsk och jag tvivlar starkt på att någon annan här på forumet är det. Din fråga (om det nu var en sådan?) är ungefär lika lätt att svara på som det är för dig att berätta för mig var hålet i min strumpa sitter.

Tutorials är enligt mig inte till för att följas slaviskt, lite får man tänka själv. Duger inte en tutorial så testar man en annan. Och av felmeddelandet är det rätt uppenbart att du har ett syntaxfel någonstans, vill du ha hjälp får du minsann posta koden för vi är som sagt varken synska eller tankeläsare här. Tyvärr.
Citera
2011-04-03, 23:52
Medlem
FractalDimensions avatar
Har du löst ditt problem?

Det finns olika sätt & driva motorer med Arduino.
Har själv pillat mkt med det.
Servon kan du driva direkt från Arduinon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in