2011-01-07, 23:11
Medlem
Hej!
Jag ska ha en engelska bokredovisning. När jag berättar om min författare Charles Dickens kan jag tilltala honom vid första namn då? t.ex. In 1999 Charles traveled to England and created...... och ibland säga Dicken, ibland fullständiga namnet eller måste man hålla sig till en av dessa?

Tack på förhand
Citera
2011-01-07, 23:18
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Beror ju på hur väl du känner honom!

Är ni dödspolare så säger du Charles. Om ni inte träffats innan du läste boken, föreslår jag att du använder hans efternamn...

Fast kalla honom inte dicken
Senast redigerad av Tigris.of.gaul 2011-01-07 kl. 23:21.
Citera
2011-01-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Hej!
Jag ska ha en engelska bokredovisning. När jag berättar om min författare Charles Dickens kan jag tilltala honom vid första namn då? t.ex. In 1999 Charles traveled to England and created...... och ibland säga Dicken, ibland fullständiga namnet eller måste man hålla sig till en av dessa?

Tack på förhand

You should speak of him as Mr. Dickens.
Citera
2011-01-07, 23:23
Medlem
haha nej då inte dicken . Men helt seriöst, säger man Mr. Dickens? det räcker väl med bara efternamnet
Citera
2011-01-07, 23:27
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Hej!
Jag ska ha en engelska bokredovisning. När jag berättar om min författare Charles Dickens kan jag tilltala honom vid första namn då? t.ex. In 1999 Charles traveled to England and created...... och ibland säga Dicken, ibland fullständiga namnet eller måste man hålla sig till en av dessa? ...
Du kan helt enkelt ta Wikipedia-artikeln som mall. Det är nog bara i rent biografiskt sammanhang som man skall använda bara förnamnet Charles. Wikipedia:
... His father's brief period as a clerk in the Navy Pay Office afforded Charles a few years' private education at William Giles's School, in Chatham ...
Åtminstone 2 av 3 referenser kan göras med "he" / "him" / "his". Wikipedia överskrider den kvoten, men i tal kan man använda efternamnet och hela namnet lite oftare.

Men för Guds skull tappa inte -s och »och ibland säga Dicken«. Undvik referensen Dicken om andra än Dick Cheney.
Citera
2011-01-07, 23:36
Medlem
Alltså ska jag kombinera Charles ,Charles Dickens, Dickens, he, him, his. Men det finns ingen regel alltså på när man ska använda Dickens, Charles, Charles Dickens?
Citera
2011-01-08, 01:19
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
... Men det finns ingen regel alltså på när man ska använda Dickens, Charles, Charles Dickens? ...
En god anledning till att använda Charles bara om den unge Dickens är att Charles används lite raljant om Charles Darwin och Prins Charles mfl. Ungefär som man ibland refererar till Carl von Linné med Linne-Kalle eller Blomster-Kalle. Charles Dickens och Charles Darwin var för övrigt ungefär samtida. År 1999 var det ingen av av de tre Kallarna som reste omkring.

Allvarligt igen: Wikipedia-artikeln om Charles Darwin nämner honom som Charles bara avseende barnaåren. I yrkeslivet figurerade flera Charles runt Darwin, så där är det inte bara en stilfråga utan en praktisk fråga. Pappan hette Robert ...
... Robert Darwin, himself quietly a freethinker, had baby Charles baptised in the Anglican Church, but Charles and his siblings attended the Unitarian chapel with their mother. ...
Citera
2011-01-08, 12:36
Medlem
John's marriage to XXXX produced YYY children, Dickens and his YYYY brothers.

Säger man Dickens här eller Charles Dickens? eller Charles?

Att studera Charles Dickens: "to study charles dickens?"
Senast redigerad av cykelstolpe 2011-01-08 kl. 13:12.
Citera
2011-01-08, 13:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
John's marriage to XXXX produced YYY children, Dickens and his YYYY brothers.

Säger man Dickens här eller Charles Dickens? eller Charles?

Att studera Charles Dickens: "to study charles dickens?"
John Dickens’ marriage to XXXX produced Y children: Charlses, Y brothers ans Z sisters.

... to study the biography of Charles Dickens and his [literary] works ...
Senast redigerad av Egon3 2011-01-08 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in