2011-01-07, 20:07
Medlem
roosn92s avatar
Hej.

Jag är inte direkt någon hacker så kan inte jättemycket om datorer. Men jag har ett stort dilemma Jag kan få bluescreen lite när som och har inte nån aning om varför. Det kommer oftast när man spelar spel, men kan även komma när man inte gör nånting på datorn. Har testat formatera den och fick även ett tips om att ta ut klockbatteriet om nåt virus har lagt sig på moderkortet. Har testat 3 olika operativsystem.
Det kan hända precis när som och man hinner inte se vad det står för siffror innan datorn startas om.
Någon som vet hur man kan lösa detta problem så skulle jag vara väldigt tacksam

/Niklas
Citera
2011-01-07, 20:09
Medlem
roosn92s avatar
har för övrigt win xp professional (5.1 build 2600)
Citera
2011-01-07, 20:15
Medlem
När datorn startas om efter bluescreenen har du kollat då vad värmen på datorn ligger på? Jag har haft det problemet tidigare att datorn får bluescreen när den har blivit överhettad. Vanligaste orsaken till att datorn blir överhettad skulle jag kunna säga är damm som ligger på moderkortet(?), går att damsuga bort försiktigt. Annars kan du ju sätta en vanlig bordsfläkt bakom datorn, men det är nog att rekomenderas att rengöra datorn istället.

Jag skulle iallafall börja med att rengöra datorn innan jag börjar kolla vad som är fel på mjukvaran.
Citera
2011-01-07, 23:55
Medlem
hasenfrasens avatar
Kan du köra MEMTEST86+ bootad från CD/USB?
Kan du köra OCCT cputest?
kan du köra FURMARK grafiktest?

Kan du posta minidump-filen på sharebee.com (och posta länken här) så att den kan analyseras av någon på forumet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in